Honda Dax Skyteam 125cc vertanding(en)

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
phrag
4T-MSB beginner
Bezit: 2019 Skyteam Dax 50cc

Honda Dax Skyteam 125cc vertanding(en)

Bericht door phrag »

Ha allen,

Ik heb recent een Dax skyteam injectie op de kop getikt, het injectie systeem bouw ik om naar een carb systeem en er komt een 125cc lifan onder.

nu ben ik benieuwd wat nou de "correcte" vertanding is voor een 125 dax met 10 inch wielen en banden. Ik zie veel verschil. Ik ben zelf op zoek naar een topsnelheid van rond de 100 gps, 90 is ook niet erg, het gaat mij immers om trekkracht, maar ik wil wel comfortabel cruisen. Snelweg ga ik toch niet op.

alles bouw ik eerst standaard op. maar wellicht vervang ik de std carb voor een mikuni ofzo.

Ik hoor het graag!!! :D
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Re: Honda Dax Skyteam 125cc vertanding(en)

Bericht door MrSinga »

met een originele carbu ga je nooit 100kmh halen. Zelfs met een goed afgestelde KEIHIN PE24 (meer zou ik niet nemen en zeker geen nibbi ofzo) wordt dat wel gokken.

Recent op een DX90 een nieuw 125-blokje gestopt met zo'n replica PZ22 carbu (eigenlijk gewoon een veredelde PC20) en mag blij zijn met 85kmh met 15-32 tandwielverhouding. Sproeiergrootte is nu 86 hoofdsproeier. Origineel kwam ie met 92, reed vlotter maar zat een giga lastig punt in de toerencurve. Zelfs met naald op alle verschillende punten te zetten bleef ik tussen de 6-8000 een gehik hebben. Vlotjes erdoor maar niet vlot als je in dat toerengebied zit. Constant een geplop en gedoe.

Bak verhoudingen zijn beetje lastiger dan een origineel skyteam 125-blok (model met koppeling op de bak) die met een 20mm wel 90kmh kon aantikken. En in z'n 4e maakt ie wel wat toeren nu dit blok, meer dan de skyteam. Te hoog naar m'n zin om die top maar te halen.

16-32 getest en dan heb je wat meer top echter met tegenwind is het dan wel minder. Haal je nog een 75kmh. Allemaal vlakke baantjes in polderlandschap alhier. Nu naar 15-31 gegaan maar met het mindere weer niet zoveel zin meer om te gaan proefrijden. Ik verwacht hiermee net wel te behalen wat ik wil. Verhoudingsgewijs zit ik dan tussenin waar ik hoop wel uit te komen op een vlot rijdende motodx.

Heb een PE24 en 24 vlak liggen. Waarom dit er niet op? Gewoon het verbruik en dit moet zo goedkoop mogelijk blijven. Bedoeling is dat ik deze mee neem met de mobilhome en ergens kan laten staan zonder bang te moeten zijn dat ie weg is.
Laatst gewijzigd door MrSinga op 05 dec 2024 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Mijn 10" skyteam liep origineel niet harder dan 93. En als je dan nog trekkracht wil hebben, daar wordt ie echt niet sneller van.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

15/30 lijkt me exact dezelfde verhouding als 16/32. Doe dan 15/32 als je toch wat lichter wil. Of 14/30
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

NIX schreef: 05 dec 2024 10:11 15/30 lijkt me exact dezelfde verhouding als 16/32. Doe dan 15/32 als je toch wat lichter wil. Of 14/30
15/32 gaat te hoog in toeren, zat standaard erop. 16/32 lukte zonder tegenwind cava maar met tegenwind niet. Dus heb dan maar 30 en 31 bij gekocht om wat uit dat gebied +8500-9000rpm te blijven. Nu 15/31 erop, was verkeerd... de 30 ligt hier nog (dus aangepast)
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

NIX schreef: 05 dec 2024 10:11 15/30 lijkt me exact dezelfde verhouding als 16/32
lijkt niet alleen, het is ook hetzelfde. verhouding is 1 staat tot 2, dus voor 1 tandje hoger is achter 2 tandjes hoger. doorgaans experimenteer je voornamelijk met het voortandwiel, die zijn goedkoop en makkelijker om te wisselen. zorg dat je altijd een aantal in je schuurtje hebt legge, anders ben je geen echte sleutelaar. :) ik neem soms zelfs gewoon een paar verschillende mee op reis, dan kan je onderweg de boel aanpassen voor als je bijvoorbeeld heel lang wind mee hebt ofzo, 5 minuutjes werk en scheelt een hoop.
MrSinga
4T-MSB zombie
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

lil schreef: 05 dec 2024 16:49
NIX schreef: 05 dec 2024 10:11 15/30 lijkt me exact dezelfde verhouding als 16/32
lijkt niet alleen, het is ook hetzelfde. verhouding is 1 staat tot 2, dus voor 1 tandje hoger is achter 2 tandjes hoger. doorgaans experimenteer je voornamelijk met het voortandwiel, die zijn goedkoop en makkelijker om te wisselen. zorg dat je altijd een aantal in je schuurtje hebt legge, anders ben je geen echte sleutelaar. :) ik neem soms zelfs gewoon een paar verschillende mee op reis, dan kan je onderweg de boel aanpassen voor als je bijvoorbeeld heel lang wind mee hebt ofzo, 5 minuutjes werk en scheelt een hoop.
zoals ik zette... moest dus zeggen 15-31 ipv 15-30...
ja, allerlei tandwielen hier. Voor en achter voor dax en monkey en MSX. Maar deze heeft die mottige geboute tandwielen ipv die met clips en daarom direct 2 groottes gekocht.
gonzo
The 4T-MSB is my life!

Bericht door gonzo »

NIX schreef: 05 dec 2024 10:11 15/30 lijkt me exact dezelfde verhouding als 16/32. Doe dan 15/32 als je toch wat lichter wil. Of 14/30
Misschien domme vraag van me, maar er zal toch wel verschil in snelheid zitten? Mijn logica zegt iets met omtrekverschil............
Eat shit and die..........
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

gonzo schreef: 05 dec 2024 17:35
Misschien domme vraag van me, maar er zal toch wel verschil in snelheid zitten? Mijn logica zegt iets met omtrekverschil............
Grotere tandwielen, betekent een beetje minder trekkracht op de ketting benodigd om hetzelfde moment over te brengen van bakas naar achteras.
Beetje minder kracht op de ketting is dus ook een beetje minder kracht op de uitgaande bak- en wiellagers. In theorie zou je secundaire aandrijving dus wat minder snel slijten door een lagere belasting. Mits je de boel goed schoon, gesmeerd en op spanning houdt.
magnamaniac
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door magnamaniac »

gonzo schreef: 05 dec 2024 17:35
Nope, alleen in de lengte van de ketting, allebei 1/2.
Heel, heel, heel misschien marginaal, omdat er minder massa in beweging gebracht hoeft te worden. Maar dan heb je het over cijfers ver achter de komma.
If it looks stupid but works, it's not stupid.
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

idd, meer tanden = minder slijtage op het totaalplaatje, maarrr... er is altijd een maar, meer tanden betekent grotere tandwielen, en dan gaat middelpuntvliedende kracht meespelen, bij te idioot grote tandwielen en extreme snelheden zou de ketting van de tandwielen weg willen vliegen, een zogenaamde zwevende ketting, iets waar je nagenoeg uitsluitend zorgen over hoeft te maken in de racerij, dus ja, meer tanden betekent niet gelijk dat dat beter is. je moet de gulden middenweg zoeken.

iemand ooit gehoord van gerrit strikker? goeie coureur, nooit wat gewonnen, er waren er ook zo veel betere, maar hij reed wel mee in de top 10, en dat met alleen maar eigen materiaal. ik liep daar destijds rond in de pits, als blaagje van nog geen 16, voor dit en dat, veel geleerd over dit soort dingen.
magnamaniac
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door magnamaniac »

Dat was toch halverwege jaren 70?
Jezus, dan ben je echt al een ouwe lul knar.
If it looks stupid but works, it's not stupid.
gonzo
The 4T-MSB is my life!

Bericht door gonzo »

Okeej, weer wat geleerd. Ty
Eat shit and die..........
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

ja ik ben uit die tijd, maar ik voel me niet echt oud. maar moet je voorstellen, in die tijden werd voor het eerst over de 200km/u gereden met een 50cc kreidler. dat was iets onbestaands. met toerentallen waar je gewoon niet bij in de buurt durfde te staan. een hoop van die gasten van toen heb ik persoonlijk meegemaakt, de nederlanders iig. agostini en nieto enzo heb ik nooit gezien. de boet wel. grappig om daar nog zo es op terug te zien, daar werd toch geschiedenis gemaakt, ook al besef je het niet.

nu ik toch bezig ben met belangerijk doen; het nummer gloria heeft umberto tozzi uitgebracht nadat ik hem gezegd had dat het best wel goed klonk. het was eigenlijk gewoon fantastisch hoe het was, het schalde over het hele dorp heen op een zwoele zomeravond op sicilie. hij speelde het toevallig live vanuit zijn huis in een dorpje nabij siracuse, een of andere oefen sessie, als onbetekenend plaatselijk bandje, volkomen onbekend, en ik kwam er toen op af. dat deed ie daar ook gewoon regelmatig, en niemand die daarover klaagde want het was gewoon leuk. maar dat is dus later een grote hit geworden. niet te geloven he. was ik allemaal gewoon bij.

o en toen ik daar was ging de etna ook nog uitbarsten. maar dat kwam niet door mij. :) nee echt, kom op.
de zee had toen ook uitzonderlijk hoge golven, vanwege zeebevingen ofzo, maar dat vond ik natuurlijk fantastisch om in te duiken, al verklaarden die italianen me helemaal voor gek.
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

ik heb het nummer even terug geluisterd en ik ben niet zeker of ik je moet bedanken daarvoor, fun fact is het zeker , en dat je er graag op terug kijkt snap ik ook wel.
Hop hop gas dr op
Plaats reactie