Tweecilinder bouwen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Dennoz schreef: 22 feb 2022 18:13
lil schreef: 22 feb 2022 09:12 ik vind 5 honderdste nog best veel, maar ik begrijp het wel, overpakken van het werkstuk is een eeuwig terugkerend probleem bij het draaien. ideaal moet je ten alle tijden trachten het werkstuk in één opspanning helemaal af te maken, en dan afsteken, en dat had hier wel gekund. opspannen en dan afdraaien met in gedachte het gedeelte waar het tandwiel komt naar de drieklauw toe gericht.
anders kan je ook overpakken in een paar zachte klauwen, die je zelf freest, (vooropgesteld dat je verwisselbare klauwen hebt en geen vaste) en die je dan iedere keer kan uitdraaien op de diameter van het over te pakken werkstuk, om slingeren te voorkomen. dat werkt heel goed, soms wel gewoon echt nul, of anders slechts een fractie van een honderdste.
dit wist je waarschijnlijk al, maar voor het geval van niet heb je hier misschien wat aan. die 5 honderdste zal in dit geval wel geen probleem zijn. lekker bezig iig. mooi dat je de nokkenas op zich intact laat en niet eraan gaat zitten lassen a la millyard. hou er rekening mee dat de druk op het lager hoger gaat zijn omdat het tandwiel verder uitsteekt, niet teveel druk op die ketting zetten.

Gewoon een stuk alu inspannen wat ca 10 mm uitsteekt , mag gewoon excentrisch zijn , of besteed in ieder geval geen onnodige aandacht aan het uitklokken en dan draai je de voorkant netjes vlak , je uiteindelijke onderdeel wat je al van een boring (afgebraamd en of gechamferd) voorzien heb duw je dan met een meedraaiend center met kegel met wat extra kracht tegen je al afgevlakte stuk alu aan en dan kan je er met een neusbeitel meestal wel bij om je profiel te bewerken…zuiverder dan dat word het niet en je hebt ook geen sporen van bekken mocht je alleen harde bekken hebben, en je hoeft ook niet echt bang te zijn dat je onderdeel in je voorhoofd terecht komt.
Een ronde flens maken uit een vierkant plaat lukt zelfs nog wel op die manier ( persoonlijke ervaring uit het pre plasma snijder tijdperk op het werk)
Hier spreekt iemand die ook wel eens achter een draaibank heeft gestaan.🙂
Maar ik heb het al klaar, ik heb het ding van RVS gemaakt omdat ik daar toevallig tegen aan liep bij de plaatselijke schrootboer. Ik heb niet zo'n beste afsteek beitel en RVS316 is taai spul op mijn draaibankje. Jou manier is beter als je over de spullen beschikt die je beschrijft, ik moest me zien te redden met wat ik beschikbaar had.
En met het resultaat ben ik helemaal tevreden, vanavond even gemonteerd en dit gaat wel werken ! 😎
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

Dennoz schreef: 22 feb 2022 18:13
lil schreef: 22 feb 2022 09:12 ik vind 5 honderdste nog best veel, maar ik begrijp het wel, overpakken van het werkstuk is een eeuwig terugkerend probleem bij het draaien. ideaal moet je ten alle tijden trachten het werkstuk in één opspanning helemaal af te maken, en dan afsteken, en dat had hier wel gekund. opspannen en dan afdraaien met in gedachte het gedeelte waar het tandwiel komt naar de drieklauw toe gericht.
anders kan je ook overpakken in een paar zachte klauwen, die je zelf freest, (vooropgesteld dat je verwisselbare klauwen hebt en geen vaste) en die je dan iedere keer kan uitdraaien op de diameter van het over te pakken werkstuk, om slingeren te voorkomen. dat werkt heel goed, soms wel gewoon echt nul, of anders slechts een fractie van een honderdste.
dit wist je waarschijnlijk al, maar voor het geval van niet heb je hier misschien wat aan. die 5 honderdste zal in dit geval wel geen probleem zijn. lekker bezig iig. mooi dat je de nokkenas op zich intact laat en niet eraan gaat zitten lassen a la millyard. hou er rekening mee dat de druk op het lager hoger gaat zijn omdat het tandwiel verder uitsteekt, niet teveel druk op die ketting zetten.

Gewoon een stuk alu inspannen wat ca 10 mm uitsteekt , mag gewoon excentrisch zijn , of besteed in ieder geval geen onnodige aandacht aan het uitklokken en dan draai je de voorkant netjes vlak , je uiteindelijke onderdeel wat je al van een boring (afgebraamd en of gechamferd) voorzien heb duw je dan met een meedraaiend center met kegel met wat extra kracht tegen je al afgevlakte stuk alu aan en dan kan je er met een neusbeitel meestal wel bij om je profiel te bewerken…zuiverder dan dat word het niet en je hebt ook geen sporen van bekken mocht je alleen harde bekken hebben, en je hoeft ook niet echt bang te zijn dat je onderdeel in je voorhoofd terecht komt.
Een ronde flens maken uit een vierkant plaat lukt zelfs nog wel op die manier ( persoonlijke ervaring uit het pre plasma snijder tijdperk op het werk)
Hier spreekt iemand die ook wel eens achter een draaibank heeft gestaan.🙂
Maar ik heb het al klaar, ik heb het ding van RVS gemaakt omdat ik daar toevallig tegen aan liep bij de plaatselijke schrootboer. Ik heb niet zo'n beste afsteek beitel en RVS316 is taai spul op mijn draaibankje. Jou manier is beter als je over de spullen beschikt die je beschrijft, ik moest me zien te redden met wat ik beschikbaar had.
En met het resultaat ben ik helemaal tevreden, vanavond even gemonteerd en dit gaat wel werken ! 😎
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

o nog een pro tip, bij het afsteken geen koelvloeistof gebruiken maar wd40, dat snijdt heerlijk. ;)
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

Na een tijdje niks aan het tweecilindertje te hebben gedaan ben ik vandaag weer een paar uurtjes bezig geweest.
Ik had alle onderdelen van de krukas al, op één drijfstang na. Die heb ik gisteren opgehaald, dus kon ik de krukas bouwen.

Ik moet hem nog uitklokken en richten, dan ga ik morgen doen tussen de centers op de draaibank.
Ik meet twee honderdste mm dwars-speling tussen de drijfstangen, dat moet goed zijn lijkt mij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

hoe zit het met de balans? twee drijfstangen wegen meer als 1, terwijl je hebt de krukwangen voor maar één...
ik zou waar dan ook rond de kruktap zoveel mogelijk wegslijpen voorzover het de constructie niet verzwakt voorbij het minimaal noodzakelijke, en dan nog zal het niet voldoende zijn...
misschien ietwat extra ijzer op de krukwangen lassen ergens?
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

Met mig…
Hop hop gas dr op
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Gezien de foto's is de bouwer al flink wat materiaal van de zware kant aan het verwijderen geweest.
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

Vraag me af hoever je dit in balans gaat krijgen , met de slijptol krijg je beide wangen ook nooit gelijk dus dat zal onderling wel wat trillingen gaan opleveren en tussen de centers maakt het ook niet makkelijker uitlijnen.
Maar goed , de topic starter heeft er al over nagedacht.
Hop hop gas dr op
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

Om balans in de krukas te krijgen heb ik eerst beide kanten van de krukwang, links en rechts van het bigend weggeslepen. De ervaring is dat dit bijna perfect de extra ronddraaiende massa van de bredere bigendpen en (deels) de tweede drijfstang/zuiger compenseert.

Ik moet de krukas nog uitklokken en richten, dat ga ik morgen doen tussen de centers op de draaibank. Het klokken doe je op de lagertappen, je hebt dus geen last van het weggeslepen deel.

Daarna ga ik kijken of de krukas statisch in balans is, bij deze lichte drijfstangen en zuigers blijkt dit in de praktijk niet heel precies te hoeven. (uit Millyard's ervaring met drie van deze machientjes)
Ik ga het wel zo precies mogelijk doen, dus als het nodig is wolfraam doppen inpersen.
tjeefke
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: ‘88 NT dax, 2 stuks
‘71 CD50
‘06 DX90
'72 Chaly, 124cc

Bericht door tjeefke »

heeft millyard zijn blokken ook "verbreedt" zoals jij doet?

Ik dacht van niet. Ik heb mij wel al afgevraagd hoe hij dit dan gedaan heeft met zijn 2 drijfstangen.. Of heeft hij ze aan de big-end aangepast zodat ze samen maar de breedte hebben van 1 OEM drijfstang, zodanig ze over de originele pen passen? Dit is mij niet zo duidelijk
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

hij heeft de kruk ook verbreed

MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

tjeefke schreef: 16 mar 2022 14:46 heeft millyard zijn blokken ook "verbreedt" zoals jij doet?

Ik dacht van niet. Ik heb mij wel al afgevraagd hoe hij dit dan gedaan heeft met zijn 2 drijfstangen.. Of heeft hij ze aan de big-end aangepast zodat ze samen maar de breedte hebben van 1 OEM drijfstang, zodanig ze over de originele pen passen? Dit is mij niet zo duidelijk
Dat zijn deze die in MC’s staan. Meeste daarvan hebben idd drijfstang ‘gehalveerd’
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

Gehalveerde bigends is prutswerk, daar kun je niet mee rijden. Dat loopt heel snel kapot, de helft van de lagerbreedte moet dezelfde kracht overbrengen !
Dan kan niet, bovendien lopen de twee bigends onafhankelijk bewegend van elkaar op één bigendlager !
Millyard heeft het carter en de krukas net als die van mij. Als je een rijdbare V-Twin wil bouwen heb je zo'n krukas nodig en dus een breder carter waar hij in past.
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier

Bericht door C320i »

Weer een onderdeeltje klaar, gemaakt uit een blokje teflon. Nokkenaskettingspanner (3xwoordwaarde😉)Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Weer een snijplankje van moeders naar de galamiezen...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie