Hier spreekt iemand die ook wel eens achter een draaibank heeft gestaan.Dennoz schreef: ↑22 feb 2022 18:13lil schreef: ↑22 feb 2022 09:12 ik vind 5 honderdste nog best veel, maar ik begrijp het wel, overpakken van het werkstuk is een eeuwig terugkerend probleem bij het draaien. ideaal moet je ten alle tijden trachten het werkstuk in één opspanning helemaal af te maken, en dan afsteken, en dat had hier wel gekund. opspannen en dan afdraaien met in gedachte het gedeelte waar het tandwiel komt naar de drieklauw toe gericht.
anders kan je ook overpakken in een paar zachte klauwen, die je zelf freest, (vooropgesteld dat je verwisselbare klauwen hebt en geen vaste) en die je dan iedere keer kan uitdraaien op de diameter van het over te pakken werkstuk, om slingeren te voorkomen. dat werkt heel goed, soms wel gewoon echt nul, of anders slechts een fractie van een honderdste.
dit wist je waarschijnlijk al, maar voor het geval van niet heb je hier misschien wat aan. die 5 honderdste zal in dit geval wel geen probleem zijn. lekker bezig iig. mooi dat je de nokkenas op zich intact laat en niet eraan gaat zitten lassen a la millyard. hou er rekening mee dat de druk op het lager hoger gaat zijn omdat het tandwiel verder uitsteekt, niet teveel druk op die ketting zetten.
Gewoon een stuk alu inspannen wat ca 10 mm uitsteekt , mag gewoon excentrisch zijn , of besteed in ieder geval geen onnodige aandacht aan het uitklokken en dan draai je de voorkant netjes vlak , je uiteindelijke onderdeel wat je al van een boring (afgebraamd en of gechamferd) voorzien heb duw je dan met een meedraaiend center met kegel met wat extra kracht tegen je al afgevlakte stuk alu aan en dan kan je er met een neusbeitel meestal wel bij om je profiel te bewerken…zuiverder dan dat word het niet en je hebt ook geen sporen van bekken mocht je alleen harde bekken hebben, en je hoeft ook niet echt bang te zijn dat je onderdeel in je voorhoofd terecht komt.
Een ronde flens maken uit een vierkant plaat lukt zelfs nog wel op die manier ( persoonlijke ervaring uit het pre plasma snijder tijdperk op het werk)
Maar ik heb het al klaar, ik heb het ding van RVS gemaakt omdat ik daar toevallig tegen aan liep bij de plaatselijke schrootboer. Ik heb niet zo'n beste afsteek beitel en RVS316 is taai spul op mijn draaibankje. Jou manier is beter als je over de spullen beschikt die je beschrijft, ik moest me zien te redden met wat ik beschikbaar had.
En met het resultaat ben ik helemaal tevreden, vanavond even gemonteerd en dit gaat wel werken !