**Kymco K-Pipe 50 – kickstarter schiet naar buiten / blok slaat en trilt**
Hoi allemaal,
Ik heb een Kymco K-Pipe 50cc uit 2016 met ongeveer 26.000 km. Ik heb hem pas gekocht en ben nog vrij nieuw met brommers en sleutelen.
Ik heb nu een serieus probleem. De kickstarter blijft niet netjes op zijn plek. Hij kan tijdens het rijden naar buiten schieten en vervolgens vast komen te zitten. Hij slaat daarbij hard tegen mijn enkel. De brommer begint daarnaast behoorlijk te trillen/slaan en het blok klinkt niet goed.
Een familielid met technische kennis denkt dat het carterdeksel eraf moet om te kijken wat er aan de hand is. Mijn garage vreest dat het probleem dieper in het blok zit. Alleen het openen van het motorblok zou daar ongeveer €400 aan arbeid kosten.
Ik heb al ongeveer €250 aan andere reparaties aan deze brommer uitgegeven en wil daarom niet zomaar nog honderden euro's investeren zonder beter te weten wat er aan de hand is.
Heeft iemand met ervaring met een K-Pipe of vergelijkbaar 50cc semi-automatisch 4-taktblok een idee wat dit kan veroorzaken? Kan dit bijvoorbeeld in het kickstartmechanisme achter het carterdeksel zitten, of wijzen deze symptomen eerder op een probleem dieper in het blok?
Ik heb foto's en filmpjes van de kickstarter en het geluid
Alvast bedankt!
Kymco K-Pipe 50 – kickstarter schiet naar buiten / blok slaat en trilt
Re: Kymco K-Pipe 50 – kickstarter schiet naar buiten / blok slaat en trilt
het kickstartmechanisme zit diep in het blok, vlakbij het kettingtandwiel zegmaar, dus helemaal aan de andere kant dan de kicktrapper. alleen de kickstarter veer kan je snel vervangen, die zit wel aan de rechterkant.
als ik met jouw probleem zou zitten zou ik een goedkoop lifanblokje kopen en erop zetten, zijn iets van 300 euro nieuw, dan kan je iig rijden en intussen het K-pipe blok op je gemakkie openmaken en repareren.
als ik met jouw probleem zou zitten zou ik een goedkoop lifanblokje kopen en erop zetten, zijn iets van 300 euro nieuw, dan kan je iig rijden en intussen het K-pipe blok op je gemakkie openmaken en repareren.
Thanks, dat klinkt eigenlijk wel interessant. Weet je toevallig welk type Lifan 50cc blok precies op een Kymco K-Pipe 50 past? En is dat redelijk plug-and-play qua ophanging, kettinglijn en elektra, of moet er nog veel aangepast worden? Als je een link of typenummer hebt van het blok dat je bedoelt, heel graag.
eigenlijk niet, alle honda liggende cylinder type blokken hebben zelfde ophanging, je kan er vanalles onder hangen, ik zou de goedkoopste nemen.
zoiets bijvoorbeeld; https://4taktwinkel.nl/1110006805-Motor ... ing-zilver
ik zie dat lifan wat duurder is, nagoed de prijzen stijgen he, alles word duurder. je moet maar effe kijken welk blok je leuk vin. ik zou electrostart vermijden, om het simpel te houden. maargoed, ik ben jou niet.
wel kijken of je een binnenstebuiten vliegwiel heb, dan zal je waarschijnlijk niet om een electrostartblok heen kunnen, al hoeft het niet aangesloten te worden. voordeel is dat je dan de ontsteking van je blok kan overzetten, wat het aansluiten op de bedrading makkelijker maakt. vraag advies in de winkel zelf, zodat je iets krijgt wat past. of misschien kunnen ze je gewoon helpen met je kickstarter, ze hebben er iig verstand van.
ik weet niet of je daar in de buurt zit... maar ga beter niet naar zomaar een scooterboer op de hoek.
zoiets bijvoorbeeld; https://4taktwinkel.nl/1110006805-Motor ... ing-zilver
ik zie dat lifan wat duurder is, nagoed de prijzen stijgen he, alles word duurder. je moet maar effe kijken welk blok je leuk vin. ik zou electrostart vermijden, om het simpel te houden. maargoed, ik ben jou niet.
wel kijken of je een binnenstebuiten vliegwiel heb, dan zal je waarschijnlijk niet om een electrostartblok heen kunnen, al hoeft het niet aangesloten te worden. voordeel is dat je dan de ontsteking van je blok kan overzetten, wat het aansluiten op de bedrading makkelijker maakt. vraag advies in de winkel zelf, zodat je iets krijgt wat past. of misschien kunnen ze je gewoon helpen met je kickstarter, ze hebben er iig verstand van.
ik weet niet of je daar in de buurt zit... maar ga beter niet naar zomaar een scooterboer op de hoek.
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Wat doet ie nou precies? De kicker kan naar buiten draaien en naar beneden. Dat naar buiten draaien is een versleten kickstarter, dat naar beneden draaien uit zichzelf een kapotte veer. Heb je een electrische starter? Je kunt de kicker er ook gewoon afhalen als je starter het doet.
grote klappen, snel thuis
Met “naar buiten schieten” bedoel ik dat de kickstarter tijdens het rijden uit zijn normale positie richting mijn enkel komt. Hij kan dan ook blijven hangen/vast komen te zitten. Ik zal proberen goed te kijken of alleen de kicktrapper naar buiten klapt, of dat de as/kickstarter ook daadwerkelijk uit zichzelf naar beneden draait.
Ik heb inderdaad een elektrische starter, alleen werkt die helaas niet altijd. Soms start hij elektrisch gewoon goed en soms doet hij het niet en moet ik de kickstarter gebruiken. Daarom durf ik de kicker er nog niet zomaar af te halen.
Als het alleen de kickstarter zelf is die naar buiten klapt: bedoel je dan dat ik waarschijnlijk eerst de kickstarter zelf moet vervangen en dat het blok daarvoor niet open hoeft?
En als ik de elektrische start betrouwbaar krijg, zou het dan veilig zijn om de kickstarter helemaal te verwijderen?
Ik heb inderdaad een elektrische starter, alleen werkt die helaas niet altijd. Soms start hij elektrisch gewoon goed en soms doet hij het niet en moet ik de kickstarter gebruiken. Daarom durf ik de kicker er nog niet zomaar af te halen.
Als het alleen de kickstarter zelf is die naar buiten klapt: bedoel je dan dat ik waarschijnlijk eerst de kickstarter zelf moet vervangen en dat het blok daarvoor niet open hoeft?
En als ik de elektrische start betrouwbaar krijg, zou het dan veilig zijn om de kickstarter helemaal te verwijderen?