Novio speling voorwiel blijft terugkomen??

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
kuwerti
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: PF50 (Novio)

Novio speling voorwiel blijft terugkomen??

Bericht door kuwerti »

Hallo allemaal,

ik heb al een tijd last van wat speling op mijn voorwiel. Heb het hele wiel al regelmatig helemaal uit elkaar gehaald (dus cups, kogellagers, naaf etc) maar de speling blijft maar terugkomen.
Heb zelf een speciala platte steeksleutel 15 gekocht om de cup bij de kogellagers goed te borgen.
heb ook een volledige nieuwe set (as, lagers, kogeltjes) gemonteerd.

wat ik gedaan heb: de cubs zo afgesteld dat er GEEN speling op zit EN dat de as soepel rond gaat. de borgmoer stevig vastgedraaid en weer de speling getest dat deze minimaal is. Daarna km-teller-mechaniek, remschoenen en alles weer gemonteerd. Na een stuk rijden zit er toch weer een kleine speling op het voorwiel. Ik kan het wiel ietsje heen-enweer bewegen. dit proces heb ik al een paar keer gedaan, maar de speling blijft terug komen. vraag is: kan dit kwaad? opf is er iets anders aan de hand?? :shock:
PB HONDA PC50
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda PC50 K rood
Honda PC50 K ‘Groene Draeck’
Honda CL50 V rood

Re: Novio speling voorwiel blijft terugkomen??

Bericht door PB HONDA PC50 »

Waren de cups en stelmoeren niet versleten, en heb je de kogels vervangen of hergebruikt?

Ik heb recent een PC50 gerestaureerd en daarbij ook de wielen gerestaureerd. Wbt het voorwiel: lagercups in het voorwiel waren nog goed, maar de kogeltjes en stelmoeren waren versleten. Nieuwe kogeltjes en nieuwe originele* stelmoeren gehaald. Ook de platte borgmoeren heb ik nieuw gehaald en alles blijft OK.

Of misschien breng je teveel hitte in je lagers met je hoogst illegale CC’s en dito snelheden 8-)

*= gebruik enkel de originele!! Ik heb reproducties in handen gehad, met een dun laagje verzinkt pisbakken staal, na een kilometer versleten bij wijze van spreken. Het verschil merk je pas als je er een nieuwe originele naast vast houdt..

Afbeelding
Laatst gewijzigd door PB HONDA PC50 op 11 aug 2026 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
kuwerti
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door kuwerti »

Dank je wel voor je reactie. ik heb bij leertouwer een setje gekocht (immi) en alles vervangen, cups, kogeltjes, as, moeren , etc etc...
https://www.leertouwer.com/nl/voorasset ... 5mm/a35773

met mijn 60cc loopt hij trouwens niet heel hard hoor. ongeveer 50 echt kms wat een beest :-)

Ik zal eens kijken of ik originele kan bestellen en dan met name de cupjes en de kogeltjes. die platte moertjes geloof ik dan wel of moeten die ook origineel zijn?
cdraaisma
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Ik ga een Honda CB 50 kopen.

Bericht door cdraaisma »

Voor dat geld pisbakken staal.
kuwerti
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door kuwerti »

ja, mee eens. was slechte aankoop.
dan maar even de originele dingen bestellen.

is dat dan deze voor de cup?
https://www.leertouwer.com/nl/voorwiell ... ras/a40825

Deze lijkt mij wel origineel?
https://www.leertouwer.com/nl/vooraslag ... 1mm/a35599

ik wil dan eigenlijk de as, cups , cupmoeren, kogeltjes en de borgmoeren oringeel gaan bestellen. dat zou goed moeten zijn toch?

kan dat allemaal bij leertouwer, of moet ik op zoek naan een andere shop?

zou top zijn als jullie de linkjes hebben voor de originele spullen :D :D :D
PB HONDA PC50
Frequent 4T-MSB visitor
Honda CL50 V rood

Voor nog geen €12 een complete set, dat kan niet veel goeds zijn vrees ik…

Ik heb het originele spul wel ook bij Leertouwer gehaald, natuurlijk veel duurder maar nog steeds een relatieve habbekrats. Voordeel dat Leertouwer voor mij (en voor jou ook meen ik) ‘om de hoek’ is, ik ga er meestal dus even langs om zeker te zijn wat ik koop. Niets ten nadele van de andere aanbieders, maar naar mijn mening heb je bij Leertouwer nog steeds de beste kans van slagen voor relatief incourant OE-spul; de bronnen drogen toch een beetje op voor Novio en PC50 want iedereen rijdt ‘zwaar spul’. Dat werd me op de Hondadag ook wel duidelijk, dus volgend jaar moet ik op de PC in plaats van de CL!

Je kunt ook eens kijken op de website van Mopedworks.be; er is zelfs een mogelijkheid om om te bouwen naar vaste lagers (niet goedkoop, wel goed) eigenaar Frederik is zeer enthousiast en behulpzaam
kuwerti
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door kuwerti »

Alweer bedankt!!! ik heb die Mopedworks.be website bekeken. wel gaaf wat hij daar allemaal te koop heeft. 8-)
Ook het hebben van vaste lagers op het voorwiel spreekt mij wel aan !!

mijn twijfel zit even of ik nu de mini-set:
https://conceptworks.odoo.com/shop/201h ... ategory=11

of de volledige set:
https://conceptworks.odoo.com/shop/201h ... ategory=11
moet kopen.

de miniset is 63 euro. in de complete set zitten wat moertjes en ringetjes extra er bij,m maar die is dan ineens twee keer zo duur?
In principe zou ik met die mini-set, en alle moertjes, ringetjes en busjes die ik nu heb (de oude originele, en die van de nieuwe goedkope set) toch een heel eind moeten komen?

iemand ervaring met deze sets?
PB HONDA PC50
Frequent 4T-MSB visitor
Honda CL50 V rood

Mijns inziens kun je volstaan met de mini-set. Ik was van plan ook een set te bestellen, maar is er nog niet van gekomen door drukte op werk en vakantie etc.. maar ik wil wél zo’n setje op de plank hebben want originele stelmoeren zijn bijna niet meer te krijgen én het blijft toch een wat mindere constructie tov vaste lagers.

Voor advies kun je beste even contact opnemen met de eigenaar Frederik via de website, zeer vriendelijke en enthousiaste man die ook snel reageert. En inderdaad, hij heeft heel mooie dingen in z’n webshop beschikbaar.

Laat ons a.u.b. weten wat je keuze wordt!
kuwerti
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door kuwerti »

Dank je. Ik ga even contact opnemen en houd je op de hoogte!
hij is pas eind augustus terug. kreeg een out-of-office.
kuwerti
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door kuwerti »

Toch een reactie tijdens zijn vakantie. ik heb de volledige ass/lager set besteld. ben heel benieuwd hoe makkelijk ik die er in krijg. ik houd jullie op de hoogte!
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

waren er niet assensetjes waarbij je gebruik kon maken van standaard kogellagers?

staat me iets van bij
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

4 posts terug wordt dat idd gemeld
grote klappen, snel thuis
PB HONDA PC50
Frequent 4T-MSB visitor
Honda CL50 V rood

@Kuwerti ik bedenk me nu, ik heb eerder tekeningen doorgestuurd gekregen van Frederik van Mopedworks.be, ik zal er dit weekend eens naar zoeken en info delen
kuwerti
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door kuwerti »

PB HONDA PC50 schreef: 13 aug 2026 23:01 @Kuwerti ik bedenk me nu, ik heb eerder tekeningen doorgestuurd gekregen van Frederik van Mopedworks.be, ik zal er dit weekend eens naar zoeken en info delen
Dat klopt. Hij heeft deze ook netjes allemaal naar mijn gemailed. ziet er profi uit. als het goed is gaat de set maandag op de post. donderdag dan waarschijnlijk binnen!
PB HONDA PC50
Frequent 4T-MSB visitor
Honda CL50 V rood

Welke set heb je gekozen uiteindelijk?
Plaats reactie