info nieuwe honda aanwinsten

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
sem
4T-MSB beginner
Bezit: honda ab23 1988

info nieuwe honda aanwinsten

Bericht door sem »

Goedeavond,

Ik ben sinds kort in het bezit van 2 honda brommers, nu ben ik zelf redelijk thuis in de 2 takt wereld alleen 4 takt is redelijk nieuw. honda zelf is ook nieuw voor mij en ik zou graag wat meer te weten willen komen over deze 2 brommers. Het gaat om een zwarte honda AB23 uit bouwjaar 1988 (volgens mijn research een honda st50) die in hele nette staat is. hij is ooit gecustomized door dax de luxe in knokke, heeft iemand hier ervaringen mee? Ook heb ik wat vragen bij de koppeling, als ik de handelsnaam AB23 opzoek krijg ik overal brommers met een semi-automatische versnelling schakelen zonder zelf de koppeing te gebruiken en naar mijn weten is er dan dus ook geen koppeling aan het stuur. de koppeling aan het stuur heeft die van mij wel, gaat het dan om een frame van een dax ST50 en een blok van een ander model of heb ik het dan helemaal mis? Ook las ik veel over chinese namaak, hoe kan ik controleren of dit om een echte honda gaat en wat zou zo'n brommer op nl kenteken waard zijn? De andere brommer is een Honda monkey Z50 zonder kenteken. Worden deze ook veel nagemaakt of hoef ik me daar geen zorgen om te maken? Is zo'n brommer meer een verzamelaars item of worden deze ook nog echt gebruikt en wat is deze brommer ongeveer waard?

Groet, Sem

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Re: info nieuwe honda aanwinsten

Bericht door nielspbr »

De bovenste zou volgens het plaatje een nt dax met een imitatieblok (lifan) zijn. Ik had het framenummer eigenlijk op het balhoofd verwacht. Om dat zeker te weten of het wel of geen hondablok is even rechts van en iets onder de schakelas kijken. Daar zit een vlak stukje met bloktypenummer en daaronder een serienummer.

Het typenummer van de monkey zou met ab27-100 moeten beginnen en het bloknummer met ab27e-100 als dat zo is heb je een Z50JY een zogenaamde millennium monkey.
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

Ik zou met die dax voorzichtig zijn. Belgen hebben/hadden er een handje van om type laatjes en papieren los van brommers te verkopen dus dan was het weer hamertje tik om een nummer er in te slaan, bij het rdw ga je dan gelijk nat.

Dan heb je punt 2 dat blok lijkt een lifan of wel Chinees kijk even in het faq op het forum over Chinese blokken met het ene blok beter te keuren dan het ander

Verder is de dax een mengelmoesje en zal je nog wat werk aan hebben voor je bij het rdw een kenteken zou kunnen krijgen.
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

hij wil geloof ik voornamelijk weten wat het waard is. het is wat een gek ervoor geeft, en die zijn er best, maar ook idioten die zich rijk rekenen en debiele prijzen vragen. al met al is het een kleine markt waarbinnen je beweegt, dus verwacht er niet teveel van.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

butt head schreef: 15 okt 2025 19:05 Ik zou met die dax voorzichtig zijn. Belgen hebben/hadden er een handje van om type laatjes en papieren los van brommers te verkopen dus dan was het weer hamertje tik om een nummer er in te slaan, bij het rdw ga je dan gelijk nat.

Dan heb je punt 2 dat blok lijkt een lifan of wel Chinees kijk even in het faq op het forum over Chinese blokken met het ene blok beter te keuren dan het ander

Verder is de dax een mengelmoesje en zal je nog wat werk aan hebben voor je bij het rdw een kenteken zou kunnen krijgen.
Ik bedenk met net dat honda (nt) daxen uberhaupt geen handkoppeling hebben, zijn altijd semi. En dat zwarte blok heeft weldegelijk een handbediende koppeling. En ik zie snelgas, een ander type zadel, knipperlichten zijn weg en kenners zien vast nog wel andere dingen.
sem
4T-MSB beginner
Bezit: honda ab23 1988

Bericht door sem »

Ik heb net zelf ook even gekeken, de zwarte dax is een beetje een mengelmoes ik denk dat bij het customizen bij dax de luxe er het een en ander aan is gedaan. Vond hem zelf wel mooi maar origineel is hij niet meer. De monkey heeft kloppende blok en framenummers en heb er ook documentatie bij. Voor zover ik weet is deze helemaal origineel en hij is in hele nette staat. Het gaat dus om d e millennium variant. Wat zou z'on monkey waard zijn?
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Waard? Niks. Die kleine circusbrommertjes, zijn toch kinderdingen. Dat ziet iedereen. Gewoon weggeven aan een stel kinderen uit de straat, kunnen ze een beetje mee klooien en leuk crossen op een veldje.
En jij bent er meteen mooi vanaf. ;)

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

of geef hem aan wim. :p
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

sem schreef: 15 okt 2025 21:52 Ik heb net zelf ook even gekeken, de zwarte dax is een beetje een mengelmoes ik denk dat bij het customizen bij dax de luxe er het een en ander aan is gedaan. Vond hem zelf wel mooi maar origineel is hij niet meer. De monkey heeft kloppende blok en framenummers en heb er ook documentatie bij. Voor zover ik weet is deze helemaal origineel en hij is in hele nette staat. Het gaat dus om d e millennium variant. Wat zou z'on monkey waard zijn?
die Dax is zeker geen Daxdeluxe versie... Heeft er wat van weg maar zeker niet zoals hij ze bouwt.
blok is al chinees, kabelboom wss ook. Koplamp is Duitse Dax, weer niet correct op NT Dax, spatbord voor is china. Zadel is immi. Geen stuurbediening meer, gaszijde is wel correct NT Dax (maar dan in het zwart gelakt of model Dax rond 1990/ZB50 die ori zwart zijn)

naar prijs zou ik zeggen 2000-ish mss... Ik zou het niet kopen omdat het net zo'n mengelmoes is en allemaal teveel chinees is. Wil je terug naar alles Honda smijt je daar vlot 1500euro tegen. En dan zit je in een prijsklasse waar deze niet thuis hoort doordat ie geen ori lak ed heeft.

De Monkey lijkt op 1e zicht vrij correct. Die gaat wel wat geld maar ook minder dan 2-3j terug. Reken 3-4000 indien echt alles perfect is.
nielspbr schreef: 14 okt 2025 22:04 De bovenste zou volgens het plaatje een nt dax met een imitatieblok (lifan) zijn. Ik had het framenummer eigenlijk op het balhoofd verwacht. Om dat zeker te weten of het wel of geen hondablok is even rechts van en iets onder de schakelas kijken. Daar zit een vlak stukje met bloktypenummer en daaronder een serienummer.
typeplaatje NT Dax hangt op die plaats hoor. Altijd daar bij NT's. Heb er hier 2 en zitten daar. Op al degene die ik al gehad heb of moest aan werken zit dat daar. Framenummer staat dan wel op het balhoofd.
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

lil schreef: 16 okt 2025 01:57
of geef hem aan wim. :p

Ha, nee. Ik weet nu niemand om aan te geven.
Vroeger al eens gedaan. Ik kreeg bijna 17 jr geleden een nog mooie Singa en dacht, die geef ik aan Dylan(8).
De vader heeft een zeer grote tuin en Dylan kon daar dan mooi rondjes crossen.
Dingetje schoongespoten, gestart en klaargemaakt etc,(olie ververst kleppen gesteld ;) ) tegen de vader(vriend van mij) gezegd, is dat wat?
Ja leuk, doe m maar. Dus Dylan daar met vriendjes een paar weken rondgecrossed.
Tot moeder een keer op de fiets langsreed..... :( En klaar was het.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Plaats reactie