Tandwiel verhoudingen
-
Nelisdepelis
- 4T-MSB beginner
- Bezit: CB50-J
Tandwiel verhoudingen
Hoi, nu mijn CB lekker loopt moet ie binnenkort naar de RDW. Nu gaat hij netjes 60... Ik heb geen idee wat voor nokkenas, vliegwielsoort en uitlaat (zal wel zonder begrenzing zijn) er allemaal opzit maar ik wilde dit ook eigenlijk niet vervangen. Heeft er iemand ervaring met het veranderen van de tandwielverhouding om hem op 45 te krijgen?
Voor zit nu 14 en achter 40. Wat zal het resultaat zijn dit te veranderen naar bijv 12/46?
Sneller optrekken, lagere snelheid, meer toeren? 45?
Voor zit nu 14 en achter 40. Wat zal het resultaat zijn dit te veranderen naar bijv 12/46?
Sneller optrekken, lagere snelheid, meer toeren? 45?
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Re: Tandwiel verhoudingen
Ik zou gewoon een verlatend vliegwiel lenen. En anders een ring met klein gat in de uitlaat en een busje in de carb. In alle gevallen wordt de afstelling niet veranderd. Alleen tandwielen veranderen ga je het niet mee redden.
Laatst gewijzigd door NIX op 22 sep 2015 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
hypercub
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: CY50 R&P
Neem een stukje benzineslang, knip dat af op 12mm en frot dat in de gasschuif. Kan zijn dat je wat meer mm`s nodig hebt, of wat minder...maar even experimenteren en je gas gaat maar open tot 2/3e, en je broem gaat niet te hard. Na de keuring bewaar je het stukje benzineslang en klaar is Klara.
Life is too short for lousy coffee.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Wat bovenstaande heren zeggen, toerental gaat omhoog en de snelheid gaat bijna niet omlaag. (tijdelijk) de ademhaling afknijpen.
-
Nelisdepelis
- 4T-MSB beginner
Bedankt voor de reacties, dit voorkomt weer een aantal nutteloze uitgaven. Ik ga een busje in de carb zetten en even kijken hoever ik hiermee kom.
-
Nelisdepelis
- 4T-MSB beginner
Ben al even aan het klooien maar ben er nog niet. Ik heb het originele F140-21 vliegwiel maar deze was vastgezet. Dit heb ik weer kunnen herstellen, even testen en... 60kmpu. Een stukje pijp (8mm) in de carb gezet gasschuif ging minder open maar reed evengoed nog 60 tot de gasschuif bleef hangen in het pijpje >10k toeren... scary... Toen een benzineslang stukje (12mm) om de kabel gedaan, minder slag maar nog steeds 60. Meer dan 15mm slang krijg ik er niet in ivm het terugzetten van het kabeltje in de gasschuif, nog steeds 60.
Nu een ring tussen blok en uitlaat geplaatst, iets lekkage dus boutjes iets vaster en pats, boutje afgebroken... to be continued..
Nu een ring tussen blok en uitlaat geplaatst, iets lekkage dus boutjes iets vaster en pats, boutje afgebroken... to be continued..
- Daan1508
- 4T-MSB addict
- Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie - Locatie: Gouda
Vervelend van die boutjes...
Er moet nog iets mis zijn met dat vliegwiel: als het echt verlaat zou je moeten merken dat hij boven iets van 5500rpm echt inhoud. Afhankelijk van je overbrengingsverhouding levert dit een topsnelheid op van rond de 40km/u.
Er moet nog iets mis zijn met dat vliegwiel: als het echt verlaat zou je moeten merken dat hij boven iets van 5500rpm echt inhoud. Afhankelijk van je overbrengingsverhouding levert dit een topsnelheid op van rond de 40km/u.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Casteren
Mischien had iemand een vervroegend vliegwiel vastgezet!
Gr. Wim.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
apae01
- 4T-MSB addict
- Bezit: CB50, teveel P50's en auto's
F140-21 is wel het normale, verlatende, vliegwiel. Maar ze zijn ook om te bouwen naar vervroegend... Het lijkt alleen erg duf als je eerst ombouwt, en vervolgens vastzet.
Overigens: klopt je 60 wel? Heb je een check gedaan of dat ook op een autoteller in de buurt van de 60 is, of op een GPS?
Overigens: klopt je 60 wel? Heb je een check gedaan of dat ook op een autoteller in de buurt van de 60 is, of op een GPS?
In the beginning there was nothing, which exploded.
-
Nelisdepelis
- 4T-MSB beginner
Vandaag de afgebroken bout kunnen verwijderen. Kon er gelukkig nog net een moer op lassen. Met ring (10mm opening) in de uitlaat proefritje gedaan en natuurlijk gewoon 60 rijden
Wat me wel opvalt is dat hij erg rijk staat afgesteld, bougie is na 5 minuten rijden zwart, dat zou kunnen verklaren dat ie op halfgas al voldoende peut krijgt om volledige snelheid te halen? Naald zit op tweede nokje van boven, sproeiers zijn standaard; 35 stationair en 65 gas. Toch maar even vervangen. Nok in het vliegwiel kan ik met de hand iets draaien dus die is vrij. Zat met puntlasje vast en kon ik makkelijk wegslijpen. Viel me wel op dat de veertjes niet in het veergat zaten maar geklemd om het nokje, die heb ik netjes teruggezet.

Wat me wel opvalt is dat hij erg rijk staat afgesteld, bougie is na 5 minuten rijden zwart, dat zou kunnen verklaren dat ie op halfgas al voldoende peut krijgt om volledige snelheid te halen? Naald zit op tweede nokje van boven, sproeiers zijn standaard; 35 stationair en 65 gas. Toch maar even vervangen. Nok in het vliegwiel kan ik met de hand iets draaien dus die is vrij. Zat met puntlasje vast en kon ik makkelijk wegslijpen. Viel me wel op dat de veertjes niet in het veergat zaten maar geklemd om het nokje, die heb ik netjes teruggezet.

-
Nelisdepelis
- 4T-MSB beginner
Haha dat zou wat zijn..apae01 schreef:F140-21 is wel het normale, verlatende, vliegwiel. Maar ze zijn ook om te bouwen naar vervroegend... Het lijkt alleen erg duf als je eerst ombouwt, en vervolgens vastzet.
- Daan1508
- 4T-MSB addict
- Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie - Locatie: Gouda
Hahaha dat zou mooi zijn!wim V8 schreef:Mischien had iemand een vervroegend vliegwiel vastgezet!![]()
Gr. Wim.
-
Nelisdepelis
- 4T-MSB beginner
Nou ik heb hem op 45kmpu. Gasschuif restrictie en ring in uitlaat met een opening van slechts 7mm. TomTom scheelde wel maar slechts 5km. Op naar het RDW!
-
Nelisdepelis
- 4T-MSB beginner
Goedgekeurd! Hij is niet eens op de rollerbank geweest.