Ik ben nieuw hier. Geregistreerd nieuw. Ik lees namelijk al een tijdje mee. Reden om te gaan lezen was de sluimerende wens om weer ouderwets te gaan viertakten. Ooit bezat ik een Honda C50 die als dagelijks vervoermiddel diende. Veel mee meegemaakt. Onverslijtbaar ondanks (achteraf bezien) toch wat hondse behandeling. Jeugdige onwetendheid toentertijd... In totaal heb ik er 2 gehad: een Elephant Grey-exemplaar en een zwarte C50. Welke kleur die ooit origineel was... Ik vermoed groen als mijn geheugen me niet in de steek laat...
Sinds kort heb ik een SMC Super 50. Een imitatie C50 die voldoende goed geslaagd geimiteerd is, om de oude C50-gevoelens weet op te wekken. Het rijd redelijk identiek qua wegligging (lekker in de bocht gooien en hangen!) en de roffel van het blokje is ook nagenoeg identiek. Goed: het schakelt wat minder 'smooth' en de afwerking is ook allemaal net even wat 'Chineser''. Ben nu preventief stukje bij beetje het een en ander aan het losschroeven, invetten en weer vastschroeven. Ik bedoel: als er zelfs vliegroest staat aan de binnenkant van de kettingkast (!) dan weet je wat vijand nummer 1 is... Maar eigenlijk wat dat met de originele Honda's niet anders... Een mens leert in de loop der jaren...
Hoewel ik dus prettige nostalgische gevoelens krijg bij het rijden van mijn tweedehands SMC-tje (net ruim 2.000 km's op de teller, prima lopend blokje en in prima staat verkerend), kan ik me niet meer herinneren hoe het qua verkeersregels was ooit. Je had fietsen en brommers. Punt. Een brommer reed ook gewoon op een fietspad, tenzij dat niet mocht. Het leven was eenvoudig toen
Nu sta ik regelmatig vooraan bij het stoplicht en moet dat voor de automeute uit weg zien te komen. En daar wringt de schoen. Die Super 50 trekt gewoon niet super op.
Topsnelheid is meer dan genoeg. Op de teller 55 km per uur, maar dat slaat echt helemaal nergens op. Ik zal eens een GPS-meting doen, maar denk dat het tegen de 70 km/uur aan ligt. Hard zat wat mij betreft. Dat tempo bereikt 'ie ook best vlot bij netjes semi-automatisch doorschakelen naar 2 en 3. Met netjes bedoel ik: niet doortrekken tot lang hoog in de toeren en dan pas schakelen.
Ik wil 'm dus sneller van zijn plek hebben. Alle verhalen hier lezende, heb ik dan de volgende opties:
1) grotere carb monteren (zit nu volgens inscriptie in chokeklep een 12 mm op, Japans, Mikuni);
2) kleiner voortandwiel monteren (zit nu een 13-tands (standaard) tandwieltje op);
3) 70 cc cilinder/zuiger/cilinderkop-set monteren (met/zonder andere carb;
4) Ooievaarkuitenvet smeren op linkerspiegel en rechter richtingaanwijzer achter...
Zelf zou ik - voor ik mijn vraag eindelijk concreet maak- de volgende (serieuze) optie willen toevoegen:
5) monteren van een 90cc (86cc) 4-traps semi-automaat blok van Lifan (http://www.brinkmotoren.nl/motorblokken ... d_atv/578/). Hiermee houd ik het kenmerkende semi-automatisch schakelen wat voor mij zo typerend is voor mijn C50-ervaring. Al moet ik toegeven dat onder mijn laatste C50 een SS50-blok hing met een bijgemonteerde schakelhandel links...
Mij vragen, concreet:
A) wat is volgens de kenners hier de beste oplossing vanuit men wens sneller op te kunnen trekken zonder persé een hogere topsnelheid te realiseren (geen straf en kan mezelf ook wel inhouden met de rechterhand);
B) gaat het blok uit optie 5 passen op mijn SMC Super 50 (C50 imitatie)? En zo ja, welke carb past hier dan het beste bij?
Een lange eerste post. Mijn excuses daarvoor. Maar het is ook gelijk een introductiepost en een voorstel-post. Wel zo netjes.
Bij voorbaat zeer hartelijk dank voor uw meedenken, hulp en antwoorden.
Wim