Chaly opknappen/moto keuren

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Purplehaze
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: 125CC Honda Chaly * Honda Transalp XL600V * CBR 600 F1

Chaly opknappen/moto keuren

Bericht door Purplehaze »

Hallo ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een chaly.

Ik heb vroeger heel wat honda's gehad maar van allemaal had de metallic rode chaly toch wel echt een bijz. plekje veroverd in mijn hart. (Deze is medio 2001/2002 verkocht aan iemand in Bunnik, iemand die weet wat hier mee gebeurd is?) Overigens was deze chaly nooit goedgekeurd, en heb hierdoor de nodige knaken aan oom agent mogen geven.

Maar nu 11 jaar later staat er weer 1 in mijn garage :D . Nu nog op brommer kenteken, straks hoop ik op motorkenteken. Zoals je op de foto's kunt zien is er nog een lange weg te gaan. De kleur combo is niet zo mijn ding en zo zijn er nog een aantal zaken. Een aantal van jullie heeft mij waarschijnlijk ook al voorbij zien komen op marktplaats en hier op het forum, hard op zoek naar onderdelen. Ook al in contact met NIX, gezien hij al de nodige ervaring heeft met het keuren. Thanks voor de info man!

Plan is er een lifan blokje onder te hangen van 125 cc.

Owja die kerel is een maat van me, wou niet op internet...

Maar goed ik zal hier een beetje de vorderingen posten.

Groet Maarten
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Re: Chaly opknappen/moto keuren

Bericht door Edo »

Haha, is deze meneer ook te herkennen aan zijn "opvallende" voeten?

Welkom terug en blijf updaten over hoe het met de brompert gaat! :D
robertsp
The 4T-MSB is my life!
Bezit: C50, CD50, Amigo
Contacteer:

Bericht door robertsp »

Maak a.u.b. nog een foto.
Statiefje nemen of iets dergelijks. Jij op brommer. Klik. Jij met brommer weglopen. Klik.
Geen fuzziness ;) Zoals bij je schoenen dus ;)
Sloten en replica sleutels Sleutels verkrijgbaar bij verschillende 4takt boeren.
Purplehaze
Frequent 4T-MSB visitor

Zodan hieronder nog een foto zonder half weggepoetste kameraad.

Nog wel een vraagje de chaly cf50 staat nu dus op brommer kenteken, kan ik er dan een willekeurig blok onderhangen bijvoorbeeld een lifan 125cc, zorgen dat hij verder aan de eisen voldoet en laten omkeuren naar motor? Zodat er dan dus ook 125cc op het kenteken staat?

Heb me ook laten vertellen dat die lifan blokjes lastig passen onder een chaly, iemand hier ervaring mee? En anders tips voor een ander goed blokje?
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (124.89 KiB) 2805 keer bekeken
Edo

Bericht door Edo »

Je kunt inderdaad met elk willekeurig motorblok keuren. Hou er wel rekening mee dat je een voldoende gedempte uitlaat hebt; een keurmeester gaat niet gelukkig worden als je met deze uitlaat gaat keuren.

Van horen zeggen heb ik inderdaad vernomen dat vooral de grote-koppen-blokken problemen opleveren bij een chaly en dat je zo nu en dan wat weg moet slijpen hier en daar. Maar volgens mij valt dat allemaal wel mee. Ikzelf heb alleen met 70cc gekeurd. Daarna gaat er bij mij altijd een groter blok onder; nooit problemen mee gehad en volgens mij niemand hier op het forum.

Denk ook even aan de wielbasis die op de specificaties vermeld staan (volgens mij mag je niet meer dan 50mm afwijken van origineel ofzo).
Purplehaze
Frequent 4T-MSB visitor

Oke dan thanks, nu nog even een mooi blokje shoppen, zal idd ff kijken naar die achterbrug. Heeft iemand hier specs die nodig zijn voor het keuren van een chaly?
Edo

Bericht door Edo »

Hier staat al iets;

http://www.pitbike.ch/honda-chaly-manual

Vergeet bij de keuring ook niet de specificaties van het motorblokje mee te nemen.
Spherius
chaly's angel
Bezit: Grotestoeremannenmotor

Bericht door Spherius »

**Hona is Tjoei**
Purplehaze
Frequent 4T-MSB visitor

Oke dan dit geloof je niet...

Toen ik de chaly kocht had ik maar een klein stukje gereden (lees parkeerplaats op en neer). Er zat speling op de voorvork, de voorrem deed het ook niet dus de behoefte om verder te rijden was er ook niet. Dit uiteraard in de wetenschap dat deze chaly toch helemaal uit elkaar ging om uiteindelijk weer in goede staat opgebouwd te worden. De kerel van wie ik hem kocht had een motorzaak en had de chaly ingeruild, wist er verder ook niet veel over te vertellen.

Nu kom ik net thuis van kantoor waar ik tussen het werken door al de nodige 125cc blokjes voorbij heb zien komen, zowel met als zonder carb. Ik had wel gezien dat er een beste carb. opzat dus ik dacht ik laat ik eerst eens kijken of die vervangen moet worden alvorens ik een nieuw blokje bestel...

Dus thuis aangekomen gelijk het blok eronder uit geschroefd. En ja hoor wat hangt er onder? een 125cc, lekker hoor. Voel me wel een beetje stom dat ik dit niet eerder in de gaten had. Was me wel opgevallen dat ie redelijk wat compressie had en een redelijk zware sound. Wel te merken dat ik al een tijdje niet meer actief ben met de 4-taktjes :roll:

Nou nog 1 dilemma, hoe ga ik dit aan de rdw uitleggen, ik moet aantonen waar ik dit blok vandaan heb. Het zat gewoon onder de brommer toen ik hem kocht, maar zullen ze dit zomaar slikken gezien het feit dat het een brommer betreft? Misschien even contact leggen met de verkoper zodat hij en verkoopverklaring tekent waarin staat dat dit blok met bloknr. ..... eronder zat bij verkoop???
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Wat voor 125cc blok is het? (merk of typenummer links onder de uitgaande as)
Purplehaze
Frequent 4T-MSB visitor

Het is een Loncin 124cc, ja ik weet niet het beste merk maar schakelt nog netjes en rookt niet. Ga hem wel even een onderhoudsbeurtje geven. Klepjes stellen olie verversen enz.

En nog even een stil uitlaatje scoren voor de keuring.

Heb net contact gehad met de verkoper en hem de verklaring opgestuurd hij zal hem ondertekenen en dan inc. factuur terug sturen. :D
Edo

Bericht door Edo »

Bloknummers worden ingevuld in een witte regel bij de RDW. Niet verplicht dus. Alleen de groene regels zijn verplicht (op zijn computerscherm).

Motorbloknummer komt ook niet op je papieren te staan en de afkomst van het blok wordt al helemaal nooit gevraagd. Als je maar gegevens/specificaties van het blok meeneemt.
Purplehaze
Frequent 4T-MSB visitor

Oke dat scheelt weer, ben al een tijdje opzoek maar zeer weinig info te vinden over dat Loncin... Tot nog toe alleen een 70cc blokje gevonden.
Edo

Bericht door Edo »

Je hebt alleen specificaties nodig van een 125 blok zodat het vermogenen cilinderinhoud redelijk geschat kan worden.. niets specifiek over Loncin 125. Ik keurde met 70 topends op 50 blokken en dan nam ik specificaties van de Honda C70 mee als motorinformatie. Simpel zat, niet te moeilijk doen :)
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Hmm, 88cc blokken zijn natuurlijk weer niet een standaard... *gegevens nt90 lijkt daar natuurlijk weer niet op*
Plaats reactie