Spuitpistool instellen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Jurrien
chaly's angel

Spuitpistool instellen

Bericht door Jurrien »

Hee, binnenkort wil ik wat gaan spuiten met de compressor en een spuitpistool. Heb een mooi spuitpistool van Eric mogen lenen, maar ik snap er maar weinig van. Heb wat proefgespoten met terpentine, maar wat ik ook draai aan de knoppen, ik merk er weinig verandering in. Kan op internet ook maar weinig vinden.

Dit is hem:

Afbeelding

Aan de achterkant en aan de zijkant zit een stelknop. Wat doet welke knop??
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
Dennis
The 4T-MSB is my life!

Re: Spuitpistool instellen

Bericht door Dennis »

De knop aan de achterkant is voor de hoeveelheid verf. Zie het als een carburateur,
de naald sluit een gaatje af. Als jij die knop indraait, kun je de naald minder ver uit het
gaatje krijgen als je de spuit bedient.

De knop aan de zijkant is voor hoe groot de nevel is die je wilt. Hoe gericht dus eigenlijk.
Brede wolk of smalle wolk.

Dan kun je nog aan de voorkant afstellen of je een verticale of horizontale wolk wilt. Zoals
de spuit op de foto staat, krijg je een verticale wolk (ja echt) en als je hem een kwartslag
draait krijg je een horizontale wolk.

Altijd even proefspuiten op whatever, al kies je een stuk hout uit.

Succes!
Dennis
''UNOX MAN''
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Kijk, daar kan ik wat mee, bedankt!!

Nog een vraag, hoe maak je zo'n spuit schoon na gebruik?? Ik neem aan dat alles verstopt gaat zitten als je niet schoonmaakt.
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
Dennis
The 4T-MSB is my life!

Bericht door Dennis »

alles uit elkaar schroeven en even met thinner afspoelen, doorspoelen, uitkwasten.

Tenminste, dat doe ik met lak op thinnerbasis. Op waterbasis weet ik niet, en op
terpentinebasis zul je wel met terpentine kunnen afspoelen.
''UNOX MAN''
niek is ik
4T-MSB heilige
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.

Bericht door niek is ik »

ik schroef hem altijd uit elkaar, en gooi de losse onderdeeltje in de verdunner en maak alles schoon.

Belangrijk dit zorgvuldig te doen, anders raken kanalen en gaatjes verstopt na het opdrogen van de lak en kun je hem niet meer gebruiken.(wel weer gangbaar te krijgen, daar niet van, maar liever niet.)

Belangrijk is een druk regelaar tussen compressor en spuit te zetten, dit scheelt enorm in het afstellen van de spuit en hoe makkelijk te spuiten is, en spuit je met een continu dezelfde druk :wink:
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
ciebie
4T-MSB zombie
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project

Bericht door ciebie »

hoe heet zo'n ding ook alweer wat je ertussen zet tegen vocht?

vooral bij spuiten lijkt me dit erg belangrijk omdat er mogelijk anders waterdruppeltjes in je lak komen
Dennis
The 4T-MSB is my life!

Bericht door Dennis »

een vochtafscheider, nooit gebruikt en nooit problemen mee gehad.

Op mijn goedkope compressor zit een druk reguleer dingetje, die kan ik gewoon instellen, via het
metertje dat er op zit. Ik heb hem geloof ik op 3 of 4 bar staan, volgens de omschrijving van mijn pistool (uit een supercheap setje)
''UNOX MAN''
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Dennis schreef:alles uit elkaar schroeven en even met thinner afspoelen, doorspoelen, uitkwasten.

Tenminste, dat doe ik met lak op thinnerbasis. Op waterbasis weet ik niet, en op
Ik heb de verf al in huis, 2k industriële lak. Enige idee waar dat in oplost? Ook in thinner? Anders bel ik de leverancier eventjes.

Vocht- en olieafscheider zit op de compressor, een reduceerventiel nog niet, maar die moet ik dan even bij Niek lenen. 8-)
Kippenverver
4T-MSB heilige
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk

Bericht door Kippenverver »

Het beste kun je even bij een autoschade bedrijf langsgaan, daar kun je vaak wel verdunner kopen, kunnen ze je ook meteen vertellen hoeveel je nodig hebt.
Ga heen en vereenvoudig u!
Joost Dane
4T-MSB beginner
Bezit: PS50K

Bericht door Joost Dane »

Als je 2k lak gebruikt, moet je zéker je spuit direkt schoonmaken na het spuiten. Gebruik de voor de lak aanbevolen verdunner. Doe je dit niet, kan je je spuit wel weggooien. 2K lost na uitharden waarschijnlijk alleen maar op in iets, waar je hele spuit ook in oplost.
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Ha ok :D ik ga de zaak waar ik de verf vandaan heb even vragen waarmee ik de boel moet schoonmaken. Bedankt voor alle reacties tot zover!
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Had je dat niet meteen kunnen doen?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Nee, áltijd eerst alles op een forum vragen!
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Oja.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
thijsm
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: gehad:
pbr, ss50, c50, dax,
chaly, monkey
in bezit
monkey pbr motor

Bericht door thijsm »

Jurrien schreef:
Dennis schreef:alles uit elkaar schroeven en even met thinner afspoelen, doorspoelen, uitkwasten.

Ik heb de verf al in huis, 2k industriële lak. Enige idee waar dat in oplost? Ook in thinner? Anders bel ik de leverancier eventjes.

Vocht- en olieafscheider zit op de compressor, een reduceerventiel nog niet, maar die moet ik dan even bij Niek lenen. 8-)
Wat ik altijd geleerd heb van airbrush service almere aardige eigenaar trouwens. Een paar keer mijn naaldjes gemold van me airbrush als je de naald even in smeert met wat vaseline(heeel weinig doet het al) droogt de verf in de nozel niet op. de nozel is het dingetje waar de naald in valt en de hoeveel heid verf langs de naald laat op gaan. Als de dit doet scheelt het heel veel moeite met schoon maken ook de volgende keer.
opa zei altijd als het niet lukt pak je gewoon een grotere hamer
Plaats reactie