Lekkend linker carter deel

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Phys
Frequent 4T-MSB visitor

Lekkend linker carter deel

Bericht door Phys »

Hallo,

sinds korte tijd komen er zo nu en dan enkele druppels (echt maar een paar) olie uit mijn linker carter deel naar buiten. Dit is altijd nadat ik een stukje heb gereden (dunnere olie dus). Dit is mij het eerst opgevallen nadat ik deze zomer op een hete dag (ja die waren er) vanuit Amsterdam vol-gas naar Woubrugge ben gereden. Mijn blokje is toen heel erg heet geweest (de oliepeilstokthermometer gaf toen temperaturen boven de 105/110 graden aan). Deze temperaturen haalt hij nu niet meer met deze kou, gewoon netjes 90 graden. Ik twijfel nu heel erg wat ik zal doen:

1- Blok splitsen => carters vlakken => pakkingen vervangen => Oliepomp en filter nakijken vanwege de geproduceerde hitte (zitten die in een Skyteam Dax?).
Blok splitsen doe ik liever niet aangezien de brommer perfect rijdt (start altijd, schakelt lekker, ofwel loopt gewoon goed). En van iets dat het doet moet je afblijven. Enige is dat hij af toe iets knalt uit de uitlaat als ik heuvel af na vol-gas mijn gashendel dicht gooi (en dus dat hij lekt) ;). Kleppen net gesteld (knallen is minder, niet weg).
2- Olie is op door te veel hitte??
Dus olie vervangen, kan nooit kwaad dus dit ga ik sowieso eens doen denk ik. Lek zit er dan nog steeds.... Olie is overigens nog heel erg vers (voor de zomer vervangen en niet meer gereden dan 500 km)
3- Helemaal niks doen en lekker door knallen.

Brommer:
Volledig standaard Skyteam Dax, enkel een Hotlap high 211 uitlaat en ontgrensd spruitstuk (de bekende ringen).

ps: Was de olie nu 5-w40 of 10-w40 Ik vergeet dit altijd....
Op waterfiets, rijmt helemaal niets!
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Re: Lekkend linker carter deel

Bericht door nielspbr »

Het is hoogstwaarschijnlijk de keerring waar de krukas door de grondplaat komt. (Ja ik weet het, het is eigenlijk geen grondplaat omdat de spoelen in de kap zitten)
Om die keerring te vervangen hoeft het blok niet te worden gesplitst. Deze keerring zit achter het vliegwiel, zorg voor een passende vliegwieltrekker.

Naar goed gebruik meet je natuurlijk regelmatig je oliepeil en vul je olie bij als het olienivo onder het gearceerde deel van je oliepeilstokje komt...
Oliepeilen doe je met de brommer rechtop en de peilstok niet indraaien maar opleggen.
roow
4T-MSB zombie

Bericht door roow »

Grote kans dat Niels gelijk heeft, maar je kan daarvoor altijd nog even je gehele blok ontvetten met bijvoorbeeld remmenreiniger en daarna een rondje rijden.
Dan kun je hierna zien waar de olie precies vandaan komt.
Phys
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Phys »

Dank u beiden voor de snelle reacties,

Olie peilen (manier van doen was mij bekend :p) doe ik regelmatig, zeker nu ik weet dat hij lekt. Olie peil is op dit moment prima. De tip om even alles te ontvetten zodat het lek beter zichtbaar wordt ga ik zeker uitproberen.

Stel dat het de krukas keerring is, hoe maak ik dan de "grondplaat" los aan de vliegwiel kant. Deze heb ik ooit al eens los willen halen (hij zat bij aankoop incorrect gemonteerd) maar toen bleef hij ergens hangen, ik kreeg toen het idee dat dit kwam door bekabeling maar kon hem toen correct monteren zonder los te halen en heb dat toen dus gedaan.
Phys
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Phys »

Het is gelukt, ik heb het blok aan de onderkant schoongemaakt en ben toen een flink stuk gaan rijden. Vervolgens snel naar huis en onder de brommer gedoken. Er lekt inderdaad olie tussen het meest linkse carter deel (onstekingskant). Helemaal vooraan in het onderhoekje. Ik zag ook dat daar een kleine opening in het carter zit (hoort dit?)

Ik neem aan dat dit dus te verhelpen is door een nieuwe pakking en keerring aan die kant van het blok?
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Maak even een plaatje van wat je bedoelt. Als het bij mij ergens tussen lekt, dan noem ik 2 delen, jij maar 1.

Het klinkt alsof je je ontstekingsdeksel er niet eens af hebt gehaald.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Phys
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Phys »

1 Ik heb inderdaad de onstekingsdeksel nog niet open gehad.
2 Het linker carterdeel (onstekingsdeksel) zit maar aan 1 kant ergens aan vast aan de andere kant zit lucht. Dus meer info leek me niet nodig ;)

Aangezien er naar mijn inzicht helemaal geen olie in je onstekingsdeel moet zitten kan dit maar van 1 logische plek vandaan komen: De keering van de krukas, toch? Ik zal nog even proberen een foto te plaatsen voor de duidelijkheid. Ik las ergens op het forum dat er in je onstekingsdeksel inderdaad een gaatje zit voor ontluchting, klopt dit?
roow
4T-MSB zombie

Bericht door roow »

Nee, het skyteam blok heeft z'n ontluchtingsgaatje achter het bovenste ophangpunt zitten (linker midden-carter)
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

In het deksel zit onderaan een gaatje voor de ontluchting van de ontsteking, ja. Een lekkage bij je ontsteking zal dus altijd betekenen dat er wat olie door dat gaatje naar buiten komt. Gewoon de keerring vervangen in plaats van hier blijven discussieren.

En ja, je kunt beter voor de duidelijkheid wat extra melden, dan ervan uitgaan dat iemand je wel begrijpt. Er zijn hier zat koekenbakkers die bijzonder onduidelijk zijn en zelf geen idee hebben wat ze melden of zien en het is vanaf een schermpje bijzonder moeilijk inschatten wie wel en wie niet.
Phys
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Phys »

Nee, het skyteam blok heeft z'n ontluchtingsgaatje achter het bovenste ophangpunt zitten (linker midden-carter)
In het deksel zit onderaan een gaatje voor de ontluchting van de ontsteking, ja.
???
En ja, je kunt beter voor de duidelijkheid wat extra melden, dan ervan uitgaan dat iemand je wel begrijpt. Er zijn hier zat koekenbakkers die bijzonder onduidelijk zijn en zelf geen idee hebben wat ze melden of zien en het is vanaf een schermpje bijzonder moeilijk inschatten wie wel en wie niet.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het met je eens ben!
Als er echt veel olie uit komt heb je teveel carterdruk en dat komt vaak door een versleten cilinder o.i.d.
Het 'druppelt' olie. Ik denk na een ritje Woubrugge - Amsterdam en weer terug dat er dan na een dag een olievlek in de schuur ligt van rond 30 a 40mm.
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Kijk maar eens in je deksel. Zit echt een heel dun kanaaltje naar buiten.
Phys
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Phys »

https://picasaweb.google.com/lh/photo/L ... directlink

Mobiel foto ;) dus sorry van de kwaliteit. Onder het center van de foto zie je het gaatje (in het donkere gedeeltje van de foto) dat ik bedoel en van waaruit hij lekt.
Plaats reactie