Bougie + CB50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mezelf

Bougie + CB50

Bericht door iclaudius »

Sinds augustus vorig jaar (aankoop CB) zit ik te knoeien met m'n CB ! Hoe krijg ik voor elkaar om die fiets goed te laten lopen!!
Carbu heeft alle aandacht gehad,ontsteking helemaal perfect gesteld,kleppen hebben alle zorg gehad,plaatje luchtfilter (onder buddy) verwijdert... én de bougie, die was nieuw van de vorige eigenaar.Kon je ook duidelijk zien,helemaal schoon.(geen verdere aandacht meer)
Ik kreeg niet het vermogen, en stationair wat een Honda moet kunnen leveren.(vond dat best irritant)
Gisteren wilde ik hem starten om naar m'n werk te gaan....één plop in de uitlaat en gaf geen kik meer.(toch maar weer op de CIAO naar m'n werk....,whats in the name!!! :shock: )
Na m'n werk meteen proberen de oorzaak te vinden,eerst de bougie eruit, natuurlijk nat! Verder alles nagezien,gekeken naar de vonk, en die was knalgeel en behoorlijk fors.(Toch vonken dus) maar niet willen starten :(
In het gereedschap-setje zat een oude bougie,roestig en zwart. echt voor reserve,het kaarsje erin gedraaid,CB starten!!!
Ineens zijn alle problemen opgelost,loopt als een zonnetje perfect staitonair,pakt direct op het gas,toerental onmiddellijk terug bij gas dicht,ben gelijk gaan rijden 60km/pu en met het grootse genot bijna 60km gereden ,steenkoud thuisgekomen :mrgreen:
Een ding is zeker.....alles is belangrijk, vaak dacht ik "ach zo'n bougie" ding vonkt toch! het zal wel loslopen,nou om de sodemieter niet,iedereen die het al eerder opperde...jullie hebben gelijk..Bougie is belangrijker dan je denkt, daar ben ik nu wel achter, ga zo weer een stukkie karren: :wink:
Laatst gewijzigd door iclaudius op 13 feb 2011 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Thomgun
4T-MSB addict
Bezit: Honda C50 K1
Honda Z50A K2

Re: Bougie + CB50

Bericht door Thomgun »

Zat er geen chinees-bougietje in?
NIX schreef:Dit systeem werkt echt briljant.
warnouts schreef:Ik wil een nieuwe uitlaat want mijn uitlaat maakt veel te weinig lawaai.
Saik0
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.

Bericht door Saik0 »

Merken maken niets uit, je kan er vaak niet aan zien wat er stuk is. Meerdere ervaringen mee gehad ;)
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 11:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Ik hoop dat het echt de bougie was, meestal is er iets anders aan de hand en sta je zo weer stil..
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Bericht door Edo »

Ik ken dit gevoel wel. Uren sleutelen en de bougie laten voor wat het is omdat hij er nog zo goed uit ziet en nog goed vonkt.

Tegenwoordig is mijn handelswijze heel anders, als een brompert het niet doet, EERST bougie vervangen. Gewoon zodat je zeker weet dat dat het probleem niet is. Anders loop je inderdaad met je ontsteking, carb, kleppen, etc. te pielen terwijl het eigenlijk zo simpel was.
bonjour
4T-MSB addict

Bericht door bonjour »

Inderdaad, altijd zorgen dat je een goede bougie hebt liggen, bij problemen direct even omwisselen.

Daarna pas verder kutten, als die dan weer goed loopt, direct de nieuwe (goede) bougie weer vervangen met de oude.

Ik zorg er eigenlijk altijd voor dat ik zeker weet dat de ontsteking goed staat, bougie verwisselen, ontsteking nakijken en indien nodig even opnieuw afstellen, daarna nog steeds problemen, carb schoonmaken.
Hiermee red je het meestal wel.

Kleppen nakijken moet je gewoon een vast patroon voor hebben, meestal is dat wel goed, heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat ie slecht ging lopen door een verkeerde klep afstelling.
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*
Sanblanco
4T-MSB beginner

Bericht door Sanblanco »

Wat ben ik toch blij met dit forum!!! Ontsteking afgesteld met krantenpapier etc, zou toch goed moeten staan. En dan nog eens proberen en nog eens........bougie verwisseld en lopen als een trein. THNX
Plaats reactie