cb50 revisie

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Freek
4T-MSB beginner

cb50 revisie

Bericht door Freek »

Hallo,

Ik heb laatst een Honda cb50j gekocht. De brommer ziet er nog uit en loopt prima.

Omdat ik er binnenkort mee op vakantie wil gaan heb ik besloten het blok uit elkaar te halen en alles na te lopen.

Ik heb weinig tot geen ervaring met brommers dus heb ik mij aangemeld op dit forum.

De brommer is 1977 heeft 23.000km op te teller en alles is volgens mij nog origineel op de ontsteking en elektronica na. Dit is namelijk vervangen door een 12 volt systeem met vervroegende cdi ontsteking.

Ik heb de cilinderkop en de cilinder eraf gehaald, het duurde twee middagen omdat deze muurvast zaten. Ik heb fotos gemaakt van de onderkant van de cilinderkop, de cilinder en zuiger.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Behalve dat ik kan zien dat het allemaal erg vies is heb ik geen idee wat ik hiermee moet doen.
het lijkt erop dat of het mengsel veel te rijk stond of dat er olie in de verbrandingskamer kwam. het lijkt er ook op dat de pakkingen niet goed meer werkten.

ik wil graag weten of dit normaal is, de zwarte aanslag, en hoe ik dit het beste weer schoon kan maken.
Ook wil ik graag weten wat jullie van de andere foto's vinden.

alvast bedankt,
Christiaan
4T-MSB addict
Bezit: 2 verbrande SS`jes en een verbrand Ceetje

Re: cb50 revisie

Bericht door Christiaan »

lekte het blok?
Ik denk het niet want hij deed het prima, dus dan deden de pakkingen prima hun werk :P

Vies is het altijd in zo`n motorblok, als de olie een tijdje in het blok heeft gezeten wordt deze gewoon zwart.

Die zwarte stukken, zijn gewoon stukken pakking die zijn blijven plakken, die kun je er met een plamuurmes zo af steken.

Of het mengsel te rijk stond weet ik niet, hoe dat er dan uitziet weet vast iemand anders van dit forum wel ;)
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Freek schreef:De brommer ziet er nog uit en loopt prima.

Omdat ik er binnenkort mee op vakantie wil gaan heb ik besloten het blok uit elkaar te halen en alles na te lopen.
Wat een domme actie!
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
Freek
4T-MSB beginner

Bericht door Freek »

De brommer loopt nog wel goed maar ik vertrouw hem niet genoeg om er mee naar het buitenland te rijden.

De bougie is altijd zwart, dit terwijl de carburateur (pc13a sproeier 65) orgineel en goed is, luchtfilter is orgineel en nieuw. De gasnaald staat op zijn hoogste stand en alsnog lijkt het alsof ie te rijk staat afgesteld. de brommer verzuipt altijd met de choke hoe koud het ook is. alles vanaf de luchtfilter tot de inlaat lijkt in orde.

Hoewel ik om dit probleem op te lossen waarschijnlijk niet het blok uit elkaar hoef te halen, heb ik het toch gedaan omdat nieuwsgierig was en bang was voor schade omdat de vorige eigenaar er geen luchtfilter op had.

de uitlaat is trouwens niet origineel en waarschijnlijk ontgrenst.
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Schade door rijden zonder filter uit zich in olieverbruik en de daarbij behorende rook uit de uitlaat, om dat te constateren hoef je het blok niet uit elkaar te halen. Het probleem van een bougie die niet de goede kleur heeft valt volledig op te lossen door carburateur en/of ontsteking af te stellen. Hoeft ook je blok niet voor open.

Ik begrijp je nieuwsgierigheid, maar had gewoon een of ander gaar blok gekocht om op te oefenen. Nu heb je van een goed blok de cilinderkop en cilinder verwijderd en weet je niet hoe je verder moet.

Het enige juiste wat je nu kunt doen is proberen de cilinder en cilinderkop weer terug te zetten en daarbij zo weinig mogelijk schade aan te richten.
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
Mandarijn
4T-MSB regular

Bericht door Mandarijn »

zwarte aanslag hoort gewoon, zo ver te zien ziet het er allemaal prima uit, even de oude pakkingen er af schrapen en met verse pakkingen weer in elkaar zetten, en een kleinere sproeier monteren.
"Horsepower loves the absense of weight"
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Ik vind hem erg vet, normaal is alles wit, bruin en dof. Pak een paar nieuwe klepseals nu je hem uit elkaar hebt en zet er nieuwe pakkingen op. Ik verwacht eigenlijk dat ding toch wel wat gerookt heeft.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Mano
Krasser
Bezit: CD50

Bericht door Mano »

Ik verwacht eigenlijk dat ding toch wel wat gerookt heeft.
Ja das niet zo gek iedereen die in de 70's rondreed heeft wel wat gerookt :mrgreen:
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

zat o-ring tussen kop en cylinder in oliekanaal er wel in? ...ding is wel erg zwart idd.
grote klappen, snel thuis
Freek
4T-MSB beginner

Bericht door Freek »

Ik heb nog nooit rook uit de uitlaat zien komen. Ik verwachtte dit wel omdat er in de uitlaat veel zwarte, vette aanslag zit.

Maargoed, ik zal de genoemde dingen controleren.
Freek
4T-MSB beginner

Bericht door Freek »

Ik ga bij cmsl pakkingen en een klepseal bestellen. Het is i.v.m de verzendkosten handig als ik nog andere onderdelen bestel.

Weten jullie nog onderdelen waarvan het handig is deze preventief te vervangen, of onderdelen die ik als reserve mee kan nemen?
hypercub
The 4T-MSB is my life!
Bezit: CY50 R&P

Bericht door hypercub »

Ik zou een overmaat zuiger+veren bestellen en de cylinder laten boren en hohnen, kleppenslijppasta zodat je klepjes weer netjes sluiten.
Zo te zien heeft de motor een lange tijd niet gereden, gezien de sporen in het midden van de cylinder.
Koop als koppakking een dunne van een ape50, bestelnr is: 12251-gey-000. Dit geeft ietsjes meer compressie.
Life is too short for lousy coffee.
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

Freek schreef:... en een klepseal bestellen.
ik zou er twee doen, bij zowel in- als uitlaat zit er een op bij staande cylinder.
grote klappen, snel thuis
ciebie
4T-MSB zombie
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project

Bericht door ciebie »

ildert schreef:
Freek schreef:... en een klepseal bestellen.
ik zou er twee doen, bij zowel in- als uitlaat zit er een op bij staande cylinder.
is dat zo? ben er namelijk alleen bij de uitlaatklep een tegengekomen, bij 4 kopjes al
Plaats reactie