T-Rex van Skyteam, geen Honda van oorsprong (Suzuki)

Hier kun je praten over je honda.
DAX6
4T-MSB regular

T-Rex van Skyteam, geen Honda van oorsprong (Suzuki)

Bericht door DAX6 »

Hoewel de T-REX van Skyteam nooit een Honda Legende is geweest doch een kloon van de Suzuki 50/90 wil ik hierbij toch mijn ervaring van Skyteam neerzetten. Want mij gaat het om de 4-takt motor 125CC
Skyteam machines,DAX,Monkey en Gorilla worden veelal verguisd vanwege het feit dat ze uit China komen.De Ape en Z50A van Zhenhua vallen ook in deze categorie.
De kwaliteit van de nieuwe kloon C50 is nog niet bekend,ik zou er graag ervaring met willen op doen om tot een goede vergelijking te komen met de Legende.
Dat deden we vroeger ook met alles dat uit Japan kwam. Imitatie, slecht, teveel om op te noemen.(Canon,Sony,Minolta,Nicon) Een jaar lang heb ik als Interim directeur(manager bij een Skyteam dealer)op freelance basis meegeholpen het bedrijf op poten te zetten.
Talloze technische problemen zijn daarbij geconstateerd, opgelost en in contacten met de fabriek verbeterd en aangepast. Bijna alles wat we aandroegen werd verbeterd.
Klanten, werden door mij verteld een Skyteam nooit te vergelijken met een Honda.De prijs kwaliteit verhouding tussen beide merken kon dat ook staven.
Ik wees de klant op de lasnaden, kwaliteit lak en chroomwerk.
Daarnaast moeten Skyteam machines heel zorgvuldig worden ingereden. Het schakelmechanisme is soms stroef en hakkerig, daar heb ik een oplossing voor gevonden.
Omdat ik zelf wel eens wilde weten wat de levenduur van zo'n machine was heb ik een buitenbeentje gekocht de T-REX 125CC.
Daarvoor bedacht mij een toerrit door Nederland en Belgie te gaan maken (Enduro).
In 9 dagen tijd heb ik ca. 5000 km afgelegd.(foto's op de HVN site)
Vele pauzes gehouden,ik moest rekening houden met mijzelf en ontzettend genoten.
Ik had erg veel bekijks.
De banden maakten een geluid van een tank en de machine reed bij ca 70-80km/uur
1:50 met een te kleine tankinhoud van ca.3.2 liter.
Onderweg 3 x de ketting gespannen.
Een maal de olie vervangen en voor de rest alleen maar gekontroleerd.Ik gebruik zeer goede olie.(ook voor Porche,Hochleistungs olie)
Het schakelmechanisme was zoals mij bekend inderdaad stroef en hakkerig.
Ik heb veel ervaring met toevoeging van Molycote in de motorolie(stoterstang machines). Bij een tussenstop thuis besloot ik een heel klein beetje (pas hier wel mee op, anders krijg je slippende kopplelingsplaten) toe te voegen.Het was een goede zet. De machine ging steeds beter schakelen hoewel ik eerlijk wil zijn helemaal een goed geoliede Honda wordt hij nooit.
Ik heb de dealer op de hoogte gesteld van mijn ervaring,alle machines worden voor aflevering voorzien van Molycote, ik heb begrepen dat er zich minder problemen voordoen.
Doordat de draaiende delen een soort filmlaag krijgen draait de machine ook soepeler.
Het benzine verbruik daalt en de maximum snelheid, volgens het service manuel 82km/uur ging uiteindelijk naar 95 km/uur.(soms ook 100km/uur)
Na 5000 km was de achterband op. De voorband kan nog wel 2000km mee
Helaas is het nu nog moeilijk om streetbanden te krijgen, maar ik denk dat Honda ATC banden er ook op passen.
Opvoeren is niet nodig
Conclusie :
+ een fijne tourmachine
+ mits goed ingereden, zuinig
+ hoeft niet te worden opgevoerd
-slijtage banden
-schakel mechanisme
-alle boutjes vervangen door RVS
-kentekenplaat extra bevestigen aan onderzijde anders trilt hij kapot

Ik rijd er graag mee omdat het op hoge snelheid weinig toeren maakt.
Een aantal mensen hebben op mijn machine gereden, in het begin moeten ze wennen aan het stuurgedrag, door de grote banden valt de machines in de bocht,op kasseien gedraagt hij zich als een tank, in het bochtenwerk moet je oppassen voor wegglijden,als je daar eenmaal aan gewend bent kan je slipstreamend door bochten gaan.De banden vallen in de regen mij zeer mee hoewel ik streetbanden prefereer.
Ik heb de indruk dat Skyteam steeds betere machines gaat bouwen .......de status Power of Dreams zullen zij ,op dit moment, nooit kunnen halen....
DE T-REX staat nog in nieuwstaat thuis te glimmen en zal mij nog vele jaren plezieren

Chinese producten worden afgekamd, ik weet dat velen met een Chinees blok rijden.
De merken vliegen om je oren, Lifan,Ducar,Skyteam,Zhenzong in allerlei prijsklassen.
Sommige blokken hebben een lang leven anderen weer niet, soms is het de schuld van het blok, doch veelal door overmatig opvoeren.Dat heb ik wel gezien toen ik bij dat bedrijf werkte(in mijn vrije tijd,op non -profit basis omdat mijn hart bij 4-takt ligt), de A-technische vingers van menigeen vergalt menig plezier. :mrgreen:
Mijn ervaring met deze T-REX is positief, hoewel ik er aanvankelijk sceptisch tegenover stond.

Een simpele vraag : Kopen jullie altijd dure OT/NT originele Honda onderdelen of gaan jullie toch voor het veel goedkopere imitatie spul (China,Thailand e.a.)
:idea:
De toevoeging van siliconen, nodig voor veerkracht in bv.kleppen, is bij Chinese onderdelen veel minder dan die bij Honda. Cylinderkoppen(gietvormen) zijn ook geheel anders van structuur om over de carters maar helemaal te zwijgen. De kogellagers zou ik allemaal vervangen door bv SKF.
Ik zie blokken op Markplaats voor 150 euro- 350 euro,zet daar eens een regeviseerd Honda blok tegenover,met echte Honda onderdelen, denk dan aan 500 a 600 euro (zonder CDI en startmotor,een nieuwe blok tussen de 1600 en 3200 euro(Wave en Nice)).
4-Takt blijft mij boeien.... het Chinese zal ooit enige status bereiken...
:idea:
Saik0
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.

Re: T-Rex van Skyteam, geen Honda van oorsprong (Suzuki)

Bericht door Saik0 »

Ik denk dat iedereen sommigen hier ook wel China parts gebruikt, tijdelijk ff een Chinees blokje. Spatjes voor de winter, velgjes, DRP motor onderdelen, lekker cheap!

Ik reed zelf een halfjaar op een skyteam dx, schakelen stroef, verder echt helemaal prima!
Laatst gewijzigd door Saik0 op 20 dec 2009 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 11:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.
DAX6
4T-MSB regular

Bericht door DAX6 »

Saik0 schreef:Ik denk dat iedereen hier ook wel China parts gebruikt, tijdelijk ff een Chinees blokje. Spatjes voor de winter, velgjes, DRP motor onderdelen, lekker cheap!

Ik reed zelf een halfjaar op een skyteam dx, schakelen stroef, verder echt helemaal prima!
Een uitstekend alternatief om je Honda blok te sparen, nog een paar van deze winters en velen zullen je idee volgen. Zout moet in je eten en niet je machine. :twisted:
Saik0
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.

Bericht door Saik0 »

Wist trouwens niet dat het een Suzuki was, hier een plaatje van de X-90
Afbeelding
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 11:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.
lowrider
4T-MSB addict

Bericht door lowrider »

Saik0 schreef:Ik denk dat iedereen hier ook wel China parts gebruikt

Oh? En DRP shit al helemaal niet... maar dit ligt natuurlijk per individu anders.
nitelife
The 4T-MSB is my life!

Bericht door nitelife »

ik heb ook wel met immitatieblokken gereden, maar die zijn gewoon heel snel versleten. de laatste jaren rijd ik alleen nog met ot honda blokonderdelen rond. meestal gebruikt en weggedaan voor weinig geld. dat is wel fijn van al die immiblokken, de prijs voor gare honda motorblokken daalt. de blokken(0e - 100e) en blokdelen die ik gebruik zijn voor sommige rijp om weg te smijten en ik rij het setje dan helemaal op. het gekke is dat ik veel langer met een gaar honda blokje rond kan rijden dan met een nieuw chinees blok.

chinezen leveren altijd een gevoelloos product af. ze maken het zo goedkoop mogelijk na, waardoor alle details ontbreken. je ziet toch altijd aan een onderdeel of het een goedkoop namaakproduct is. oud spul leeft en je weet dat het na 35jaar nog wel even bruikbaar blijft.
TWD for life!
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Sleutelen aan hondablokjes is net als koken: alle liefde die je er in stopt krijg je weer terug. 8-)
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

DAX6 schreef:Een simpele vraag : Kopen jullie altijd dure OT/NT originele Honda onderdelen of gaan jullie toch voor het veel goedkopere imitatie spul (China,Thailand e.a.)
Het hoeft niet altijd duur te zijn.. Het hoeft ook niet nieuw te zijn.
Ik koop een blokje voor een leuk prijsje en vervang wat nodig is, meestal is dat niet veel geld.

Zo heb ik vorig jaar een Kroatiëvakantieblok opgebouwd... c90blok van ebay gehaald, defect sl70blok gekocht in Nederland, beste onderdelen gecombineerd en nog een 50 euro aan vervangingsonderdelen in gestopt (pakkingen, schakelwalspennen, etc.). Voor 400 euro heb ik daar een fantastisch blokje aan met 90cc, dubbelplaats handkoppeling en vierbak. Rijdt net zo hard als een 110bamiblok, schakelt wél lekker en gaat vijf keer zo lang mee.

Nu ben ik met een ot c90-blok bezig, dat is helemaal leuk, ik ben bang dat het me alles bij elkaar 200 euro gaat kosten en dan heb ik een blok wat ook weer eeuwen meegaat.

Dus zo duur is origineel niet en zo goedkoop is bami niet.

Maar boven alles: het is gewoon veel leuker als je zelf een blokje in elkaar kan zetten.
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
RobHonda
The 4T-MSB is my life!

Bericht door RobHonda »

Mijn OT Daxblok was een regelrechte ramp, het een na het ander liep stuk. hierdoor heb ik een bamiblok eronder gehangen wat ik 2e hands had gekocht. uiteindelijk was het blok na een kleine 10.000 km rijp voor de sloop. werkelijk alle assen hadden speling.
het topend was nog wel goed bruikbaar en dit is dan wel weer gebruikt om een blokje op te bouwen voor mijn bamimonkey.
dat blokje had ik eigenlijk alle vertrouwen in (100% bami)

toen een mooi koopje kunnen kopen en overgestapt op NTc90 met 4bak.. nu wil ik nooit meer terug! Het rijd zoveel soepeler dan een bamiblok!

verder geef ik Tom ook wel gelijk, het verbaast mij altijd hoe lang een eigenlijk versleten hondablokje nog meegaat!

verder ben ik erg benieuwd naar de ervaringen met de bekende euvels van de bamifietsen die u verkocht.
(speling op achterbruggen, kromme wielen, loszittende contactsloten, onleesbare framenummers enz...) Ik heb namelijk het idee dat wanneer je dit allemaal netjes in orde maakt (incl de punten die u al noemde) je beter gewoon een oud hondaatje kan opknappen. je bent dan goedkoper uit en hebt een fietsje dat veel waardevaster is.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

DAX6 schreef: De toevoeging van siliconen, nodig voor veerkracht in bv.kleppen, is bij Chinese onderdelen veel minder dan die bij Honda.
Ik hoop zelfs dat Honda helemaal geen siliconen door zijn kleppen mixt. Je bedoelt waarschijnlijk silicium?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
DAX6
4T-MSB regular

Bericht door DAX6 »

RobHonda schreef:Mijn OT Daxblok was een regelrechte ramp, het een na het ander liep stuk. hierdoor heb ik een bamiblok eronder gehangen wat ik 2e hands had gekocht. uiteindelijk was het blok na een kleine 10.000 km rijp voor de sloop. werkelijk alle assen hadden speling.
het topend was nog wel goed bruikbaar en dit is dan wel weer gebruikt om een blokje op te bouwen voor mijn bamimonkey.
dat blokje had ik eigenlijk alle vertrouwen in (100% bami)

toen een mooi koopje kunnen kopen en overgestapt op NTc90 met 4bak.. nu wil ik nooit meer terug! Het rijd zoveel soepeler dan een bamiblok!

verder geef ik Tom ook wel gelijk, het verbaast mij altijd hoe lang een eigenlijk versleten hondablokje nog meegaat!

verder ben ik erg benieuwd naar de ervaringen met de bekende euvels van de bamifietsen die u verkocht.
(speling op achterbruggen, kromme wielen, loszittende contactsloten, onleesbare framenummers enz...) Ik heb namelijk het idee dat wanneer je dit allemaal netjes in orde maakt (incl de punten die u al noemde) je beter gewoon een oud hondaatje kan opknappen. je bent dan goedkoper uit en hebt een fietsje dat veel waardevaster is.
Slijtage delen bij oa. Skyteam.
-rubbers draaipunt achterbrug is van een ander compound dan de Honda, vervangen
- alle moeren hebben een inner veering van een slechte kwaliteit, beter is alle moeren te vervangen door Honda kwaliteit en te zekeren met de ouderwetse veerring.
- alle accu's derect vervangen door Gel accu of de beroemde originele accu (Honda)
-steekassen wielen vervangen door die voor Honda met gaatje voor splitpen
-lekkage carter,aan de kant van het vliegwiel, Rubberen ring vervangen door een originele van Honda.
- DAX,bij de OT/NT Dax zitten in de naaf rubbers om klappen van het schaklen op te vangen.
Skyteams hebben dat niet meer met als gevolg uitslaande bouten,oplossing langere bouten gebruiken en aan de binnenzijde extra zekeren.
-Achtertandwiel zit bij de DAX,Monkey en Gorilla van Skyteam direct op de naaf.Door krachten kunnen de bouten los komen te zitten.Op te lossen door zelf plaatjes te maken en de bouten tegen het losdraaien te zekeren.
-Skyteam Dax,alle bouten en moeren of laten verzinken of RVS (behalve op motordelen,want RVS en Allu houden niet van elkaar(kankeren),of vervangen door Honda of gelijkwaardige moeren.
Binnenzijde spatborden behandelen met zinkspay dat voorkomt vroegtijdig roesten.
-Bij de PBR komt wire scratching voor t.h.v. waar de bedrading uit het frame komt, de kwaliteit van de bedrading is niet erg goed, daardoor kan sluiting ontstaan,de connectoren inspuiten met siliconenspray en eventueel afsluiten met krimpkous.Dat geldt overigens voor alle Chinese 2 wielerproducten.
-Op het blok is weinig aan te merken zo lang je het standaard houdt, een ander voortandwieltje kan nog evenals rommelen met sproeiers. :roll:

Het lijkt een waslijst maar het valt mij toch wel mee.
Uiteraard prefereer ik ook een tijdloos Hondablok,waarvoor je meer geld kwijt bent in de eerste instantie, ik heb een machine met een origineel blok, met 60.000 km op de teller,zonder noemenswaardige problemen behalve de normale onderhouds zaken.
Daarom ben ik ook benieuwd hoe lang de T-REX het uithoudt zonder reparatie.
René
Admin
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50

Bericht door René »

lowrider schreef:
Saik0 schreef:Ik denk dat iedereen hier ook wel China parts gebruikt

Oh? En DRP shit al helemaal niet... maar dit ligt natuurlijk per individu anders.
Ik denk dat 90% van de mensen hier wel imi gebruikt.
niek is ik
4T-MSB heilige
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.

Bericht door niek is ik »

maak daar maar 99% van.

waarom hoor ik niks zeggen over alle bouten en moeren losdraaien en goed in het vet zetten ? heb ze gezien, nog geen 100 km oud, draai je een moer los, zit de roest al op de schroefdraad.

of luchtfilters die standaard begrenzen/belemeren.

Of remvoeringen die los laten van hun alluminium gedeelte, meerdere malen bij immi dax en monkey gezien. Gelukig bij bijde achter, wat gebeurt er als het voor gebeurt tijdens het rijden.

al met al, ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd. Ja het zijn leuke fietsjes voor leuk geld(in verhouding, nieuw dan)(al vind ik die t-rex(maar ook de susuki versie) bijzonder lelijk.)

ben wel benieuwd naar de foto's van de trip, die ga ik zo dan ook eens opzoeken.

Kwa honda blokjes, 12v blokjes die zijn het helemaal ! teminste niet compleet versleuteld, of opgereden. heb nu al dik 25.000 km probleemloos met een 12v c50 blokje(afkomstig van een tt-cee uit 82, geen bami onderdeel in te bespeuren) en dan hebben we nog een volledig gereviceerd 12v honda blok klaar liggen. Enkel honda zit daar in, en alles maar dan ook alles is in orde gebracht. Die moet binnenkort onder de cee komen, wegens zuiniger lopen.(gk4 top end inplaats van gb2 top end) het enige wat er ''mis'' is aan het 12v blokje wat er momenteel onder hangt is dat je heeel lichtjes de distributie ketting hoort(met deze kou trouwens totaal niet) maar dat geluid is verwaarloosbaar bij een 6v blokje. Moet je na gaan, dik 25.000 km probleemloos(enige wat ik heb gehad is een verstopte benzine kraan) door weer en wind. Niemand weet hoeveel het blokje hiervoor al gedraaid heeft. Dan jaag ik hem ook nog eens altijd maximaal door in toeren.(rijd wel altijd netjes warm) gebruikt geen olie niks, ideaal, dat honda.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
Kippenverver
4T-MSB heilige
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk

Bericht door Kippenverver »

Even een kleine toevoeging, ik denk dat heel veel van de problemen met die Chinese brommertjes ook te maken hebben met het niet netjes/goed rijklaar maken.
Ga heen en vereenvoudig u!
DAX6
4T-MSB regular

Bericht door DAX6 »

Kippenverver schreef:Even een kleine toevoeging, ik denk dat heel veel van de problemen met die Chinese brommertjes ook te maken hebben met het niet netjes/goed rijklaar maken.
Daar zit iets in.
Daarom heb ik bij dat bedrijf een lijst(bedrijfsklaarmaken) ontworpen die per belangrijk onderdeel moest worden afgetekend. Wanneer machines bedrijfsklaar waren gemaakt gingen ze allemaal door mijn vingers ter kontrole. Menig keer heb ik moeten ingrijpen, uiteindelijk werd het een routine kwestie. Over het losraken van remblokken heb ik nooit gehoord.
Alle machines die ter reparatie werden aangeboden(garantieperiode) werden eerst door mij geschouwd. Vaak had de klant zelf aan de machine gesleuteld, het was voor hem dan wel jammer dat hij de geheime tekens die ik op cruciale punten er op had gezet niet had gezien.
Bij doorvragen viel men door de mand. Uit coulance overweging werd er dan toch nog gratis gerepareerd. De garantie voorwaarden ,die ik ook had ontworpen, waren scherp.
De garantie verviel bij opvoeren en het zelf uitvoeren van reparatie's, dat lijkt mij ook wel logisch.(ik ga ook niet aan mijn versterker rommelen en daarna met een onschuldig gezicht onder garantie ter reparatie aanbieden)
Wij zijn geen klanten kwijtgeraakt door mijn beleid,integendeel.
(Of die scherpte bij dat bedrijf nog zo is weet ik natuurlijk niet, mijn beleidsplan 2009/2010 wordt nog steeds uitgevoerd)
Ik vind de T-REX geen mooie machine, lijkt mij machtig door losse sneeuw te rijden, misschien doe ik dan nog wel voor dat het is gesmolten. :mrgreen: :mrgreen:
Plaats reactie