Skyteam machines,DAX,Monkey en Gorilla worden veelal verguisd vanwege het feit dat ze uit China komen.De Ape en Z50A van Zhenhua vallen ook in deze categorie.
De kwaliteit van de nieuwe kloon C50 is nog niet bekend,ik zou er graag ervaring met willen op doen om tot een goede vergelijking te komen met de Legende.
Dat deden we vroeger ook met alles dat uit Japan kwam. Imitatie, slecht, teveel om op te noemen.(Canon,Sony,Minolta,Nicon) Een jaar lang heb ik als Interim directeur(manager bij een Skyteam dealer)op freelance basis meegeholpen het bedrijf op poten te zetten.
Talloze technische problemen zijn daarbij geconstateerd, opgelost en in contacten met de fabriek verbeterd en aangepast. Bijna alles wat we aandroegen werd verbeterd.
Klanten, werden door mij verteld een Skyteam nooit te vergelijken met een Honda.De prijs kwaliteit verhouding tussen beide merken kon dat ook staven.
Ik wees de klant op de lasnaden, kwaliteit lak en chroomwerk.
Daarnaast moeten Skyteam machines heel zorgvuldig worden ingereden. Het schakelmechanisme is soms stroef en hakkerig, daar heb ik een oplossing voor gevonden.
Omdat ik zelf wel eens wilde weten wat de levenduur van zo'n machine was heb ik een buitenbeentje gekocht de T-REX 125CC.
Daarvoor bedacht mij een toerrit door Nederland en Belgie te gaan maken (Enduro).
In 9 dagen tijd heb ik ca. 5000 km afgelegd.(foto's op de HVN site)
Vele pauzes gehouden,ik moest rekening houden met mijzelf en ontzettend genoten.
Ik had erg veel bekijks.
De banden maakten een geluid van een tank en de machine reed bij ca 70-80km/uur
1:50 met een te kleine tankinhoud van ca.3.2 liter.
Onderweg 3 x de ketting gespannen.
Een maal de olie vervangen en voor de rest alleen maar gekontroleerd.Ik gebruik zeer goede olie.(ook voor Porche,Hochleistungs olie)
Het schakelmechanisme was zoals mij bekend inderdaad stroef en hakkerig.
Ik heb veel ervaring met toevoeging van Molycote in de motorolie(stoterstang machines). Bij een tussenstop thuis besloot ik een heel klein beetje (pas hier wel mee op, anders krijg je slippende kopplelingsplaten) toe te voegen.Het was een goede zet. De machine ging steeds beter schakelen hoewel ik eerlijk wil zijn helemaal een goed geoliede Honda wordt hij nooit.
Ik heb de dealer op de hoogte gesteld van mijn ervaring,alle machines worden voor aflevering voorzien van Molycote, ik heb begrepen dat er zich minder problemen voordoen.
Doordat de draaiende delen een soort filmlaag krijgen draait de machine ook soepeler.
Het benzine verbruik daalt en de maximum snelheid, volgens het service manuel 82km/uur ging uiteindelijk naar 95 km/uur.(soms ook 100km/uur)
Na 5000 km was de achterband op. De voorband kan nog wel 2000km mee
Helaas is het nu nog moeilijk om streetbanden te krijgen, maar ik denk dat Honda ATC banden er ook op passen.
Opvoeren is niet nodig
Conclusie :
+ een fijne tourmachine
+ mits goed ingereden, zuinig
+ hoeft niet te worden opgevoerd
-slijtage banden
-schakel mechanisme
-alle boutjes vervangen door RVS
-kentekenplaat extra bevestigen aan onderzijde anders trilt hij kapot
Ik rijd er graag mee omdat het op hoge snelheid weinig toeren maakt.
Een aantal mensen hebben op mijn machine gereden, in het begin moeten ze wennen aan het stuurgedrag, door de grote banden valt de machines in de bocht,op kasseien gedraagt hij zich als een tank, in het bochtenwerk moet je oppassen voor wegglijden,als je daar eenmaal aan gewend bent kan je slipstreamend door bochten gaan.De banden vallen in de regen mij zeer mee hoewel ik streetbanden prefereer.
Ik heb de indruk dat Skyteam steeds betere machines gaat bouwen .......de status Power of Dreams zullen zij ,op dit moment, nooit kunnen halen....
DE T-REX staat nog in nieuwstaat thuis te glimmen en zal mij nog vele jaren plezieren
Chinese producten worden afgekamd, ik weet dat velen met een Chinees blok rijden.
De merken vliegen om je oren, Lifan,Ducar,Skyteam,Zhenzong in allerlei prijsklassen.
Sommige blokken hebben een lang leven anderen weer niet, soms is het de schuld van het blok, doch veelal door overmatig opvoeren.Dat heb ik wel gezien toen ik bij dat bedrijf werkte(in mijn vrije tijd,op non -profit basis omdat mijn hart bij 4-takt ligt), de A-technische vingers van menigeen vergalt menig plezier.
Mijn ervaring met deze T-REX is positief, hoewel ik er aanvankelijk sceptisch tegenover stond.
Een simpele vraag : Kopen jullie altijd dure OT/NT originele Honda onderdelen of gaan jullie toch voor het veel goedkopere imitatie spul (China,Thailand e.a.)
De toevoeging van siliconen, nodig voor veerkracht in bv.kleppen, is bij Chinese onderdelen veel minder dan die bij Honda. Cylinderkoppen(gietvormen) zijn ook geheel anders van structuur om over de carters maar helemaal te zwijgen. De kogellagers zou ik allemaal vervangen door bv SKF.
Ik zie blokken op Markplaats voor 150 euro- 350 euro,zet daar eens een regeviseerd Honda blok tegenover,met echte Honda onderdelen, denk dan aan 500 a 600 euro (zonder CDI en startmotor,een nieuwe blok tussen de 1600 en 3200 euro(Wave en Nice)).
4-Takt blijft mij boeien.... het Chinese zal ooit enige status bereiken...