CD50H - hulp schokbrekers inelkaar zetten gevraagd!

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Mr.D
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Mr.D »

Een beetje een late reactie, maar Eric mocht je nog eens langs Cok v.d. Heuvel gaan kun je dit navragen voor me?

Afgelopen weekend op de vehikel weer wat kunnen vinden, namelijk een incomplete originele Keihin bd50a carb. (voor 5 euro!!) Nu nog even een revisiesetje en naalden kopen en ik heb een hele nette carburateur voor weinig!
CD50H, onderdelen gezocht!
DR Monkey
4T-MSB regular

Bericht door DR Monkey »

Nieuwe Araya velgen heb ik eventueel nog liggen,in orginele verpakking.
Mocht je intresse hebben.
Mr.D
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Mr.D »

Ik heb al een tijdje een originele cd50h achterbrug liggen.
Alleen is deze helaas niet in topconditie..

De achterplaten waar de demper aan bevestigd wordt en de as doorgaat, daar is 1 plaat van krom, licht krom. Vanaf de brugas gekeken is de brug helemaal recht.. alleen 1 achterplaat is dus krom.

Nu wordt deze natuurlijk recht/ dicht getrokken wanneer het wiel ertussen zit. En gespannen wordt. Kan dit makkelijk in de bankschroef worden rechtgebogen? Of eens krom altijd krom (buigt dit weer terug en is het te hard om helemaal recht en strak te buigen)?

EN

Er zit 1 klein gaatje van 2mm in de zijkant van de brug (het gepuntlastte bolle gedeelte) hoe kan ik dit het beste dichten? Lassen of met tin dichtsmelten? MIG, TIG (rupsje) of bak en braad druppel?

Ik vraag dit omdat ik bang ben met lassen dat er een heel gat in wegsmelt en het gat alleen maar groter wordt.. het plaatstaal is denk ik maar 3mm ofzo van een achterbrug?

TIPS gevraagd!
MakSS
Frequent 4T-MSB visitor
Contacteer:

Bericht door MakSS »

met een beetje lasapparaat kun je in stellen hoe hard hij moet branden.
dus als je hem heel lichtjes zet/draait en daarmee begint dan kun je gezien of het wel of niet werk, de vlam steeds verder opvoeren tot het gat dicht zit.

(of je plamuurt het gewoon dicht, want voor de stevigheid hoef je het niet te doen)

en over dat recht maken gesproken.. kun je het niet gewoon recht timmeren?
Afbeelding Rat Bike
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Dat plaatstuk bij je wielas kun je zo rechtbuigen of -timmeren. De rest van het plaat is een mm. Heel dun en als er een gaatje in geroest is, is het daar nog dunner. Ik las ze discht met een mig apparaat,maar soms blijkt het plaat on zo'n gaatje enorm dun te zijn. Dan zaag ik een wat groter stuk eruit, knip een nieuw stukje plaat en zet dat erin. Vers plaat maakt het lassen makkelijker, ook als het tegen een wat dun stukje aan moet komen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Mr.D
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Mr.D »

Ik heb de plaat al redelijk recht gekregen!! Nog even iets brouwen om hem in een bankschroef (lees netjes) echt helemaal recht te krijgen en dan heb ik dat probleem opgelost!

Ik vond dat plaatstaal ook al zo verdomde dun dat ik bang was om dit proberen te lassen maar heb het al opgeschuurd, en ga het er wel op wagen.

Het gaatje wat erin zit maak ik me toch nu een beetje zorgen om.. het gaatje zit er niet voor niks!! Dit betekent min of meer dat hij roestvorming heeft van binnen :shock: ?

Ik heb iets gelezen over HG spul, dat je in een bad kunt gooien en de roest in je brug wordt gestopt! Is dit wat?

Ik heb om deze reden nog gewacht met het dichtlassen..
Mr.D
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Mr.D »

Ik heb vandaag dan eindelijk een cd50h buddy kunnen kopen!

Niek hij past hoor :wink: !

Het dekje valt in mijn ogen niet meer te redden.
Nu kan ik een immidekje kopen met een witte bies maar eigenlijk wil ik toch liever origineel (wie niet?)

Zijn er mensen die ervaring hebben met het repareren en opknappen van buddy's?

Dan nog een vraagje, ik heb het dekje helemaal losgemaakt op de band na. Deze zit aan de 2 draadeinden bevestigd. Om de band los te krijgen moet er spanning worden weggehaald door bijvoorbeeld op de bodemplaat te duwen met je knie om de band los te krijgen. Alleen zitten er dus wat scheuren in de bodemplaat en ben bang dat deze doorscheuren door de druk.. hebben jullie een tip om de band makkelijk los te halen?
Mr.D
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Mr.D »

Thanks!

Het is gelukt!

Nu eens kijken hoe ik het ga aanpakken..

Eerst eens de scheuren lassen en de achterbeugel puntlassen..

Ik heb alle loslatende troep (lak/ coating waar vocht en roest onder zat) al eraf geborsteld..

Dan ga ik hem in de roestomvormer zetten..
Mr.D
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Mr.D »

Ik ben druk bezig geweest met het schoonmaken van de bodemplaat!

Er zit alleen een hoop roest, voornamelijk waar het dekje wordt gespannen (vanaf de haakjes).. Hier heeft het vocht lekker zijn werk gedaan de afgelopen 35 jaar..

Nu heb ik de lak zoveel mogelijk losgeborsteld met kleine staalborsteltjes.. Stralen is geen optie dan blijft er weinig over..

Ik ben vanmiddag naar een automaterialen speciaalzaak geweest om rovinox roestomvormer te halen..

Eenmaal daar werd mij Epoxy BRUNOX geadviseerd, tijdje over gesproken en besloten dit te kopen..

Het voordeel van Epoxy BRUNOX (volgens verkoper) is dat het luchtomsloten wordt..en in een spuitbus zit..dus niet de hele bodemplaat af te gaan met een klein rotkwastje :D

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit spulletje?
Zijn er mensen die ervaring hebben met het opknappen van een buddyseat?

Het zet net zoals novirox (potje met kwastje) de roest om. En qua kleur van roest naar zwart.

Nu moet het afgelakt worden..

Ik zit nu met de volgende vraag, Op welke volgorde moet ik nu te werk gaan?

In de Brunox zetten
Scheuren lassen
Grondverf
Natlakken of Hammerrite (Zwart)

OF

Scheuren lassen
In de Brunox zetten
Grondverf
Natlakken of Hammerrite (Zwart)

OF

Anders..?

Ik moet de bodemplaat wel natlakken omdat poedercoaten niet mogelijk is.. Om te coaten moet hij gestraald worden en dat kan niet in verband met de haakjes (die vliegen er dan allemaal af).

Na het ontroesten/ omvormer mag je dit niet wegschuren of weg stralen want dan is de bescherming weg en heb je het voor niks behandelt.

Ook zit ik met nog een gedachte.. Als de bodemplaat weer helemaal netjes is, en het schuim erop kan, is het wat om een plastic zeiltje eromheen te spannen en daarna het dekje te spannen? Een dekje is in het begin wel waterafstotend en je kunt hem met teflon/ goretex inspuiten maar op den duur is het dekje zo lek als een zeef en wordt je schuim een spons en krijg je hetzelfde ge emmer, en blijft het water en vocht lekker zijn werk doen waar je het niet ziet en rot de bodemplaat weer rustig verder of erger nog, weg!

Is het dus een idee een plastic stuk over het schuim te spannen alvorens het dekje te plaatsen? Alvast bedankt!

Wie is mij voorgegaan en heeft zijn buddy gerestaureerd of opgeknapt?
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Ik heb vaak genoeg der and er opnieuw aan gelast en zelf haakjes gemaakt. Als ze zo slecht zijn dat je niet durft te stralen dan gaan ze waarschijnlijk ook weinig dekje houden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
aj90
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door aj90 »

zou je ook van een ss buddy het schuim zo kunnen wegsnijden dat er een cd buddy dekje overheen past, of is dit onmogelijk? een vriend van mij heeft een ori buddy dus die kan ik er naast houden als voorbeeld.
CD50
Mr.D
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Mr.D »

Ja ik durf het er niet op te gokken..maar eigenlijk is het het mooiste om het gewoon te proberen en hem te parelstralen?

Jij zou hem gewoon stralen NIX? Heb jij dit weleens gedaan van zo'n oude bodemplaat?

Het bijsnijden en bewerken van een SS bodemplaat is geen doen aj90, dit is een hele ander bodemplaat (met name langer en wijd uitlopend..) mocht je dit van plan zijn..
niek is ik
4T-MSB heilige
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.

Bericht door niek is ik »

eerst lassen

daarna helemaal kaal maken, dit kan je ook met een verfbrander of schuurpapier/verafbijt enz doen...

of roterende staalborstel voor roest...

(stralen, kan maar soms heb je een lompe straler en dat zou zonde zijn)

en dan je roest wering dingen er over, aflakken en netjes dekje er over...

edit: van plastic niet doen, trek je hem op sommige punten te strak, komt je denkje flubberent er op te zitten..., gaat het door rimpelen... en straks kraakt ie ook nog :D

het door laten van het dekje valt wel mee en is ook niet zo erg, het is pas meer een probleem als ie dag en nacht buiten in de vochtigheid enz staat...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
Plaats reactie