C50 solo-seat

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Jopie
4T-MSB beginner
Contacteer:

C50 solo-seat

Bericht door Jopie »

Goeiedag,

Even ter introductie, momenteel heb ik het mooie Veenendaal voor 8 maanden ingeruild voor Cambodja, om daar als vrijwilliger bij een christelijke zendingsorganisatie te werken. (zie http://www.hischild-international.com) Sleutelen aan onze Landcruiser, Hyundai busje, Honda C90, maar ook helpen om voor de straatkinderen te zorgen, ze les te geven, te wassen, dat soort dingen.
Omdat m'n c320 in NL is achtergebleven heb ik hier maar een C-tje gekocht om me toch te kunnen vermaken :wink: N.a.v. wat ik in andere topics gelezen heb is het denk ik een TT. Geen kapje voor het luchtfilter, mooie zijkapjes, 12V met batterij. Kosten: 410 US$. 50cc trouwens, een 90 schijnt mega duur te zijn (800-900 US$). Is natuurlijk wel een beetje geroest, maar achter zitten slechts een paar kleine blaasjes en is het binnenin (dubbel plaatwerk) slechts een beetje aangevreten. Dus zekers niet rot!
Als je hier in Phnom Penh over straat rijd is het echt grappig om al die brommers te zien (veeeel meer brommers dan auto's). 75% is C90 NT (vierkant (dus lelijk :P )), met ronde koplamp zie je wat minder vaak, en 110cc Honda Wave zie je ook veel (plastic, plastic). SS hebben ze hier niet, CD90 is zeldzaam.
Hier in de markt is een grote sectie waar ze alle Honda onderdelen verkopen. Dat is pas het Honda Heaven! Frames in goede staat voor 35 dollar, imitatie achterlichtglaasje 50 cent, gelijkrichters 1 dollar, alles wat je maar bedenken kunt en in grote hoeveelheden!. Helaas ligt alles door elkaar en weten de verkopers nooit precies welk onderdeel waar voor is haha.

Maar nu mijn vraag: m'n C-tje met ronde koplamp is solo seat, met buddy seat is hier nooit geleverd. Alleen het Nieuwe Type zie je af en toe met een buddy. Solo seat vinden ze hier handiger omdat je er dan achterop gemakkelijk vanalles mee kunt vervoeren! (varkens, kippen, gasflessen, bananen, groente dat soort dingen :shock: ) En als je achter de solo-seat nog een lange tweede zitje monteerd kan je tenminste met z'n 5-en op een brommer! dat is pas efficient!
Ze zeggen hier dat ik geen buddy kan monteren omdat ik het type met de ronde koplamp heb. Wie weet wat daar de reden van is?? Ik zie namelijk niet in waarom het niet kan. De twee losse zitjes verwijderen, beugeltje achterop schroeven en buddy monteren zou ik zo zeggen?? Waarom kan dat niet?

PS het is hier vandaag maar 25graden, erg koud brrr
Henk Veen
4T-MSB regular
Bezit: C50c C50dv Novio

Bericht door Henk Veen »

ik denk dat je er zo een hebt:
Afbeelding
Dit is idd letterlijk een copie van een TT, alleen met sommige dingen meer van plastic. Daar past een TT buddyseat op, zoals je zelf al aangeeft, voorzien van de TT achterbeugel. Geen probleem. Ik denk dat er ook een NT buddyseat op past. Maar of een achterbeugel van een NT op een TT frame past weet ik niet, ik verwacht van niet. Volgens mij hebben die handelaren dus gelijk, niet vanwege de buddyseat, maar door een niet passende achterbeugel. Of ie wel op maat te maken is???
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Alles is pas te maken. Ligt eraan hoe mooi of je alleen een hamer hebt of een lasapparaat. Hou rekening mee welke kant de kort zit op draait. Er zal aan je tank ook wat moeten veranderen, denk ik.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Henk Veen
4T-MSB regular

Bericht door Henk Veen »

NIX schreef:Alles is pas te maken. Ligt eraan hoe mooi of je alleen een hamer hebt of een lasapparaat. Hou rekening mee welke kant de kort zit op draait. Er zal aan je tank ook wat moeten veranderen, denk ik.
Nee, dat verwacht ik van niet, zowel TT, NT als deze soloseat heeft het draaipunt net voor de tank op het frame. De maatvoering en bevestiging daarvan is hetzelfde.
ruben
4T-MSB regular

Bericht door ruben »

$-)

wel goedkoop, je zou die shit eigenlijk naar Nederland moeten exporteren. [/code]
Jopie
4T-MSB beginner
Contacteer:

Bericht door Jopie »

Ok, bedankt voor de reacties. Ik heb er inderdaad zo een als op de foto, maar dan Honda-groen. TT buddy hebben ze hier dus niet, maar ik zal binnekort op de markt zo'n NT beugel scoren om te kijken of het past. Ik heb hier beschikking over een slijptol, lasapparaat en een Cambodjaanse jongen die daar heel goed mee om kan gaan, dus we zullen zien.
Nu heb ik toch maar een los tweede zitje gekocht (2,5 dollar) omdat m'n teamgenoten klaagden dat het rekje niet echt comfortabel was :roll: :wink:
Maar ik vind het er niet uit zien, heb liever een buddy.

Hij loopt met gemak 70 km/h (50cc dus), met een enigszins lange vertanding want hij trekt niet erg hard. Betekent dat dat er een snelle nokkenstok op zit? Het carburateurtje en de kanalen in kop zijn trouwens maar klein...

Als je hier onderdelen koopt bij de moto-shop, monteren ze het gratis voor je. In NL betaal je je scheel aan arbeidskosten (als je het tenminste niet zelf doet), hier is het bij de onderdelenprijs inbegrepen :) Erg netjes werken ze trouwens niet. Wat in NL een tijdelijke houtje-touwtje-plakband oplossing is, is hier permanent! Met name van elektra hebben ze weinig kaas gegeten. Niets wordt gesoldeerd, alles gaat met plakband (waardoor je veel storing hebt vanwege slecht contact)
edho
4T-MSB addict
Bezit: S90 zwart 1965
SS50 1978/80

Bericht door edho »

Goed van je, dat je dit werk daar doet bij een dergelijke organisatie. Je doet wat voor de medemens en beleeft zelf een onvergetelijk avontuur.

Een dikke pluim van deze kant en veel plezier daar!

Ed.
.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je had.
Glasbak
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Glasbak »

Henk Veen schreef:
NIX schreef:Alles is pas te maken. Ligt eraan hoe mooi of je alleen een hamer hebt of een lasapparaat. Hou rekening mee welke kant de kort zit op draait. Er zal aan je tank ook wat moeten veranderen, denk ik.
Nee, dat verwacht ik van niet, zowel TT, NT als deze soloseat heeft het draaipunt net voor de tank op het frame. De maatvoering en bevestiging daarvan is hetzelfde.
Alleen de afstand tussen de twee draadeinden aan je zadel willen wel eens verschillen, mijn idee:

Oud (6v) solo en alle NT (vierkante) zijn gelijk,
TT is anders

Bovenstaande puur en alleen op basis van metingen aan zadels uit mijn eigen schuur.
In het ergste geval is het dus een beugeltje aanpassen!

@Jopie
Als je die soloseats nog naar nederland wil sturen, ben ik misschien wel geintereseerd!
Jopie
4T-MSB beginner
Contacteer:

Bericht door Jopie »

Bedankt voor de leuke reacties. Gister heb ik op de markt een buddy met beugel gekocht. 13 dollaaa (ze kunnen de " R " niet uitspreken :wink: ) afdingen lukte helaas niet :cry:
In NL heb ik 75 euries betaald om de buddy van m'n c320 te laten bekleden. Hier koop je een splinternieuwe buddy voor 10 euries....
De beugel is inderdaad anders, die moet ik dus aanpassen. Nu hoop ik alleen dat de afstand van de beugel tot het scharnier goed is. Maar heb nog geen tijd gehad om het uit te proberen.
Ik snap trouwens niet goed waarom de C50 zo populair is in NL. Zo lekker rijd het nou ook weer niet... Dat ding is ontworpen voor aziaten van 1.65meter, als europeaan van 1.85 meter is de zithouding niet echt bepaald optimaal. Ook vind ik die semi-automaat maar zozo. Het is inderdaad een andere manier van rijden, maar terugschakelen verloopt telkens schokkerig omdat er geen handkoppeling is. En die schommelveren voor vind ik echt wazig! Als je met de voorrem remt komt de neus omhoog ipv dat ie omlaag duikt, en bij het in/uit veren ga je ook vooruit/achteruit, vreemd :roll: En ik heb speling in een van de scharnierpunten waardoor m'n wiel opzij kantelt bij hard remmen, niet goed.
Ik wil niet zeuren, maar ik ben best blij met m'n c320 in NL, die rijd zo ontzettend lekker! Het enige probleem is het continue gebrek aan motorvermogen...

Nogmaals de vraag: hij loopt met gemak 70 km/h (50cc) betekent dat dat er een snelle nokkestok op zit?
Henk Veen
4T-MSB regular

Bericht door Henk Veen »

Jopie schreef: Ik snap trouwens niet goed waarom de C50 zo populair is in NL. Zo lekker rijd het nou ook weer niet... Dat ding is ontworpen voor aziaten van 1.65meter, als europeaan van 1.85 meter is de zithouding niet echt bepaald optimaal. Ook vind ik die semi-automaat maar zozo. Het is inderdaad een andere manier van rijden, maar terugschakelen verloopt telkens schokkerig omdat er geen handkoppeling is. En die schommelveren voor vind ik echt wazig! Als je met de voorrem remt komt de neus omhoog ipv dat ie omlaag duikt, en bij het in/uit veren ga je ook vooruit/achteruit, vreemd :roll: En ik heb speling in een van de scharnierpunten waardoor m'n wiel opzij kantelt bij hard remmen, niet goed.
Ja, voor lange europeanen is de solo-seat wat behelpen, maar ja als je ziet wat figuren zich op een DAX worstelen, dat snap ik nou weer niet... :D da's pas behelpen...
Terugschakelen: went wel, een beetje tussengas geven
Voorveren: waarschijnlijk versleten bussen. In die schommelarmen zitten kunststof bussen. Je kunt daar revisiesetjes voor krijgen, hier 25 euro, bij jou 1 dollar?
Neem je 'm straks onder je arm mee het vliegtuig in naar Nederland?
edho
4T-MSB addict
Bezit: S90 zwart 1965
SS50 1978/80

Bericht door edho »

Ik snap wat je bedoelt met 'C50 rijden'.
Ik rijd nu regelmatig op C50, ik heb er meerdere, maar eigenlijk ben ik een SS50 man.
Ik heb ontdekt dat semi een andere rijstijl verlangt. Je moet pas heel laat terug schakelen, schakellui rijden dus. Die derde versn is erg lang en vergevings gezind.
Als je een C50 relaxt berijdt, dan is het reuze leuk. Als je haast hebt is het levensgevaarlijk. :shock:

Die snelheid? De mijne loopt met een vastgezet vliegwiel 60. Kun je 10 extra trekken met andere tandwielen? Misschien wel, ik heb de standaard vertanding. Misschien heb je een iets grotere carb, dat helpt ook een stuk.
.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je had.
koenkoenkoen
4T-MSB regular

Bericht door koenkoenkoen »

edho schreef:Ik snap wat je bedoelt met 'C50 rijden'.
Ik rijd nu regelmatig op C50, ik heb er meerdere, maar eigenlijk ben ik een SS50 man.
Ik heb ontdekt dat semi een andere rijstijl verlangt. Je moet pas heel laat terug schakelen, schakellui rijden dus. Die derde versn is erg lang en vergevings gezind.
Als je een C50 relaxt berijdt, dan is het reuze leuk. Als je haast hebt is het levensgevaarlijk. :shock:

Die snelheid? De mijne loopt met een vastgezet vliegwiel 60. Kun je 10 extra trekken met andere tandwielen? Misschien wel, ik heb de standaard vertanding. Misschien heb je een iets grotere carb, dat helpt ook een stuk.
je kunt erg hard rijden met een C, maar het voelt wat enger aan in het begin, het laag in de bochten hangen door de ' amerikaanse ' vering..

met trappers erop moet je zeker niet hard rijden, dan ga je op je bek in elke bocht, maar met steppenbalk kun je aardig doorjakkeren, ook in de bochten. maar je moet het even durven in het begin.
Jopie
4T-MSB beginner
Contacteer:

Bericht door Jopie »

Ik heb de buddy ondertussen gemonteerd, het past zonder problemen. Alleen hangt de beugel achter nu alleen aan de bevestigingsbouten van de schokbrekers. Ik moet nog even een ijzeren stripje buigen om de beugel ook aan het spatbord te bevestigen.

Het is echt een avontuur om in de stad (Phnom Penh) te rijden! Het is continu zigzaggen om in te halen, en je kunt niet te hard rijden omdat er plots iemand zonder te kijken oversteekt, of zonder richting aan te geven afslaat :shock: Ik vind het best leuk, alles wat in NL in het verkeer verboden is hier doodnormaal: rechts inhalen, afsnijden, spookrijden, toeteren en nog eens toeteren :P
Alleen moet ik wel uitkijken voor de politie, want die hebben er een handje van om buitenlanders (ik dus) aan de kant te zetten voor een of andere onbenullige regel, om vervolgens om geld te vragen. Een boete betalen houdt hier in dat je de politie een beetje geld geeft zodat hij geen boete zal uitschrijven :roll: snappie?
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Gewoon als een autochtoon rijden, dus. Dan val je het minst op.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie