Honda Dax ST50 op motor kenteken

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Plaats reactie
Frank Gerritsen
4T-MSB beginner
Bezit: Honda CD50H 1972

Honda Dax ST50 op motor kenteken

Bericht door Frank Gerritsen »

Na een aantal jaren afwezigheid heeft het "Honda virus" weer toegeslagen en heb ik een Honda ST50 uit 1976 aangeschaft op Nederlands motor kenteken.

Doel is om hem weer helemaal netjes technisch na te lopen en mee te doen met de Honda-dag.

Waar ik nog niet helemaal achter ben is wat de originele kleur is van de Dax. Het frame, de voorpoten en de achterbrug lijken nog in de originele lak te zitten (Candy Sapphire Blue met een groene tint erin?).Het koplamphuis, de achterbussen en de kettingrand zijn een andere kleur blauw (Candy Sapphire Blue?).

Met de huidige setup (50cc met 50 kop, vervroegend vliegwiel van Mitsubishi, standaard Keihin carburateur, voortandwiel 13, achtertandwiel 40) loopt de Dax 58 km/h op GPS.
Hiermee draait hij erg veel toeren.

Aangezien hij op motor kenteken staat, zit ik eraan te denken om een grotere cilinder te monteren met een andere sproeierbezetting en tandwielverhouding. Heeft iemand suggesties wat een mooie setup is om zonder al te veel toeren comfortabel +/- 65 km/h te draaien?

Groet Frank.Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Re: Honda Dax ST50 op motor kenteken

Bericht door NIX »

Gewoon een 70cc met zuiger voor 50 kop monteren. Maar dat had je toch zo kunnen bedenken, vanwaar deze vraag? Zijn in elk geval overal te koop.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Frank Gerritsen
4T-MSB beginner

NIX schreef: 18 mei 2025 23:13 Gewoon een 70cc met zuiger voor 50 kop monteren. Maar dat had je toch zo kunnen bedenken, vanwaar deze vraag? Zijn in elk geval overal te koop.
Een 70cc met zuiger voor 50 kop zat ik inderdaad ook aan te denken.

Mijn vraag was ook niet duidelijk.

Ik zie een hoop cilinder setjes online voorbij komen bij de gebruikelijke zaken en vraag mij af of er nog veel kwaliteitsverschil onderling is en waar je het beste voor kan gaan? Takegawa versus Kitaco of kan je juist beter gaan voor een OEM cilinder van Honda?

Of kan je niet zo snel misgrijpen en kan je ook prima voor een merkloze cilinder gaan?
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Soms heb je wel eens een slechte batch ertussen zitten. Dan sluit bijvoorbeeld het olieretourkanaal slecht aan op de kop. Bij mijn weten zijn de huidige imisets gewoon prima. De zuiger is sowieso geen HM, cilinder kun je kiezen of het gietijzer moet zijn, of er 49cc op moet staan, of het een alu moet zijn, etc.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Frank Gerritsen
4T-MSB beginner

NIX schreef: 19 mei 2025 08:14 Soms heb je wel eens een slechte batch ertussen zitten. Dan sluit bijvoorbeeld het olieretourkanaal slecht aan op de kop. Bij mijn weten zijn de huidige imisets gewoon prima. De zuiger is sowieso geen HM, cilinder kun je kiezen of het gietijzer moet zijn, of er 49cc op moet staan, of het een alu moet zijn, etc.
Bedankt voor de informatie NIX, ik ga op zoek naar een mooie set👍🏻
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Vergeet niet dat het een ot/6v 70cc zuiger voor 50kop moet zijn.
Plaats reactie