Onderhoud

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Peter57
4T-MSB regular
Bezit: Novio

Amigo VERKOCHT.

C50 NT

Onderhoud

Bericht door Peter57 »

Hé hoi hoi.
Is er naast olie verversen, bougie ,kleppen stellen, nog meer onderhoud nodig?
Ik denk aan distributieketting en wieltje vervangen.

Het is een C50 NT.
7800 km gelopen
Mijn dank is enorm.

Peter
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Re: Onderhoud

Bericht door wim V8 »

Peter57 schreef: 13 aug 2024 13:26
Hé hoi hoi.
Is er naast olie verversen, bougie, kleppen stellen, nog meer onderhoud nodig?
Ik denk aan distributieketting en wieltje vervangen.

Het is een C50 NT.
7800 km gelopen
Mijn dank is enorm.

Peter.

Nee hoor, distributie blijft wel bijna een ton oké. Mits op tijd olie ververst.
Ververs om de 1600km of één keer per jaar, net wat zich eerder aandient.
Andere, zoals bougie, banden, remmen, luchtfilter, oliefilter(s) etc. vraag je niet om dus
ga ik er van uit dat je dat snapt, voor ik de hele reutel opsom.
Download boekjes, onderhoud, werkplaats, owners manual waar alles in staat.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Peter57
4T-MSB regular

Amigo VERKOCHT.

C50 NT

Bericht door Peter57 »

Olie ververs ik om de 1600 km.
Remmen en wiellagers heb ik nog niet los gehad.
Ik dacht dat het dichte lagers waren.

Peter.
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Wiellagers blijven onder normale omstandigheden heel lang goed.
Het zijn sowieso gesloten lagers.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
willem.66
4T-MSB beginner
Bezit: spartamet

Bericht door willem.66 »

Ik lees dat olieverversen om de 1600 km nodig is maar als ik iedere dag 20 km heen en 20 km terug rijd naar mijn werk moet ik bijna iedere 2 maanden olie verversen, ik neem aan dat er hier een 0 is weggevallen?
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

old tech, nee.
Deze blokjes zijn in de basis 50 jaar oud en dus ook met 50 jaar oude filtratietechnieken. Een grof zeefje voor de pomp en een centrifugaalfilter in de koppeling.
En die twee, zeker dat zeefje, wil je eigenlijk toch regelmatig nakijken.

(met moderne semisyntheet olie en geen rare dingen als nieuwe cilinder/zuiger warmlopers en dergelijke zou ik persoonlijk het oprekken naar het dubbele maar dat is mijn persoonlijke mening )
Peter57
4T-MSB regular

Amigo VERKOCHT.

C50 NT

Bericht door Peter57 »

willem.66 schreef: 14 aug 2024 11:43 Ik lees dat olieverversen om de 1600 km nodig is maar als ik iedere dag 20 km heen en 20 km terug rijd naar mijn werk moet ik bijna iedere 2 maanden olie verversen, ik neem aan dat er hier een 0 is weggevallen?
De nul is er zeker niet afgevallen..
Gewoon om de 1000 mijl olie eraf.
Voor die paar euro wil ik verse olie.
Peter
magnamaniac
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door magnamaniac »

En zoveel gaat er nou ook weer niet in dat het kapitalen kost.
If it looks stupid but works, it's not stupid.
KiP
postslet

Bericht door KiP »

Ik heb er gewoon geen zin in, als ik bij redelijk weer woon werk rij is dat elke maand. Dan kom ik op het verbruik van zeg maar 5 liter per jaar. Vind ik best veel :geek: :geek:
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.
EraZor95
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: C310S / CB500K1 / Vitpilen 401

Bericht door EraZor95 »

KiP schreef: 14 aug 2024 19:39 Ik heb er gewoon geen zin in, als ik bij redelijk weer woon werk rij is dat elke maand. Dan kom ik op het verbruik van zeg maar 5 liter per jaar. Vind ik best veel :geek: :geek:
Doe je 't niet he? Niemand die 't je verplicht. De fabrikant raadt 't je wel aan. That's all. 5L simpele olie (alles volstaat zo'n beetje) vind ik persoonlijk niet meteen een diepteinvestering, maar ik kan (en wil) in niemands portemonnee en/of vrije tijd kijken.
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

op het moment dat je zegt, 'alles volstaat zo'n beetje', spreek je alles wat je verder nog zegt tegen. bijvoorbeeld, als het kennelijk dan niet uitmaakt watvoor smeermiddel je gebruikt, maakt het ook niet uit hoevaak je ververst. want een hele goeie olie zou dan in vergelijking met bijvoorbeeld bananenpuree langer mee kunnen gaan, aka je zou er langer mee kunnen doen alvorens te moeten verversen. wat resulteerd in minder vaak olie hoeven verversen. hoe is het toch mogelijk, nietwaar?

in de praktijk moet ik zeggen dat dat, ondanks de whacky redenering, in best wel grote lijnen opgaat. ik durf hier rustig te zeggen dat als je om de, pak um beet, 5000 km ververst, er nog steeds helemaal niks aan de hand is.
wat je wel moet doen - en dat ook weer aan de hand van de praktijk - is je gaasfilter en vooral je centrifugaalfilter met gedegen regelmaat checken, al is het maar om te kijken hoe het er voor staat.

ik zelf ververs niet onder de 10000, behalve als ik te vaak moet gaan bijvullen, maar dan haal ik sowieso mn blok open om te kijken waar het door komt, want dan moet er iets aan de hand zijn. dus, merk je meer dan gebruikelijk olieverbruik? = controle.
maar doorgaans gaat het eigenlijk prima, en dat is mijn ervaring. hondablokkies zijn ongelofelijk goed, ik sta er iedere keer weer versteld van als ik het moet vergelijken met andere brommers. ik ben echt verkocht wat honda betreft, ik koop nooit meer iets anders.

vuistregel; merk je olieverbruik, dan is er iets niet goed meer. hondablokjes hebben doorgaans geen merkbaar olieverbruik en de olie blijft mooigekleurd, zwarte olie is dan ook een indicatie dat er iets fout aan het gaan is.

maar maak je niet te sappel he. ook blokjes waar al van deze dingen mee mis is kunnen nog steeds rustig een ton draaien, as je dr maar olie bij blijft gooien. en ow jah, stel je kleppen!... asjeblieft, af en toe toch... want vooral de uitlaatklep kan flink in de foute waardes gaan. ik lijk wimV8 wel...
iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mezelf

Bericht door iclaudius »

Ben helemaal met lil eens, ik ben ook verknocht aan Honda blokjes en techniek. M'n eerste toen ik 16 was, nu 64 en kachel elke dag naar het werk heen en weer. Bij goed onderhoud zoals hierboven, gaat er eigenlijk niks fout :D
EraZor95
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: C310S / CB500K1 / Vitpilen 401

Bericht door EraZor95 »

Altijd weer zo'n ingewikkeld verhaal... pff.

Ik zeg alleen dat je niet verplicht bent je adviezen van Honda op te volgen, maar dat ze er niet voor niks zijn. En ja: met goede olie kan je die interval echt wel eat oprekken ja. Alles wat je nu koopt is beter dan wat er 50 jaar geleden op de markt was. Ik bedoel alleen dat deze blokjes (itt de meeste motorfietsen) heel blijven (en de koppeling niet gaat slippen) als je er de goedkoopste olie van de Action in mikt. Dat kost over een jaar gezien geen knikker als je je aan die 1600km vasthoudt. (Ik gooi er zelf overigens motorfiets olie in van Bel-Ray (omdat ik die toch heb staan, en ik nog geen 1600km per jaar rij: dat litertje kan er jaarlijks wel vanaf (ik vervang de olie wel 1x per jaar, ondanks de weinige kms)
willem.66
4T-MSB beginner
Bezit: spartamet

Bericht door willem.66 »

Oke bedankt voor de toelichting ik snap de discusie en begrijp dat er verschil is tussen de theorie,en de praktijk.
Zelf lijkt het mij met de olieén van nu niet noodzakelijk om iedere 1600 km= 2 maanden olie te verversen.
Ik heb ergens iets gelezen over het gaasfilter en centrifugaalfilter welke regelmatig gecontroleerd moet worden.
Ik ben even kwijt waar dat staat, ik ben namelijk alles een beetje aan het doorlezen want als ik mijn brommer heb wil ik wel een beetje weten hoe het werkt, tot dan rijd ik spartamet.
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

dat met die filters ga je vanzelf inzien als je eenmaal een honda hebt. punt is dat je het carter aan de zijkant moet openhalen om bij die filters te komen, je kan er niet zomaar bij. maar dat is dus een terugkerend klusje. en er kunnen onderdeeltjes uit vallen, en je moet dus weten welke dat zijn en waar ze horen te zitten. ga je allemaal meemaken.

over de filters zelf; het gaasje is een vanzelfsprekend dingetje, maar het centrifugaalfilter is echt iets ingenieus. het bevind zich in de koppeling, waar de olie die bestemd is voor het bigendlager doorheen gepompt word. de vuildeeltjes in de olie worden door de middelpuntvliedende kracht naar de opvangbekkens in de koppelingsunit gedrukt. en deze opvangbekkens moet je dus af en toe leegschrapen.
Plaats reactie