maat krukasdraad

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Oscar
4T-MSB regular
Bezit: CD en SS

maat krukasdraad

Bericht door Oscar »

Klopt het dat het draad waar het vliegwiel vast zit op de krukas (SS of CD ori) afwijkend' is of dat er verschillende maten zijn?

Ik had een nieuwe ori moer (met juiste onderdeelnummer voor deze plaats) geprobeerd erop te draaien met de hand en dat ging niet op 3 verschillende krukassen. Variërend van een halve slag tot hele slag ging soepel, daarna te zwaar om met de hand te doen. En ook geen een keer met een ringsleutel echt fijn. Een moer die van een van die drie krukassen kwam wilde eigenlijk ook niet op een van beide andere krukassen. Wel met meer kracht. Uiteindelijk die ori nieuwe moer met kracht erop gedraaid. Dat ging maar de moer was nadien wel warm. Daarna weer losgedraaid. Schroefdraad van zowel de moer als krukas niet echt beschadigd maar glom wel...

Heel verhaal...ben benieuwd naar jullie ervaring.

Gr. Oscar
mr.Lux
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Hoop oud ijzer..

Re: maat krukasdraad

Bericht door mr.Lux »

Normaal gezien hebben die allemaal dezelfde maat M10x1.25 .Vaak is de draad op de krukas slecht geworden met de jaren. Meestal haal ik er even een snijplaat overheen,maar niet iedereen zal die hebben..Groet Ivo
Ben C50
4T-MSB addict
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Bericht door Ben C50 »

Was die moer ovaal tegen lostrillen?
Of eerste stukje dikker geworden door losmeppen vliegwiel?
stoterstangen90
Vierkantofiel
Bezit: Morris Ital

Bericht door stoterstangen90 »

Of probeer je er een m10x1.5 op te draaien. Daar wordt je draad niet beter van
Afbeelding
iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mezelf

Bericht door iclaudius »

Heb dit ook al eens gehad, heb het tóch door zitten draaien, al ging het niet alsmaar zwaarder...(niet onbelangrijk) nu jaren verder gaat alles bijna met de hand!
Maar pas goed op, je as kan zomaar naar z'n grootje gaan daardoor. En gebruik ook zéker gereedschap om je vliegwiel vast te houden, dus niet een schroevendraaier door het vliegwiel tegen je spoelen/condesator/puntjes...auw :(
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

Heb ooit een dax gekocht in Engeland waar de schroefdraad zo goed als compleet was afgebroken. Dusja, kan zeker dat je hem naar de *** brengt
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: CD-50H (april 1972)
Contacteer:

Bericht door jnijkamp »

iclaudius schreef: 24 nov 2020 13:33 Heb dit ook al eens gehad, heb het tóch door zitten draaien, al ging het niet alsmaar zwaarder...(niet onbelangrijk) nu jaren verder gaat alles bijna met de hand!
Maar pas goed op, je as kan zomaar naar z'n grootje gaan daardoor. En gebruik ook zéker gereedschap om je vliegwiel vast te houden, dus niet een schroevendraaier door het vliegwiel tegen je spoelen/condesator/puntjes...auw :(
Wat gebruik jij daar voor gereedschap voor?
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -
iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mezelf

Bericht door iclaudius »

Heb ik zelf gemaakt..Een stuk ijzeren staaf waar ik een "T" (vork) op gelast heb, en op de uiteinden van de T zitten weer stukken ijzer die in de gaten van het vliegwiel kunnen. Zodoende houd ik het vliegwiel zelf in bedwang.
Kijk maar in de werkplaats boeken voor Honda Gereedschap, als je handig bent , maak je het netjes na.. 8-)
Ron de Vor
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda ss50 groen bj 1979

Bericht door Ron de Vor »

Olie filter klem met ketting wekt ook goed en simpel.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

Sleutel van een slijpschijf! Allez, tot ik op perslucht begon te werken. Los schieten... maar moet wel vlotjes draaien met de hand
Oscar
4T-MSB regular
Bezit: CD en SS

Bericht door Oscar »

De oude moer die ik getest heb kwam van een van de drie krukassen af die ik vrij had;
de nieuwe moer die ik had was juiste onderdeelnummer voor deze plek.

Het erop draaien ging inderdaad niet steeds zwaarder, dan was ik gestopt. Geldt voor de oude en de nieuwe moer.

Ik gebruik een Makita slagschroevendraaier op accu. Werkt perfect, ook voor andere zaken.

Bedankt voor de reacties. We houden het maar op slijtage of eerder misbruik waardoor de draad van de kruk is aangepast/beschadigd.
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: CD-50H (april 1972)
Contacteer:

Bericht door jnijkamp »

Mocht iemand een snij-ijzer willen hebben om het schroefdraad van de krukas wat 'op te frissen', hier hebben ze een niet al te dure.... Bestel er ook een houder bij, anders lukt het niet.
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -
Plaats reactie