Olie verversen

Hier kun je praten over je honda.
MMEES
4T-MSB beginner

Olie verversen

Bericht door MMEES »

Vanmiddag heb ik vrij goedkoop een liter Shell Helix HX7 10w40 (half-synthetisch) gekocht. Kan ik deze gewoon voor m'n Cee gebruiken?
Of kan ik beter even verder kijken?
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Re: Olie verversen

Bericht door butt head »

even de verpakking lezen of het ook geschikt is voor een natteplaat koppeling.

als het niet geschikt is voor een natte plaat koppeling dan gaat je koppeling slippen. dan moet je dus een nieuwe koppelings plaat monteren.

maar in principe lusten ze alle motor olie.
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
MMEES
4T-MSB beginner

Bericht door MMEES »

Ja van de natte koppeling wist ik inderdaad... Maar staat er helaas niet op. Behalve:

'' geschikt voor een breed scala aan moderene voertuigen, in veeleisend verkeersomstandigheden '' :?
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

MMEES schreef:Ja van de natte koppeling wist ik inderdaad... Maar staat er helaas niet op. Behalve:

'' geschikt voor een breed scala aan moderene voertuigen, in veeleisend verkeersomstandigheden '' :?

even bij shell op de site zoeken naar de olie, misschien staat het daar wel. of soms hem je wel eens van die etiketten op de verpakking zitten die je open kan vouwen dat daar meer info op staat.
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
stoterstangen90
Vierkantofiel
Bezit: Morris Ital

Bericht door stoterstangen90 »

Ik verwacht geen problemen.
Zeker niet als het een niet al te opgevoerde brommer betreft.
Afbeelding
wieb
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda

Bericht door wieb »

MMEES schreef:Vanmiddag heb ik vrij goedkoop een liter Shell Helix HX7 10w40 (half-synthetisch) gekocht. Kan ik deze gewoon voor m'n Cee gebruiken?
Of kan ik beter even verder kijken?
Waarom zou je olie die bedoeld is voor een automotor in een bromfietsmotor doen?
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Omdat het goedkoop is?
hypercub
The 4T-MSB is my life!
Bezit: CY50 R&P

Bericht door hypercub »

Ach, ceetjes lopen zelfs op frituurolie.
Life is too short for lousy coffee.
MMEES
4T-MSB beginner

Bericht door MMEES »

hypercub schreef:Ach, ceetjes lopen zelfs op frituurolie.
Is net 3 jaar geleden volledig gerestaureerd, dus ben voorlopig zuinig met deze cee. Beter gewoon even 4takt motorolie halen dus, als ik het goed begrijp?
apae01
4T-MSB addict
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Bericht door apae01 »

Ik zou lekker die Helix gebruiken: lijkt me prima olie, en zo speciaal hoeft de olie niet te zijn voor een niet-opgevoerd brommertje. En vergeet niet: automotoren zijn ook viertakt... al zijn er ook wat verdwaalde tweetakten geweest in de grijze oudheid.
Speciale motorfietsolie is misschien wat beter berekend op hoge toerentallen en hogere temperatuur door luchtkoeling, maar ook een heel stuk prijziger. Theoretisch wel beter, maar of je daar in de praktijk iets van merkt?
In the beginning there was nothing, which exploded.
Soop
4T-MSB addict
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Contacteer:

Bericht door Soop »

Ik vind het persoonlijk een fijn idee om een paar euro meer uit te geven voor goeie olie van een a merk, heb ik graag voor het machientje over. Anderen rijden jaren probleemloos met olie van de supermarkt. Als je genoeg geld hebt om een c volledig te restaureren, ga dan niet een paar euro bezuinigen op de olie, zou ik zeggen. Al is het voor je peace of mind.
Ilja1974
4T-MSB addict
Bezit: Honda Cd50 '72

Bericht door Ilja1974 »

Dure olie zal zeker niet slecht voor je blokje zijn.
Maar je moet ook bedenken dat onze techniek ruim 40 jaar oud is en het goed deed met de olie van die tijd.
Olie is in die tijd ook doorontwikkeld en verbeterd en dan kun je gerust stellen dat de goedkope prut olie van nu veel beter is dan de beste olie van toen.
Waarschijnlijk zal de olie tegenwoordig ook beter blijven dan toen omdat de brandstof van nu de boel ook minder negatief beïnvloed.
Groetjes.
apae01
4T-MSB addict
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Bericht door apae01 »

Mee eens. Onder dat motto kieper ik vrolijk 10w40 van de action in mijn daagse auto: het motorontwerp is zo'n 50 jaar oud en kan daar prima tegen.
De P50 waarmee ik een warmloper heb opgelopen reed overigens op dedicated motorfietsolie ivm de koppeling, en als ik een vers brommerblokje zou opbouwen gaat er waarschijnlijk volsyntheet in.
Belangrijkste bij olie is dat je wel de juiste viscositeit (het W-nummer) gebruikt.
In the beginning there was nothing, which exploded.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

apae01 schreef:Ik zou lekker die Helix gebruiken: lijkt me prima olie, en zo speciaal hoeft de olie niet te zijn voor een niet-opgevoerd brommertje. En vergeet niet: automotoren zijn ook viertakt... al zijn er ook wat verdwaalde tweetakten geweest in de grijze oudheid.
Speciale motorfietsolie is misschien wat beter berekend op hoge toerentallen en hogere temperatuur door luchtkoeling, maar ook een heel stuk prijziger. Theoretisch wel beter, maar of je daar in de praktijk iets van merkt?
Nee, auto olie mag wel goed zijn maar er zitten antifrictie dopes in, natte koppelingen vinden dat niet leuk. Waarschijnlijk dat je daar met een standaard, niet opgevoerd, blokje nog wel mee wegkomt. Als je toch dure olie neemt, controleer of deze geschikt is voor natte koppelingen. (motorfietsolie)

ps. een auto heeft geen natte koppeling.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Precies.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie