Beste Forumgebruikers,
Het draadeinde van de schokbreker ophanging van mijn frame is dol. Het gaat om de stalen pen die door je frame heengaat en aan het einde draad op zit aan beide kanten. Mijn project is zo goed als af en dit is het laatste 'dingetje' dat nog moet gebeuren. De draad heeft in principe geen axiale krachten te dragen het is alleen om de schokbreker op te sluiten.
Welke opties heb ik volgens jullie? Alle input is welkom. Het gaat hier om een CD'tje waar heel veel TLC in is gegaan dus ben op zoek naar de mooiste oplossing hiervoor..
Draadeinde afslijpen en een nieuw draadeinde oplassen is voor mij de laatste, allerlaatste oplossing..
Ik hoop dat er hier mensen zijn die me kunnen helpen en hier zelf ook ervaring mee hebben gehad.
Alvast bedankt voor het meedenken!
CD50 hulp gevraagd
CD50 hulp gevraagd
CD50H, onderdelen gezocht!
-
Saik0
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.
Re: CD50 hulp gevraagd
Meest simpele is denk ik de moer erop draaien met wat siliconentape (voor verwarmingsbuizen etc.) en dan borgen met een splitpen (klein gaat boren door de as).
Nee ik heb geen ervaring met dit(of is het dat) probleem en ja ik heb wel een idee..
Je zou natuurlijk een maat kleiner kunnen tappen, maar dan kom je een probleem tegen dat je ook tegen zou komen met oplassen. (de originele tap voorzien van een nieuwe buitenlaag)
De vraag is hoe bereik je het punt dat er weer draad gesneden kan worden. (rond en op de juiste maat)
Aanlassen is ook mogelijk maar belangrijk wordt het dan dat de te lassen einden geslepen worden naar een hoek van 45 graden (met een klein vlak topje) zodat ze samen een hoek vormen van 90 graden en de mogelijkheid bieden overal te verbinden i.p.v. alleen aan de buitenkant.
Bij lassen zou ik kiezen voor TIG door het gebrek van spetters, met geduld(meerdere korte stukjes lassen en tussentijds af laten koelen) en een natte lap vlakbij om het metaal relatief koel te houden verlies je niet al te veel lak.(de natte lap gebruiken voor het koelen van het metaal dat niet betrokken is bij het lassen, de las koelen met water veroorzaakt onnodig veel spanning en een grote kans op roest)
Je zou natuurlijk een maat kleiner kunnen tappen, maar dan kom je een probleem tegen dat je ook tegen zou komen met oplassen. (de originele tap voorzien van een nieuwe buitenlaag)
De vraag is hoe bereik je het punt dat er weer draad gesneden kan worden. (rond en op de juiste maat)
Aanlassen is ook mogelijk maar belangrijk wordt het dan dat de te lassen einden geslepen worden naar een hoek van 45 graden (met een klein vlak topje) zodat ze samen een hoek vormen van 90 graden en de mogelijkheid bieden overal te verbinden i.p.v. alleen aan de buitenkant.
Bij lassen zou ik kiezen voor TIG door het gebrek van spetters, met geduld(meerdere korte stukjes lassen en tussentijds af laten koelen) en een natte lap vlakbij om het metaal relatief koel te houden verlies je niet al te veel lak.(de natte lap gebruiken voor het koelen van het metaal dat niet betrokken is bij het lassen, de las koelen met water veroorzaakt onnodig veel spanning en een grote kans op roest)
-
ciebie
- 4T-MSB zombie
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Kun je er geen m6 in boren, en een boutje met ring eronder gebruiken? Kan me voorstellen dat het wel wat verzwakt
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Het deel van de draad wat buiten het schokdemperoog uitsteekt rondvijlen en daar de eerstvolgende metrische draad op snijden. Sterkste oplossing zonder te lassen.
-
h5speedje
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
Ik heb wel eens een complete as over gezet uit een donorframe; maar dit was omdat het frame spik en span moest zijn...
Het is fijne draad misschien een gewone moer eenmalig opzetten en niet meer aankomen (zeg maar laten vreten)
Je kan ook naar UNC UNF Withworth draad kijken...dat is meestal net iets kleiner
Het is fijne draad misschien een gewone moer eenmalig opzetten en niet meer aankomen (zeg maar laten vreten)
Je kan ook naar UNC UNF Withworth draad kijken...dat is meestal net iets kleiner
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
-
Ben C50
- 4T-MSB addict
- Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip
Als je het rond vijlt en er m8 op tapt, zou je dan geen helicoil kunnen gebruiken om weer naar m10 te gaan. Heb dit nooit met buitendraad gedaan...