Even voorstellen
-
Ilja1974
- 4T-MSB addict
- Bezit: Honda Cd50 '72
Even voorstellen
Hallo,
Zojuist heb ik hier even een accountje aangemaakt aangezien ik afgelopen vrijdag de trotse bezitter ben geworden van een Honda SS50 uit 1977.
Vroeger in mijn brommer periode ben ik er flink mee bezig geweest(inelkaar/uitelkaar ander kleurtje noem maar op)
Wel veel Honda's gehad waarvan er maar eentje een viertaktje was(Was een Honda Novio)
Maar nadat ik mijn autorijbwijs had gehaald raakte de brommertjes op een zijspoor.
Wel heb ik nog jaren motor gereden en mijn laatste motor heb ik een aantal maanden terug verkocht.
Tja een collega heeft zo Chinees Honda kloontje en vervolgens loop je samen eens op Marktplaats te kijken.....
Drie keer raden het begint dan toch wel weer te kriebelen zo'n fietsje.
Gewoon leuk om op te knappen en wat in de buurt te rijden.
De brommer die ik heb gekocht is in een redelijke staat maar er moeten nog wel wat dingen aan gebeuren.
De tank moet even onder handen genomen worden want die is gewoon erg lelijk voorbewerkt en gespoten.
Het motorblokje loopt netjes maar hij schakelt niet.
De verkoper zei dat het schroefje (borging?)aan de koppelings kant los was getrilt.
Dit had hij weer vastgezet en sindsdien schakelde hij niet meer op.
Daar zal ik als eerste maar eens naar gaan kijken.
Heb vandaag maar wel meteen een poeli trekker gekocht,zo'n dingetje om dat ene boutje in het blok los te kunnen halen en een pakkingset.
Dan kan ik in ieder geval het hele blok uit elkaar trekken als het moet.
Mocht dat gebeuren dan zal ik meteen alles vernieuwen wat ik dan tegenkom en niet vertrouw.
Groetjes Ilja
Zojuist heb ik hier even een accountje aangemaakt aangezien ik afgelopen vrijdag de trotse bezitter ben geworden van een Honda SS50 uit 1977.
Vroeger in mijn brommer periode ben ik er flink mee bezig geweest(inelkaar/uitelkaar ander kleurtje noem maar op)
Wel veel Honda's gehad waarvan er maar eentje een viertaktje was(Was een Honda Novio)
Maar nadat ik mijn autorijbwijs had gehaald raakte de brommertjes op een zijspoor.
Wel heb ik nog jaren motor gereden en mijn laatste motor heb ik een aantal maanden terug verkocht.
Tja een collega heeft zo Chinees Honda kloontje en vervolgens loop je samen eens op Marktplaats te kijken.....
Drie keer raden het begint dan toch wel weer te kriebelen zo'n fietsje.
Gewoon leuk om op te knappen en wat in de buurt te rijden.
De brommer die ik heb gekocht is in een redelijke staat maar er moeten nog wel wat dingen aan gebeuren.
De tank moet even onder handen genomen worden want die is gewoon erg lelijk voorbewerkt en gespoten.
Het motorblokje loopt netjes maar hij schakelt niet.
De verkoper zei dat het schroefje (borging?)aan de koppelings kant los was getrilt.
Dit had hij weer vastgezet en sindsdien schakelde hij niet meer op.
Daar zal ik als eerste maar eens naar gaan kijken.
Heb vandaag maar wel meteen een poeli trekker gekocht,zo'n dingetje om dat ene boutje in het blok los te kunnen halen en een pakkingset.
Dan kan ik in ieder geval het hele blok uit elkaar trekken als het moet.
Mocht dat gebeuren dan zal ik meteen alles vernieuwen wat ik dan tegenkom en niet vertrouw.
Groetjes Ilja
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Re: Even voorstellen
schroefje op het schakelklaver los?
-
Ilja1974
- 4T-MSB addict
Hoi
Nou daar heb je helemaal gelijk in gekregen!
Vandaag eerst even naar het schroefje gekeken waar de verkoper het over had maar dat kon het niet zijn.
Toen het hele blok uitgebouwd en alles er af gehaald wat ik er af kon halen om de bak uitelkaar te halen.
Uiteindelijk had ik de koppelings kant losgehaalt en zag dat het bij de koppeling niet goed zat daar heeft wat in lopen vreten en ik miste wat onderdeeltjes(dit terwijl de koppeling het wel goed deed)
Heb ook meteen de voering opgemeten omdat ik er nu toch was.
En inderdaad het schroefje van het schakelklaver zat los.(linksboven op foto)
Hier de boel even schoon en vetvrij gemaakt en alles weer gemonteerd met een beetje blauw locktide.
Nu even wachten totdat ik de onderdelen weer heb en dan alles weer monteren.
Wel ga ik dan even het blok goed spoelen om wat oud vuil er uit te halen.
Groetjes Ilja
Nou daar heb je helemaal gelijk in gekregen!
Vandaag eerst even naar het schroefje gekeken waar de verkoper het over had maar dat kon het niet zijn.
Toen het hele blok uitgebouwd en alles er af gehaald wat ik er af kon halen om de bak uitelkaar te halen.
Uiteindelijk had ik de koppelings kant losgehaalt en zag dat het bij de koppeling niet goed zat daar heeft wat in lopen vreten en ik miste wat onderdeeltjes(dit terwijl de koppeling het wel goed deed)
Heb ook meteen de voering opgemeten omdat ik er nu toch was.
En inderdaad het schroefje van het schakelklaver zat los.(linksboven op foto)
Hier de boel even schoon en vetvrij gemaakt en alles weer gemonteerd met een beetje blauw locktide.
Nu even wachten totdat ik de onderdelen weer heb en dan alles weer monteren.
Wel ga ik dan even het blok goed spoelen om wat oud vuil er uit te halen.
Groetjes Ilja
- stoterstangen90
- Vierkantofiel
- Bezit: Morris Ital
Het schakelklokklaverschroefje is in iedergeval al niet van het originele type.

-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Als het blokje zo ver uit elkaar is en je een pakkingset ervoor gekocht hebt, splits het dan en vervang meteen de schakelpennen in de vorken. Kosten maar iets meer dan een euro en is nu een kleine moeite. Kun je meteen de drab uit het blok vegen, zodat spoelen niet meer nodig is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
Ilja1974
- 4T-MSB addict
Heb ze meteen ook maar besteld!
Nu weer aan het werk en dan een dezer dagen weer even verder gaan.
Bedankt voor de tip!
groetjes Ilja
Nu weer aan het werk en dan een dezer dagen weer even verder gaan.
Bedankt voor de tip!
groetjes Ilja
Aan de kant van de ontsteking zit een zwart dopje, Daarachter bevindt zich een boutje die de schakelwals ook vasthoudt en die kan ook wel eens loslopen.
succes,
succes,
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
-
Ilja1974
- 4T-MSB addict
Moge!
Die had ik ook al gevonden.
Gisteravond eventjes aan de gang gegaan om de boel verder uitelkaar te trekken.
Ondertussen begint het zo ongeveer een blokrevisie te worden.
Twee tandwielen van de 3e en 4e versnelling waren lelijk ingesleten en de twee kogellagers van de assen hadden iets speling.
Weer onderdelen bestellen want de boel ligt nu toch open.
Heb ook meteen een verse olie kering en die twee naaldlagers er bij besteld.
Nu wachten tot dat alles binnen komt en dan lekker alles weer opbouwen.
Ga ook nog de uitgaande as fatsoenlijk inkorten want dat is ooit gedaan maar het kan een stuk mooier.
Groetjes Ilja
Die had ik ook al gevonden.
Gisteravond eventjes aan de gang gegaan om de boel verder uitelkaar te trekken.
Ondertussen begint het zo ongeveer een blokrevisie te worden.
Twee tandwielen van de 3e en 4e versnelling waren lelijk ingesleten en de twee kogellagers van de assen hadden iets speling.
Weer onderdelen bestellen want de boel ligt nu toch open.
Heb ook meteen een verse olie kering en die twee naaldlagers er bij besteld.
Nu wachten tot dat alles binnen komt en dan lekker alles weer opbouwen.
Ga ook nog de uitgaande as fatsoenlijk inkorten want dat is ooit gedaan maar het kan een stuk mooier.
Groetjes Ilja
Succes met de naaldlagers! 1 krijg je er wel uit, maar die andere.. dat wordt denk ik heetstoken van het carter,
dan wil het misschien wel?
Groeten,
Dennis
dan wil het misschien wel?
Groeten,
Dennis
''UNOX MAN''
-
Ilja1974
- 4T-MSB addict
Dat ene naaldlager was inderdaad een rotklus!
Die had er er weinig zin in maar uiteindelijk heb ik hem er uit gekregen door de naalden er uit de slopen en met de dremel de schaal te verzwakken....
Daarna het hele carter goed schoon gemaakt waarbij er ineens een klein O(ongeveer 5mm diameter) ringtje ergens vandaan kwam...
Kan er niet echt achter komen waar die heeft gezeten.
Het enige wat ik me zou kunnen bedenken is dat een een O ringetje is wat bij de onsteking de schroeven afdicht.
Groetjes Ilja
Die had er er weinig zin in maar uiteindelijk heb ik hem er uit gekregen door de naalden er uit de slopen en met de dremel de schaal te verzwakken....
Daarna het hele carter goed schoon gemaakt waarbij er ineens een klein O(ongeveer 5mm diameter) ringtje ergens vandaan kwam...
Kan er niet echt achter komen waar die heeft gezeten.
Het enige wat ik me zou kunnen bedenken is dat een een O ringetje is wat bij de onsteking de schroeven afdicht.
Groetjes Ilja
-
ciebie
- 4T-MSB zombie
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
ik denk dat ie ergens van een oliekanaaltje afkomt, maar ben niet zo thuis in de liggende blokjes dus beter even de manual erbij pakken 
-
NIX
- chaly addict
Denk ook een verloren ontstekingringetje.
-
Ilja1974
- 4T-MSB addict
Heb vanmorgen de plaat waar de ontsteking op zit losgehaalt en die ringetjes zijn precies het zelfde.
Blij dat ik dat nu kan uitsluiten.
Maar de gene die ooit voor mij dit blok uit elkaar heeft gehaald kan beter een andere hobby zoeken....
Haalde de plaat weg en kwam er achter dat de bout van de kettingspanner(die ook als as werkt) gewoon los zat....
En zo ben ik al meer dingen tegen gekomen.
Deze even ontvet en de bout weer met wat blauwe locktide vastgezet.
Daarna nog even het cilinderkopje weer mooi vlak gemaakt.
Nu hopen dat ik de bestelde onderdelen snel binnen heb want dan kan ik weer verder.
Groetjes Ilja
Blij dat ik dat nu kan uitsluiten.
Maar de gene die ooit voor mij dit blok uit elkaar heeft gehaald kan beter een andere hobby zoeken....
Haalde de plaat weg en kwam er achter dat de bout van de kettingspanner(die ook als as werkt) gewoon los zat....
En zo ben ik al meer dingen tegen gekomen.
Deze even ontvet en de bout weer met wat blauwe locktide vastgezet.
Daarna nog even het cilinderkopje weer mooi vlak gemaakt.
Nu hopen dat ik de bestelde onderdelen snel binnen heb want dan kan ik weer verder.
Groetjes Ilja
-
NIX
- chaly addict
Klinkt allemaal volkomen normaal. Ik probeer zelfs nooit meer of een blokje wil lopen, ik haal het meteen open en eigenlijk altijd terecht.
-
Ilja1974
- 4T-MSB addict
Zo het blokje heeft weer even gelopen vanmorgen!
Gisteravond en vanmorgen wat uren gemaakt en aan het einde van de ochtend de motor kunnen starten en een rondje door de straat gemaakt.
De schakelpennen waren inderdaad geen overbodige luxe om te vervangen...
De tandwielen die ik heb vervangen heb ik vervangen door zo'n upgrade setje waarbij de tanwiel verhoudingen tussen de 3 en 4 iets kleiner worden.
Binnen onafzienbare tijd laat ik de cilinder even mooi uithonen omdat die een keer een raar tikje heeft gehad.
Dan is het blok helemaal af.
Natuurlijk komen de andere delen van de ss in de loop der tijd ook aan de beurt.
En bij deze een foto van de schakelas pennen.
Zou na de tip en het zien van de mijne iedereen aan willen raden om deze bij het open halen van je blok te vervangen.
Ze kosten toch geen drol en je hebt er een hoop lol van
Groetjes Ilja
Gisteravond en vanmorgen wat uren gemaakt en aan het einde van de ochtend de motor kunnen starten en een rondje door de straat gemaakt.
De schakelpennen waren inderdaad geen overbodige luxe om te vervangen...
De tandwielen die ik heb vervangen heb ik vervangen door zo'n upgrade setje waarbij de tanwiel verhoudingen tussen de 3 en 4 iets kleiner worden.
Binnen onafzienbare tijd laat ik de cilinder even mooi uithonen omdat die een keer een raar tikje heeft gehad.
Dan is het blok helemaal af.
Natuurlijk komen de andere delen van de ss in de loop der tijd ook aan de beurt.
En bij deze een foto van de schakelas pennen.
Zou na de tip en het zien van de mijne iedereen aan willen raden om deze bij het open halen van je blok te vervangen.
Ze kosten toch geen drol en je hebt er een hoop lol van
Groetjes Ilja
Laatst gewijzigd door Ilja1974 op 03 aug 2012 22:02, 2 keer totaal gewijzigd.