Viertakt blok voor minibike.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
guido jansen
4T-MSB beginner
Bezit: Minibike NMC Zelfbouwklasse 70cc puch.

Viertakt blok voor minibike.

Bericht door guido jansen »

Hallo allemaal,

Ik ben nu een paar jaartjes bezig met minibiken. Voor onbekenden, een brommertje van +- een meter lang, waar je best wel hard mee over een kartbaan scheurt. Ik heb een puch zelfbouw, 70cc, carter inlaat, hpi binnenrotor enz. Zelfbouw zegd het al wel een beetje, frame bouw je zelf en je hebt een hoop vrijheid om eens te proberen wat er te tunen valt en waar de grenzen hiervan liggen.

Goed een 2takt dus, maar 4takt mag ook en dat is wat ik nu wel eens wil proberen, niet dat je hier nou echt iets mee gaat winnen, maar bijft toch oude liefde en het klinkt zo verdomd lekker.

Volgens de regelementen zou deze setup mogelijk zijn: 90cc met 3 of meer kleppen, 110cc met 2 kleppen. bijde met een 28mm carburateur.

Ik ben nog niet echt thuis in 4takt blokken, maar zit te denken aan een carter van bv ss50 als basis, waar dan de versnellingsbak af gaat, ombouw naar binnen rotor ontsteking en een slip koppeling ( versnelling niet toegestaan). En dan eens kijken welke cyinder/kop/zuiger dan in de buurt van de 110cc komt.

Voor puch en tweetakt is er een heleboel info te vinden, van poortiming tot zelfbouw koppeling. Om dit project te kunnen doen heb ik voor viertakt motoren ook deze info nodig, vandaar dit berichtje. en mijn vraag om zo breed mogelijke info met de hierboven genoemde setup in het achterhoofd.

Wie kan mij helpen.

Heeft iemand dit al eens gedaan?
Wat is een goede basis voor een 110cc cylinder?
Welke cylinders/zuigers/koppen zijn goed?
Uitlaatberekeningen? weet dat het geen 2takt is.
Kleptiming/nokkenas?
Squish limiten?
tekeningen/werkplaatsboek voor blok.

Hele algemene vragen, maar je moet ergens mee beginnen.

Groeten Guido
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Re: Viertakt blok voor minibike.

Bericht door nielspbr »

leesvoer.
in het duits. http://www.monkey-garage.de/tuning-fibel.pdf
engels. http://www.honda50.com/partslists/z50j01.pdf

Ik zou een moderner crf50 blokje nemen als basis, alleen waar haal je een slipkoppeling voor zo'n ding vandaan.

106cc 2v, gb4 of crf met 106cc SCUT +R
88cc 4V, gb4 of crf bijvoorbeeld met 52mm 4V sohc +R.

ps. er zwerven hier een paar plaatjes rond van reezyard over toerentallen +R koppen en kleppensalade. Een standaard koppeling op de kruk houdt het bij zo'n 12,5 a 13000 toeren voor gezien.
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

nielspbr schreef:106cc 2v, gb4 of crf met 106cc SCUT +R
Niels, voor een leek is dit onbegrijpelijke codetaal.
NIX schreef: ↑20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
nielspbr
Mr Kockengen

Bericht door nielspbr »

Vandaar ook wat leesvoer.

O ja,
SCUT en +r zijn takegawa termen, SCUT is Skirt CUT, cilinder en zuiger zonder rok, hoef je de carters niet te kotteren. +R is een kleptuimelaar met rollen.
gb4 is een monkeyblokje nieuwer dan 1990, crf50 is zijn crossbroertje
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Bericht door Eric »

Wat?
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
hypercub
The 4T-MSB is my life!
Bezit: CY50 R&P

Bericht door hypercub »

Hebben die bami (imitatie) merken niet zo`n blok met alleen maar 1 versnelling?
Dacht ik ergens gezien te hebben.
Life is too short for lousy coffee.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Sommige. Pak een 110 bamiblok, stop er een semikoppeling op, zet hem in een versnelling, verwijder de pook, klaar.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
KiP
postslet

Bericht door KiP »

at blok
of hebben die wel versnelingen?
Jurrien schreef: ↑22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.
nielspbr
Mr Kockengen

Bericht door nielspbr »

KiP schreef:at blok
of hebben die wel versnelingen?
2
guido jansen
4T-MSB beginner
Bezit: Minibike NMC Zelfbouwklasse 70cc puch.

Bericht door guido jansen »

Bedankt voor jullie reacties,

Tot nu toe leert de ervaring dat bami minibikes en of bami onderdelen niet geschikt zijn voor race gebruik, leuk voor je zoontje even door de straat, maar racen wordt niets. In de klasse waarin ik rijd wordt zo'n 16 pk uit een puch blokkie geperst (70cc met 16mm carb) zeker niet onaardig en fabrieks bikes doen ik meen zelfs 18pk uit 5occ. Goede puch of zelfbouw onderdelen houden het maar beperkt vol, bami spul is eigenlijk zonde van de moeite. Nou weet ik niet hoe dit met 4takt onderdelen gaat, maar ik verwacht daar niet veel anders van.

Een beperkende factor op een minibike is ruimte. Omdat ik geen versnellingen heb kunnen deze er net zo goed uit en zou je dat gedeelte van het carter weg kunnen halen. Moet natuurlijk kijken of dit haalbaar is en je een vloeistof dicht carter over houd. Een standaard blok zou ook te breed zijn en koppeling/ontsteking zouden van plek moeten wisselen.
Weer met in het achterhoofd dat de olie er toch wel in moet blijven zitten. Heb een kleine draai en freesbank tot mijn beschikking, dus er kan wel wat gemaakt worden.
Een koppeling is wel te krijgen, er zijn verschillende goede slipkoppelingen leverbaar die het tot over de 15000 toeren volhouden, uitdaging is alleen om deze pas te krijgen op een krukas, bij tweetakt ga je schoentjes meestal verlichten (aangrijpen bij hoger toerental) voor een 4takt zullen er waarschijnlijk zwaardere in moeten. Zelfde geld dan natuurlijk ook voor de ontstekings rotor en base plate.

eerst maar een kijken naar de mogelijkheden en hoe haalbaar alles is, Alle goee raad blijft natuurlijk welkom.

Groeten Guido
Eric
zoomerlover
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Bericht door Eric »

Als je de koppeling en ontsteking gaat wisselen van plaats, dan heb je een groot probleem met de oliepomp. Misschien moet je dan even zoeken hoe ze het oliehuishouden regelen bij een droge koppeling van tagegawa.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Waarom is bami zonde van de moeite? Daar pers je met een dikke carb, wat vijl en dremelwerk en een vervroegende CDI ook een plens pk's uit en een veel mooiere koppelkromme. Bami kan best wat hebben en kost bijna niets.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

Ooit was ik op bezoek bij http://www.startrick.nl/ en daar lag een zelfgemaakt cartersetje voor een Honda 4takt blok, precies voor jouw doel: de versnellingsbak weglaten.
Was gewoon een heel kort carter zeg maar, alleen plek voor een krukas en oliepomp. Hoe ze dat met de eindaandrijving gedaan hebben weet ik niet meer, tis alweer een tijd geleden.. Maar je zou ze kunnen benaderen hierover.
NIX schreef: ↑20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
Mike Mechanic
4T-MSB addict
Bezit: 1 (jur) het houden of genieten ve zaak, die iemand in zijn macht heeft, alsof zij aan hem toebehoort 2 al iemands bezittingen.

Bericht door Mike Mechanic »

Pasini heeft 4 takt blokjes voor minibikes

Afbeelding

Kijk maar eens in de volgende partslist op pagina 8 en verder . . .

http://www.gcg-pasini.com/images/PARTS_ ... _DUTCH.pdf
ホンダ
butt head
moppersmurf
Bezit: paar brommers

Bericht door butt head »

nielspbr schreef:leesvoer.
in het duits. http://www.monkey-garage.de/tuning-fibel.pdf
engels. http://www.honda50.com/partslists/z50j01.pdf

Ik zou een moderner crf50 blokje nemen als basis, alleen waar haal je een slipkoppeling voor zo'n ding vandaan.

106cc 2v, gb4 of crf met 106cc SCUT +R

ps. er zwerven hier een paar plaatjes rond van reezyard over toerentallen +R koppen en kleppensalade. Een standaard koppeling op de kruk houdt het bij zo'n 12,5 a 13000 toeren voor gezien.

nielspbr schreef:Vandaar ook wat leesvoer.

O ja,
SCUT en +r zijn takegawa termen, SCUT is Skirt CUT, cilinder en zuiger zonder rok, hoef je de carters niet te kotteren. +R is een kleptuimelaar met rollen.
gb4 is een monkeyblokje nieuwer dan 1990, crf50 is zijn crossbroertje

en nu in het wat begrijpelijker nederlands.

106cc 2v, gb4 of crf met 106cc SCUT +R 1100,-
88cc 4V, gb4 of crf bijvoorbeeld met 52mm 4V sohc +R. 2000,-
voor een cilindertje, zuigertje, krukasje, kopje en nokken as

ik zou gewoon voor een lifan 3 klepper kop gaan met een 52mm boring standaard slag peer krukas. kopje is lastig vallen met de dremel en je kan al laag vliegen.
ik praat niet alleen maar poep

bami = bami. troep = troep.
Plaats reactie