Novio/Amigo automaat vraag

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
bikemaster
4T-MSB beginner

Novio/Amigo automaat vraag

Bericht door bikemaster »

Ik kom net om de hoek kijken op dit forum, na wat rondkijken kon ik geen stel je zelf voor topic vinden, toch wou ik dat voordat ik een vraag ga stellen nog even doen.
Ik ben Roel 41 jaar oud en erg geïnteresseerd in auto's, motoren, brommers et et et, ik ben op mijn 9 jaar begonnen met een honda P50 dat was mijn eerste en enigste 4-takt wel heb ik heel veel brommers gehad oa solex, peugeot, zundap kreidler, puch, honda, noem ze maar op :D auto's daar was (ben) ik al niet veel beter in, ik heb er 54 gehad :oops: maar ik heb ook jaren gewerkt als auto monteur.
Dus je zette de auto op het werk ook altijd in de rij voor de verkoop :lol: ook heb ik altijd motor gereden, sport, tour, en race maar ik heb een grote voorliefde voor de yamaha V-Max daar heb ik ook 3 van gehad, mijn laatste heb ik 2 jaar geleden verkocht, en nu ben ik motorloos.
Ik kreeg steeds meer last van mijn armen (spierpijn) en nadien nog veel meer klachten, na veel onderzoek bleek ik een zeldzame auto-immuunziekte te hebben http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo ... 1064158980
Dus heb ik mijn motor verkocht, op het moment heb ik een spartamet (meerderen) want een mens moet een hobby hebben, overdag pas ik op mijn twee en half jaar oud dochtertje, en als ik een moment vrij heb dan ben ik aan het knutselen.
Nu ik een zeldzame spartamet rabbit heb gerestaureerd, heb ik zin om een honda 4-takt te kopen en desnoods te restaureren, nu kan ik een honda novio kopen voor redelijk geld, hij loopt overigens niet, vermoedelijk de bobine kapot.
Maar mijn vraag, als ik de novio vooruit duw, zeg maar ik wil er een stukje mee lopen, dan moet hij toch vrij lopen ? als ik er mee ga rennen dan mag de koppeling (automaat) toch pas aan pakken ? want als ik hem nu wil verzetten dan loopt hij niet vrij.
De eigenaar zegt dat ik hem op fietsen moet zetten als ik hem wil verplaatsen, maar mijn gevoel zegt dat als hij nu niet ontkoppelt, hij dat ook niet zal doen, als de motor loopt.
Met een hamer..... past alles !!
bikemaster
4T-MSB beginner

Re: Novio/Amigo automaat vraag

Bericht door bikemaster »

Dat was mij bekend, maar ik dacht dus dat je net zoals met een bv Vespa ciao wel kon verplaatsen zonder dat je hem door de compressie heen moet duwen.
Want in mijn gedachten gang was ik bang dat ik geen vrijloop zou hebben bij stilstand met lopende motor, zoals een normale automaat met een centrifugale koppeling, want als ik hem achteruit rol loopt hij wel vrij.

Maar ben blij te horen dat dit normaal is, nog bedankt voor je snelle reactie :D
Met een hamer..... past alles !!
Jurrien
chaly's angel

Re: Novio/Amigo automaat vraag

Bericht door Jurrien »

bikemaster schreef:Dat was mij bekend, maar ik dacht dus dat je net zoals met een bv Vespa ciao wel kon verplaatsen zonder dat je hem door de compressie heen moet duwen.
Want in mijn gedachten gang was ik bang dat ik geen vrijloop zou hebben bij stilstand met lopende motor, zoals een normale automaat met een centrifugale koppeling, want als ik hem achteruit rol loopt hij wel vrij.

Maar ben blij te horen dat dit normaal is, nog bedankt voor je snelle reactie :D
Welkom! Ik denk dat dit verschil met een vespa ciao bestaat omdat je met een novio (of algemeen: met een viertakt) wél op de motor af kunt remmen.
NIX schreef: ↑20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
Plaats reactie