Yamaha RD50 voorvork op CD50

Hier kun je praten over je honda.
robin_vp1901
4T-MSB beginner
Bezit: Honda CD50 in onderdelen-.-

Yamaha RD50 voorvork op CD50

Bericht door robin_vp1901 »

Hallo medeforum leden,

Momenteel ben ik een cd50 aan het opknappen. ik heb besloten om er een voorvork op te zetten die beschikt over een schijfrem en heb daarvoor in huis liggen, een voorvork van een yamaha rd50. Heeft misschien 1 van jullie dit al geprobeerd of weet toevallig of dit zonder aanpassingen past op de CD50. :?
Mano
Krasser
Bezit: CD50

Re: Yamaha RD50 voorvork op CD50

Bericht door Mano »

geen idee, maar als het past staat er een setje op mp
met "gouwe stèrwieluh" http://link.marktplaats.nl/480186408 € 75,=
RobHonda schreef:er zit best een verschil tussen een ss en een cb blok

Afbeelding
Thomgun
4T-MSB addict
Bezit: Honda C50 K1
Honda Z50A K2

Bericht door Thomgun »

Mano, ff beter lezen! :wink:
Hij heeft al een voorvork...!
NIX schreef:Dit systeem werkt echt briljant.
warnouts schreef:Ik wil een nieuwe uitlaat want mijn uitlaat maakt veel te weinig lawaai.
Mano
Krasser

Bericht door Mano »

Ja maar dan kon ik die gouden sterwielen niet op z'n Sjonnies onder z'n aandacht brengen. :mrgreen:

Afbeelding
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Zijn trouwens rd50mx wielen, geen rd.
Mano
Krasser

Bericht door Mano »

Ja Niels, ik weet dus echt helemaal niks van Yamaha modellen (behalve dan van de FS1) en dat wil ik ook graag zo houden.

Maar weet iemand nou of dat kan van die voorvork want dat is wat Robin wil weten.

Afbeelding
Kippenverver
4T-MSB heilige
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk

Bericht door Kippenverver »

robin_vp1901 schreef:Hallo medeforum leden,

Momenteel ben ik een cd50 aan het opknappen. ik heb besloten om er een voorvork op te zetten die beschikt over een schijfrem en heb daarvoor in huis liggen, een voorvork van een yamaha rd50. Heeft misschien 1 van jullie dit al geprobeerd of weet toevallig of dit zonder aanpassingen past op de CD50. :?
Zonder aanpassingen niet, want zo'n vork is een stuk breder geloof ik, dus dan zul je vermoedelijk met je tank in de knel komen. En volgens mij is hij ook langer.
Ga heen en vereenvoudig u!
se7ven
The 4T-MSB is my life!
Bezit: 2x ss50 k3, 1x ss50 k1, bami: 3x 'monkey',1x jc knight

Bericht door se7ven »

Ik denk dat je het t-stuk moet aanpassen. Maar als de de vork en yamaha tstuk heb liggen kun je het zo passen.
Past het niet dan moet je de honda pen in het yamaha tstuk persen/lassen.
To Lose Means Nothing. To Win Doesn't Mean Anything. To Improve, that's Everything.
Voor al uw trainingen : http://www.in-training.nl/
Afbeelding
robin_vp1901
4T-MSB beginner

Vandaag maar even tussen door me school en huiswerk eventjes de moeite genomen om 2 sleutels, rolmaat en schuifmaat te pakken en aan de slag te gaan. Bovenste t-stuk zo eraf en passen maar. Balen.....De voorvork past niet(tip voor mezelf en misschien andere: EERST meten). De pen is 25,6 mm dik en de binnenmaat van de cup 24,6mm, lengte was geen probleem.

Vraagje aan jullie over de lengte van de voorvork, ik heb gemeten dat de voorvork in het hart van de as tot aan de onderste T-stuk ongeveer 44cm. Weet 1 van jullie toevallig wat de lengte is van originele voorvork voor de CD50??
Ook zou ik graag willen weten hoe de voorvork er goed in moet. Dit is me eerste sloop to life project en heb nog nooit een voorvork los gehaald en vast gezet. Moet de pen er heel strak in of mag er een heel klein beetje speling inzitten aangezien hij op de lagers draait??

Actie die ik nu onderneem is even een Yamaha verkoper zoeken die cups kan leveren met misschien toevallig dezelfde buitenmaat. :idea:
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Een RD- of FS1 T-stuk ga je niet zomaar in een SS of CD balhoofd krijgen. Dan moet je de pen overzetten en dat betekent draaien en lassen. Je CD T-stuk is wel aan te passen door het uit te draaien op de pootdikte van de FS1 poten. Ook zal je de gaten van de koplamporen en de stuurplaat moeten uitdraaien of vijlen zodat het bovenste stukje erin past. Ik had vroeger een FS1 vork in mijn SS zitten. Heb hier nog een FS1 vork staan met aangepast T-stuk en stuurplaat.

Afbeelding
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
robin_vp1901
4T-MSB beginner

Het ideetje met ander cup en cone's gaat denk ik niet werken omdat ik me besef dat de balletjes ook ruimte moet hebben(verbeter me als ik het fout hebt). Andere pen inzetten gaat niet zo makkelijk omdat ik geen voorvork heb voor de CD50. Ik had namelijk het frame gekocht met de RD voorvork, zeggende dat ie past...tjaaa. Maar goed we zijn hier niet om te zeuren, maar om op te lossen.

Ik ga even kijken of ik T-stuk los kan krijgen en hoe de pen erin zit. Misschien kan ik regelen via me oude baas om de pen uit te laat persen en te laten bewerken op maat.
se7ven
The 4T-MSB is my life!
Bezit: 2x ss50 k3, 1x ss50 k1, bami: 3x 'monkey',1x jc knight

Bericht door se7ven »

Niet moeilijk doen. Gewoon de Honda pen over zetten in het Yamaha Tstuk. Dit is de makkelijkste en ik denk de enige goede manier.

Ik heb zo eens een complete cb200 voorvork in een ss geprutst. (las werk laten doen)
Op de zwarte ss zit de cb200 voorvork:

Afbeelding
To Lose Means Nothing. To Win Doesn't Mean Anything. To Improve, that's Everything.
Voor al uw trainingen : http://www.in-training.nl/
Afbeelding
Mivali
4T-MSB beginner

Bericht door Mivali »

Hmm, in mijn CD50 had ik schijfrem en complete voorwiel dus van yamaha fs1, alleen de gaten uit laten boren in kroonplaat (meen ik me te herinneren) en klaar. Is in ieder geval geen laswerk aan te pas gekomen. Zal foto nog opzoeken.

Ik zoek eigenlijk nog zoiets, remde fantastisch!

M
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

FS1 en RD50M schijfvoorvorken zijn gelijk. RD heeft alleen een 18" voorwiel, dat is alles. De binnenpoten zijn dikker en hart tot hart is gelijk aan SS.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
robin_vp1901
4T-MSB beginner

Even update:

2 weken geleden heb ik een t-stuk van een ss gekocht. Van het weekend bezig geweest met
de las weg slijpen en persen. Van beidde t-stukken heb ik de pen eruit gekregen. Nu zit ik met een volgend probleem, waar ik in eerste instantie te makkelijk over heb gedacht. Ik wil namelijk de pen van de ss in het rd50 kroonstuk. Een millimeter speling die ik van te voren al wist, alleen dacht met een pasbus op te kunnen vullen. Natuurlijk zijn deze bussen niet zomaar te verkrijgen in elke maat, of je moet ze op maat laten maken wat kruiwagens met geldkost voor een busje van 2cm lang.

Ik heb zelf zitten denken om een buis te kopen met een wand dikte van ongeveer 1 mm. De buis heeft een bredere diameter dan het gat van het kroonstuk. vervolgens de buis 2 cm afzagen en in de lengte doorsnijden. Te veel aan materiaal weg halen, warm maken en proberen een beetje naar binnen te buigen. Vervolgens in het kroonstuk te persen samen met de pen van de ss. O ja als laatste vastlassen natuurlijk;p

Heeft 1 van jullie tips hoe het anders kan en of deze manier wel zo verstandig is.
Plaats reactie