Koppelings probleempje CB/CY50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
4-stroke.nl Barry
4T-MSB beginner
Contacteer:

Koppelings probleempje CB/CY50

Bericht door 4-stroke.nl Barry »

Hola!

Ik heb een CB50 blokje gereviseerd wat onder een CY50 hangt en ik heb een probleempje met de koppeling.
Gezien het mijn eerste blokje is met staande cilinder ben ik nog niet op de hoogte van alle verborgen trucjes

De koppeling wilt niet goed ontkoppelen en voordat ik er meteen een nieuw pakket platen inzet hoop ik dat er hier iemand is met de gouden tip!
Het maakt niet uit hoever ik het stel schroefje op het koppleingsdeksel in of uit draai verder een slippen kom ik niet en hij wil dus niet volledig ontkoppelen.
Ook als ik de kabel een stuk minder speling geef blijft het zelfde probleem en gaat het zelfs zover dat de koppeling slipt omdat het zo strak staat gesteld en als ik dan de koppeling in trek hij helemaal niet meer slipt...

Nou weet ik dat het bij de blokjes met liggende cilinder zo is dat het primaire tandwiel niet goed in de koppeling kan vallen waardoor die helemaal niet ontkoppelt.
Is er zo iets gelijks bij deze blokjes of moet er toch gewoon nieuwe platen in?

Alvast bedankt!
Magnadomo
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda CB50J, Kymco Activ 50

Re: Koppelings probleempje CB/CY50

Bericht door Magnadomo »

Begrijp ik het goed dat als je de koppeling in trekt deze niet meer slipt? :shock:
Dan lijkt het erop dat je mechanisme verkeerd om werkt.
Of het je het vorkje van de hefboom (aan de binnenkant ) geklemt i.p.v deze er tegen aan te laten rusten.
Ik denk dat er toch iets niet goed in elkaar valt.
Even de onderdelen lijst van de CB50 bekijken daar kan je zien hoe die in elkaar moet.
Its a ridgie didge Honda CB50
Ronaldo
4T-MSB addict
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina

Bericht door Ronaldo »

Heb je wel het heveltje op je carterdeksel verwisseld met die van een cb. Die van de cy is korter, of langer, 1 van de 2.
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

by cb blijven de platen regelmatig aan elkaar plakken met het gevolg dat ie niet ontkoppelt, ook niet bij volledig indrukken ervan.
ervan uitgaande dat je het juiste gemonteerd hebt (zit de ring achter het centre stuk en niet er op?) (heb je het uberhaupt uit elkaar gehad?) stel de koppelinghevel op half (moer op deksel) en haal speling uit de hendel met verlengen kabel)....dan start je hem, zet hem in de 2e versnelling (slaat af) en dat herhaal je tot de platen los zijn.

als dat niet werkt (er nog steeds vanuit gaande dat het juist in elkaar zit) haal je de platen er even uit en maak je schoon met dunne olie (ik gebruik normaal lampolie) en zet het weer in elkaar.
grote klappen, snel thuis
4-stroke.nl Barry
4T-MSB beginner
Contacteer:

Bericht door 4-stroke.nl Barry »

Bedankt voor de tip Ildert, dat zal ik zo eens proberen.
Ik heb ondertussen nieuwe platen (gevoerd en staal) gemonteerd en de koppeling wil wel slippen maar niet volledig ontkoppelen...
De ring zit achter het hele platen pakket etc zoals ook op het plaatje in het werkplaatshandboek staat.
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

dan komen de platen iig wel los. en als het nieuwe platen zijn, ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat ze niet krom zijn. dan is het een kwestie van stellen....tenzij je er toevallig xr100 delen in heb zitten?

het schroefje op het koppelingsdeksel schroeft het onderste schanierpunt van de hevel in of uit. linksom draaien zorgt er voor dat het punt verder van het carter af komt, dus kan de koppeling dieper ingedrukt worden met de hevel. rechtsom draaien precies anders om.
grote klappen, snel thuis
Plaats reactie