Werk hard, heb als hobby, zon, zwemmen, reizen, muziek, mijn vriendin, techniek en computers. En een lekker biertje?
Ik heb al heel lang een ss-50 en zal me hier even voorstellen!
Begonnen ben ik met een puch maxi, daarna een scooter, toen van vrienden een eenzaam ssje gekregen uit de achtertuin..
Dat moest ik hebben zeiden ze! Het ssje stond te roesten in de regen...
Dus ik het ssje opgehaald, en uit elkaar gehaald... toen begon alles!
En ja, na ruim 12 jaar stilstaan sloeg de motor aan, gasschuif verkeerd gemonteerd, eerste start volle toeren en in de versnelling gegaan..
Gevolg? Wijnrek van mijn ouders aan gruzelementen inclusief de wijn... Is het niet mooi zo een honda pa en ma?
Toch blij dat hij het deed! En toen.. de ss kon ik niet op rijden, moest leren schakelen.
Ik moest hem beter afstellen en hij was ook best wel lelijk!
Zo onstond een hobby toen ik een jaar of 17 was...
Het ssje ging steeds beter lopen, ging er steeds meer van genieten!
Betrouwbaar was hij nog niet.. maar de lol was er wel!
Al snel werden vrienden ook enthousiast en kochten hier en daar oude honda'tjes!
We vormden een clubje.. deelden kennis, sleutelden, reden en childen!
Mijn ssje werd ondertussen steeds mooier, poedercoat, tank gespoten, nieuwe achtervelg, nieuwe veren, steeds iets erbij.
Toen gingen we op vakantie met de honda's. En ja, mijn inmiddels trouwe ss gaf toch een gek geluidje.
Vreemd wel.. want hij deed het altijd prima! Op vakantie, dag 1, na 16 kilometer kon ik met 70cc nog maar 40 in zijn 3 en 4....
Vrienden al ver vooruit en ja...
Laatste slagen.. klonk klonk klonk boem!
En daar stond ik...Kut ss! Wat doe je me aan??
Vrienden terug, carter open...
Wat zien we? Grijze olie!
De krukas kon na jaren van 50cc op bejaarde leeftijd de 70 toch niet helemaal aan...
Begrijpelijk.. beginnersfoutje!
Wat baalde ik! Wij terug naar huis. Ik zij tegen mijn vrienden, ga maar, ik volg jullie later! Toen een andere vriend gebeld.. had geen plannen voor vakantie. Ik zeg ga je mee? Hij ging mee. We hebben in 1 nacht sleutelen (dankzij sponsoring van mijn vader) een nieuwe kruk en lagers, nieuwe cilinderkop en kleppen mijn trouwe beestje weer aan de praat gekregen! En wat liep het! Moest nog inrijden, maar de dag erna gingen we weg, vol bepakt en met een ss zonder gekke geluiden!
Eenmaal ingereden in luxemburg, zaten ik en mijn vriend even te chillen...
Wat horen we ineens? Ik zeg tegen hem, gast,ik hoor honda's!!!
En ja! We komen onze andere vrienden tegen, 1 CD, 1SS, 1 c, In de ardennen!
Wat een vakantie was dat! Bergje op met rokende klepdoppen, later in de avond met 1 vriend werkelijk gescheurd door de mooie ardennen wegen, soms wel 130 kilometer gehaald op op onze ssjes...
Ik zie het bord nog steeds staan; einde snelweg... snelweg??!
En mijn ssje liep goed, het was net of hij elke dag opnieuw zei, kom we gaan!
1x kicken en ploem ploem ploem...
Hoe zuinig ze ook liepen, toch op een avond, 1 brommer viel uit, geen benzine, toen nummer 2, nummer 3, en nummer 4!
Middle of nowhere...
Mijn ssje reed op benzinedamp, kon geen druppel meer ontdekken... maar slaagde er toch in allemaal te slepen, en (met hulp van zwaartekracht) de pomp te halen! Enige problemen onderweg? Wiellager van mijn ss ging stuk... en waar vind je die? We hadden een heel reserveblok bij ons, geen wiellager...
Toch hebben we het gevonden.
Dat was onze eerste vakantie op de honda. Nog 3 zouden volgden. Zonder ook maar enig sleutelwerk! (ja, 3 keer een lekke band door stomme pech). Toen kreeg ik mijn rijbewijs en jullie raden het al. Wel gekozen voor een honda auto (mooi en betrouwbaar) stond mijn ssje eenzaam in de schuur. Wel netjes in het vet, om de paar maanden liet ik hem even lopen. Tot ik ging verhuizen naar het buitenland. Mijn ssje stond verlaten ingevet en alleen in de schuur.
Tot voor kort. De nederlandse overheid naait haar eigen burgers. Benzineprijzen die belachelijk zijn. 5 euro per uur parkeerkosten.
Ik werd het zat! En mijn ssje was ik nooit helemaal vergeten!
Na jaren van stilstand, ging het stof eraf. Contact aan. Benzinekraan open. en kicken!!! Maar geen leven...
Hij was toch echt rijdend weggezet....
Oldskool, vonk? (waar is dan je broertje?) Benzine? Compressie? Timing? Verzopen? Verstopt? Weer kicken.
SSje was koppig. Laat je me zolang staan? Ga lekker lopen joh, ik ga echt niet het doen voor jou...!
Toch doorgegaan en wat bleek? Verse benzine was wat het ssje wilde! 2x kicken, en lopen!
Ik was weer blij! Gelijk heb ik een nieuw bougietje gekocht, luchfilter gewassen, klepjes en ontsteking gesteld, carburateur uitgeblazen, olie ververst. Schoongemaakt. Nieuw lampje. Bandjes weer opgepompt!
En toen reed mijn ssje weer als vanouds! Wat super was het om dat gevoel weer even te krijgen! Het geluidje, het gevoel van een 70cc blokje, 19mm, powerfiltertje, racenok, vervroegde ontsteking, wat zwaardere klepveertjes en een lekker uitlaatje!
Na goed warm gereden te hebben met een vriend gekeken en deed hij toch nog 88 op de autoteller...!
Wat geweldig! Maar nu staat mijn ssje daar...
In de schuur. Zonder kenteken. En dus nog niet rijklaar.
Dat wil ik binnenkort gaan doen. Er komt een tijdelijke 50cc op, 12 milimeter, ander vliegwiel.
Alles is verder goed naar mijn idee, tijdelijk ori hoge uitlaat, verlichting werkt goed. Dimlicht en groot licht. Remmen werken goed. Moet nog veertjes plaatsen op mijn voetrem wel. Alles zit goed vast. Ketting is gesmeerd. Banden zijn goed. Voorvork in orde. Geen roest. Kabels (electra en mechanisch) in orde. Benzine systeem in orde. Standaard en steunen in orde. Geen speling op het balhoofd. Alleen nog geen toeter, en de kilometerteller aandrijving doet het niet.
Voor de rest moet het goedkomen denk ik! Dit bewijst toch maar eens dat Honda toch een geweldige kwaliteit is.
Ja, voor een klein lullig onderdeeltje kan je veel betalen, maar dan heb je ook kwaliteit.
Mijn aude honda auto, had 5.8 ton gelopen... en overleed door een openvliegende motor kap.
SSjes en al het andere oude spul is gewoon kwaliteit die niet kan tippen aan andere merken (oke een puch maxi is ook betrouwbaar maar qua stijl?) Mijn ssje had na revisie ruim 20000 gelopen en welke brommer doet dat na?
Nu een nieuwe honda auto gekocht en ik ben vastberaden mijn ssje weer te keuren en regelmatig te gebruiken!!
Ik kom een van jullie misschien ooit wel tegen op honda dagen, meetings en ritjes of bij het stoplicht wat ik waarschijnlijk zal verliezen onder de echte honda's onder ons! Misschien zie ik een van jullie met pech en ik hoop dat de oude "code" nog geld.
Ander hondatje in problemen? Stop in ieder geval even en kijk of je wat kan doen!
Dat was in mijn tijd zo en ik hoop dat die regel nog leeft! Dat maakt ons honda rijders speciaal en ook daardoor kunnen we trots zijn op onze brullende "liefjes"!
Bij deze even dit verhaal met een deel van mijn honda avonturen, waarvan ik er nog veel meer heb net als jullie denk ik!
En het goede nieuws is dat er binnenkort weer een ssje de straat op mag, met een happy stroker en een lekker geluidje en het zonnetje op zijn bol:-) En onze zo lieve overheid, die ons naait met bezine, parkeergeld en andere onzin!
Benzine? In een ss? Volle tank is een lachertje in vergelijking met een auto. Parkeergeld? Jammer jongens...
"Ill be back!"