SS50 voorvork

Hier kun je praten over je honda.
Camiel
4T-MSB addict
Bezit: SS50

SS50 voorvork

Bericht door Camiel »

Ik heb wel een post in het kleine vragen topic gepost maar het is wel een grote vraag eigenlijk. Ten eerste lekt mijn voorvork als de ziekte onder de rubbers langs als er olie in zit, ten tweede heeft er daarom al 2 jaar geen olie meer in gezeten (jaja, luiheid, I know). Ik wilde hem dus even uit elkaar schroeven om te kijken wat ik eventueel zou moeten fixen naast keerringen etc, of een complete revisie zou moeten doen inclusief binnenpoten.

Als ik rem kijk ik in m'n spiegels namelijk naar de lucht ongeveer, en hij schokt ook wel bij remmen, alsof hij naar voren en naar achteren schudt.

De veren zelf kan ik ongeveer tot halverwege indrukken, zijn wel bruin maar na een poetsbeurtje schijnt er nog wel metaal doorheen, de geleiders en chromen ring bij de koplamporen zijn nog in goede staat.

1) De circlip http://images.cmsnl.com/img/partslists/ ... 5_0b86.gif nr 23 in de onderpoot zit helemaal vast en van eentje zijn de pootjes/oogjes er afgebroken zodat een circliptang er ook niet op past. de ander heb ik nog maar even met rust gelaten, voordat ik die ook molesteer. Ik heb het rubber van de keerring nu wel gemolesteerd (ik dacht goh, misschien krijg ik hem er dan uit :roll: ) maar hij wil er nog steeds niet uit. Ik heb het ook met een boormachine geprobeerd zelfs, maar er komt zowat geen krasje op de circlip maar de voorvorkpoot is wel een beetje gekrast nu...

2) de schroeven onderaan de poot (die de zuiger ofzo vasthouden?) zitten muuuuuurvast. Krijg ze niet los met een gewone schroeverdraaier, ook niet met een slagschroevendraaier. Boormachine komt er niet bij, schroefkop is niet smal/lang genoeg.

3) Bij welke beschadiging moet je de binnenpoten vervangen? Er zit namelijk een best wel grote (ovaal, 2x5cm ongeveer) beschadigde plek (donkerbruin, beetje roestig) op allebei de poten, als ze volledig uitgetrokken zijn zitten ze net tegen/onder de keerring. De rest van de poot is nog wel redelijk mooi glanzend.

4) hoeveel zou het schelen tussen een complete revisie-set en een cb50 vork met schijfrem? E0-100 of E100+? (incl verpatsen huidige voorvork, spatbord, wielen etc)
Honda SS50 125cc 49cc
roow
4T-MSB zombie

Re: SS50 voorvork

Bericht door roow »

Chroom op de voorvorken moet op het verende gedeelte gewoon mooi en schoon zijn, geen pitting krassen of wat dan ook, dan zijn je keerringen na een paar honderd kilometer weer lek.

Als je nu al weet dat ze daar beschadigd zijn, kun je beter nieuwe binnenpoten scoren, of een CB50 voorvork (ook die zullen het nodige onderhoud moeten hebben na al die jaren, houdt daar rekening mee)
Camiel
4T-MSB addict

Bericht door Camiel »

Tja, als ze niet lekken en niet roestig zijn ben ik al tevreden. Staat van de verf en of de naaf wel mooi glimt boeit me ook niet, t is niet dat ik dan gelijk dé perfecte vv moet hebben :-P
Honda SS50 125cc 49cc
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Circlips moet je eruit pielen door wrikken met een spijker, schroevendraaier of wat dan ook. Net zolang prutsen tot je hoe dan ook erachter komt, ook met een kapot oogje. Gebruik wel goede of nieuwe circlips als je alles weer in elkaar zet.

Aan welke bouten heb je zitten prutsen? Onderaan zitten alleen M6 boutjes met een 10mm kopje om de poot op af te tappen. Daar kan gewoon een tang op.

Binnenpoten moeten gewoon gaaf en glad zijn. Niet voor het mooi, maar voor het functioneren. Als dat je niet boeit, dan had je net zo goed je huidige spul in elkaar kunnen laten zitten. Dat de veren roestig zijn is oninteressant.

Het enige wat belangrijk is voor goede voorvering is:
- gave binnenpoten;
- nieuwe keerringen;
- goede stofhoezen;
- 120cc 15W40 olie in elke poot.

Het schokken bij remmen zit niet in de poten, maar in je balhoofdlagers. Mogelijk hoeven die alleen aangedraaid, maar ik gok dat het vet ook droog is en mogelijk de schalen ingevreten. Sowieso alles schoonmaken zodat je kunt zien of er wat vervangen moet worden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Camiel
4T-MSB addict

Bericht door Camiel »

De betreffende bout zit zegmaar op dezelfde plek als de nr 13 van deze tekening: http://images.cmsnl.com/img/partslists/ ... 1_56c3.gif

Is een kruiskop die onderin de onderpoot gedraaid zit :|

Ik zal zsm even foto's uppen van de schade aan de binnenpoten
Honda SS50 125cc 49cc
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

In een SS poot? Die kun je gewoon laten zitten.
Camiel
4T-MSB addict

Bericht door Camiel »

Afbeelding

Afbeelding

en dit is die schroef

Afbeelding
Honda SS50 125cc 49cc
NIX
chaly addict

Bericht door NIX »

Die schoef hoeft er niet uit. Ook niet voor revisie.

De binnenpoten hoef ik zelfs niet meer.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Lijkt wel of er eentje met een bijl op heeft lopen hakken. :)
Camiel
4T-MSB addict

Bericht door Camiel »

NIX schreef:
De binnenpoten hoef ik zelfs niet meer.
:shock:

Okee, aan het vervangen dan maar!

Heeft iemand een redelijke richtprijs voor een complete CB50 voorvork met schijf en wiel enzo? Kan ik even een afweging maken...
Honda SS50 125cc 49cc
Camiel
4T-MSB addict

Bericht door Camiel »

Nou in dat geval zou ik graag een linkje willen zien :mrgreen:

Nee maar als iemand een heeft gekocht of verkoopt, dan hoor ik dat ook graag, bij rovaza is nu nog een paar dagen 25% korting dus dan kan ik beter nu m'n slag slaan dan een dag later :-P
Honda SS50 125cc 49cc
Camiel
4T-MSB addict

Bericht door Camiel »

Toch maar gewoon wat besteld, nieuwe balhoofdlagerset en nieuwe binnenpoten met toebehoren, busje wielspray en blanke lak, voor de onderpoten en als ik nog wat over hou voor de restauratie van m'n ori blokje.

Dus mag dicht, ik wil nog steeds een CB vork maar dat word wel lange termijn ;-)
Honda SS50 125cc 49cc
roow
4T-MSB zombie

Bericht door roow »

Ook nieuwe keerringen besteld?
:+
Camiel
4T-MSB addict

Bericht door Camiel »