sproeier groter of kleiner

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Litter Monkey
4T-MSB beginner

sproeier groter of kleiner

Bericht door Litter Monkey »

Hallo 4 klappers,

Ik heb een probleem en dus een vraag.
Situatie als volgt:
Ori Z50J1 met nieuwe Keihin PB carb en bijbehorende luchtfilter.
Starten en rijden is geen probleem is zelfs fantastisch.
Alleen het stationair lopen lukt niet. Schroef helemaal in draaien en dan met moeite lukt het.
Ook vertoont hij het probleem dat bij koude motor het toerental meteen terug valt bij gas los, bij warme motor duurt dit langer. Hij loopt dus ff door.

De carb vertoont dit probleem vanaf dag 1.
Oh ja, op deze Keihin zit geen schroef voor lucht/brandstof verhouding. (Keihin bedankt) :(
Carb is op alle fronten brandschoon.
We praten over 49cc ori en 9mm carb Keihin

Nu mijn vraag: Ik vermoed dat het probleem in de stationair sproeier zit maar moet ik nou een kleinere hebben of een grotere. (ik vermoed zelf kleiner, armer mengsel dus hoger in toeren)

Wie kan mij van wijze raad voorzien? :idea:
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Re: sproeier groter of kleiner

Bericht door nielspbr »

Al een keer de stationair sproeier doorgeblazen?
(zou met een een nieuwe carburateur niet moeten maar je weet maar nooit)
Litter Monkey
4T-MSB beginner

Als eerste gedaan maar daar zit het probleem niet.
Zit hem in de maat van de sproeier.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Litter Monkey schreef:Als eerste gedaan maar daar zit het probleem niet.
Zit hem in de maat van de sproeier.
Dus? Haal een andere.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Litter Monkey
4T-MSB beginner

Afstelling is goed.
Dus haal een andere, o.k.
Groter of kleiner? Dat was namelijk de vraag mr Chally Addict :lol:
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Hoe moet ik dat nou weten? Je geeft verder helemaal geen enkele indicatie waaruit blijkt of er een kleinere of grotere in moet. En of er werkelijk geen luchtschoefje in zit. Vaak zit die verstopt bij de aansluiting op het spruitstuk aan de onderkant waardoor je hem niet ziet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

NIX schreef:Hoe moet ik dat nou weten? Je geeft verder helemaal geen enkele indicatie waaruit blijkt of er een kleinere of grotere in moet. En of er werkelijk geen luchtschoefje in zit. Vaak zit die verstopt bij de aansluiting op het spruitstuk aan de onderkant waardoor je hem niet ziet.
Het sniesteren van een motor; dus doorlopen naar gas dicht is meestal een probleem van teveel benzine...dus teur probleem..ook met een kleinere sproeier hou je dit zelfde probleem..
teur helemaal schoonmaken..alles opnieuw afstellen en als je nu met je luchtschroef niet uitkomt je naald omhoog of omlaag..hiermee kun je veel meer bereiken als met een kleinere sproeier..
Ik verwacht dat de sproeierhouder verstopt zit waardoor hij te weinig remlucht geeft
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
Litter Monkey
4T-MSB beginner

h5speedje schreef:
NIX schreef:Hoe moet ik dat nou weten? Je geeft verder helemaal geen enkele indicatie waaruit blijkt of er een kleinere of grotere in moet. En of er werkelijk geen luchtschoefje in zit. Vaak zit die verstopt bij de aansluiting op het spruitstuk aan de onderkant waardoor je hem niet ziet.
Het sniesteren van een motor; dus doorlopen naar gas dicht is meestal een probleem van teveel benzine...dus teur probleem..ook met een kleinere sproeier hou je dit zelfde probleem..
teur helemaal schoonmaken..alles opnieuw afstellen en als je nu met je luchtschroef niet uitkomt je naald omhoog of omlaag..hiermee kun je veel meer bereiken als met een kleinere sproeier..
Ik verwacht dat de sproeierhouder verstopt zit waardoor hij te weinig remlucht geeft
Zit bij het sniesteren het probleem dan bij teveel benzine door de hoofdspoeier of bij de stationair sproeier. Vreemde is namenlijk dat hij het bij een koude motor niet doet en bij een warme wel. De carb betreft een EOM# met naar mijn idee een wat tegrote hoofdsproeier 62#. maar hij rijdt er prima op. vandaar mijn gedachte aan de stationair sproeier. Als jij aangeeft teveel benzine dan gaan mijn gedachte weer naar de hoofdsproeier of kan daar het probleem niet liggen.
Overigens kom ik nergens een luchtschroefje tegen, alleen een blind "ding met afgehapt stukje aan de zijkant" zonder schroefsleuf. Heb ik hier soms speciaal gereedschap voor nodig.
Voor zover ik weet is ook de sproierhouder schoon. Voor de duidelijkheid, hij heeft het nog nooit goed gedaan.
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

Je zegt het zelf eigenlijk ook al; doet het niet bij koude motor.....dwz een koude motor heeft meer benzine nodig om te
lopen als een warme vandaar ook een choke..Bij koude motor verbruikt hij alle benzine dus doet hij het niet..
Hoofdsproeier kun je alleen testen als motor op temperatuur is en tijdens een flink stuk gas de choke langzaam optrekken; gaat hij harder lopen is de sproeier te klein en wil hij meer benzine..
Kakt hij in is de sproeier waarschijnlijk goed of te groot (zou je met sproeiers moeten gaan lopen kloten om er achter te komen) meestal zijn de sproeiers in een teur wel goed zoals hij verkocht is..

Een keihin en zijn klonen werkt een beetje als volgt; zodra jij gas geeft (de motor moet accelereren) heeft de motor meer benzine nodig..Op dat moment is er bijna geen vacuum in het spruitstuk en krijgt hij (eigenlijk) veel te veel benzine..doordat de motor hoger in toeren loopt neemt de luchtsnelheid toe in de venturie;hierdoor zuigt hij nog meer benzine aan...maar hier hebben ze het volgende op bedacht; achter in de teur zit een luchtsproeier die naarmate de luchtsnelheid toeneemt steeds meer lucht naar de sproeierhouder toelaat en via de "bleedholes" steeds meer lucht door de hoofdsproeier waardoor het mengsel armer wordt..

Nu terug naar jou verhaal en mijn stelling van de verstopte hoofdsproeierhouder; je geeft gas het mengsel is dus erg rijk, wordt niet verarmd ook als jij het gas dichtdraait...een hoop onverbrande benzine blijft achter (slaat neer)waardoor de motor gaat sniesteren, dus doorlopen want hij heeft genoeg benzine op dat moment om te accelereren..
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
Litter Monkey
4T-MSB beginner

Dankje h5speedje,

Je antwoord maakt een hoop duidelijk.
Ik zal e.e.a. schoonmaken en de naald laten zakken (stond nog in het midden).

Kijken wat hij dan doet.

Gr
jupio
4T-MSB regular

Bericht door jupio »

Ik heb ditzelfde ook eens gehad, toen bleken de sproeiers wel ok te zijn maar de afstelling van de vlotter was het probleem. Er kwam zelfs benzine in de venturi door het ontluchtingsgaatje.(bovenin de carburateur). Als het niveau te hoog is staat ook de verstuiverbuis constant in de benzine, dan doet eigenlijk alles het niet goed.
De stationairsproeier doet ook nog mee met volgas, De gasnaald regelt alles tot 3/4 open en de benzine is dan bezig in de verstuiver te sproeien, pas bij volgas doen de hoofdsproeier samen met de stationairsproeier (zij het matig) het werk.
je schrijft overigens nergens welke stationairsproeier erin zit. Bij de C310 is het een 35.
gr Jupio
Met geduld lukt alles!!
Litter Monkey
4T-MSB beginner

Beste Jupino,

De stationairsproeier heeft maatje 35
Kleiner is er niet voor de Keihin PB dus daar kan het niet aan liggen.
Zal ook eens kijken naar de afstelling van de flotter.
Bij schoonmaken van de stationairsproeier kwam er uit de carb en zwart haartje/sprietje.
Misschien zat daar het probleem wel.

Zaterdag zal ik de boel weer in elkaar zetten en kijken hoe het spulletje loopt.

Bedankt voor al jullie tips.
Dr.Ed
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Opel Corsa B GSI -> 2.0-16v (ombouwproject)

Bericht door Dr.Ed »

Uit je omschrijving denk ik maar 1 ding: Valse lucht! Dus laat dat ding lopen en ga met een busje deo oid eens rond de carb/spruitje spuiten. Valt hij dan terug in toeren of uit heb je valse lucht.....

Ed
Grote klappen, snel thuis!
Edo
slagschroevendraaier elite
Bezit: Honda Chaly, GB500

Bericht door Edo »

Klinkt voor mij ook als een gevalletje valse lucht:

- slecht terugvallen in zeer lage toeren
- slecht stationair lopen

Maar het zit hem in de maat van de stationairsproeier, dus kan wel slotje op denk?
Plaats reactie