Mods: Ik weet niet of het in "algemeen" moet, of in "techniek en sleutelen".
Voor diegenen die wel graag een stroboscoopje willen en er niet zoveel geld aan uit willen geven(of onderhand de tweede al kapot hebben en niet weer zoveel geld eraan willen uitgeven, zoals ik). Voor de electronica onderdelen ben je voor 5 euro klaar, de rest=recycle.
Hieronder een beschrijvinkje van een simpel dingetje wat nog maar steeds niet kapot wil (uit motorblad eind 80-er jaren) omdat er simpelweg weinig kapot kan gaan.
Ik had er nog een powerpoint-tekeningetje van het aansluitschema (opgeslagen als word-document) bij ondergeplakt, maar ik zie 'm hieronder niet terug. (computers zijn nog steeds niet mijn ding) Ik hoop dat de beschrijving duidelijk genoeg is.
Doe er je voordeel mee!
Benodigdheden:
Oude zaklantaarn of defecte stoboscoop met zo’n lichtversterkende lens
Printje
Schakelaar (drukken = contact, loslaten is contact verbreken)
Brugcel
Weerstand 1 K.ohm
Folie condensator 2,2 uF 400 V
Stroboscoop lampje (gebogen lampje met twee aansluitingen en een middenaftakking, totaal 3 pootjes, dus!)
Bougiekabel van 1 of 1,5 meter lang
Lichtnetsnoer met stekker
Los dun draadje 0,5 meter lang, doorsnee 1mm (met isolatie)
Krokodillenbekje of klemmetje
Sluit de ~ tekentjes aan op 220 Volt met hiertussen aan één van de beide polen de schakelaar.
Aan de plus van de brugcel komt de weerstand van 1 K.ohm. ( de plus kant van de brugcel kan een spanning van wel 340 volt afgeven, dus bij inbouw zorgen dat spanningvoerende punten niet met de handen in aanraking kunnen komen door directe aanraking of geleiding)
De andere kant van de weerstand moet aan één kant van de condensator en aan één kant van het stroboscooplampje.
De overblijvende andere kant van het stroboscooplampje en de overblijvende kant van de condensator moeten aan elkaar en aan de min van de brugcel.
Wind om de laatste 3 cm van één eind van de bougiekabel het dunne draadje op (15 á 20 windingen). Plak evt. een stukje isolatie-tape eromheen tegen het afwikkelen.
Sluit één uiteinde van deze winding aan op de middenaftakking van het stroboscooplampje.
Zorg in ieder geval ervoor dat de koperen kern van de bougiekabel in GEEN geval geleidend contact maakt met de middenaftakking van het stroboscooplampje.
Maak aan het andere eind van de bougiekabel het krokodillenbekje vast.
Nu is de stroboscoop klaar!
Schroef van je brommer de bougiedop van de kabel af en schroef een houtschroef o.i.d. in de kabel. Houd de kop van deze houtschroef bij de bougie-aansluiting en klem ze aan elkaar met het krokodillenbekje. Stekker van het lichtnetsnoer in het stopcontact.
Start nu de brommer en je kunt het ontstekingstijdstip checken.
zelfbouw stroboscoop
-
ongelode gast
- Frequent 4T-MSB visitor
zelfbouw stroboscoop
De ergernis over de slechte kwaliteit blijft voortduren op het moment dat de vreugde van de lage prijs al lang vergeten is
-
hondajopie
Re: zelfbouw stroboscoop
Volgens mij is dit vragen om een elektrocutie.
Ik gebruik al jaren een stroboscooplamp die in serie met de bougie staat.
simpel een flinke neonlamp.
geen 220v
bougiedop eraf en de lamp tussen de bougiedop en de bougie plaatsen.
zat ooit in een autoafstelset dat ik in de 70er jaren kocht,
gr Joop
Ik gebruik al jaren een stroboscooplamp die in serie met de bougie staat.
simpel een flinke neonlamp.
geen 220v
bougiedop eraf en de lamp tussen de bougiedop en de bougie plaatsen.
zat ooit in een autoafstelset dat ik in de 70er jaren kocht,
gr Joop
C310A-C310S-C320A-C320S-C320TT50-C320TS50-C320TS50DX
liefhebber en eigenaar
liefhebber en eigenaar
-
ongelode gast
het lampje wat ik gebruik zit keurig in een kapot-gegane stoboscoop (plastic behuizing). bediening van de schakelaar gebeurt via een plastic heveltje wat een schuifschakelaar aandrukt.
Maar wat jij gebruikt, een flinke neonlamp schrijf je, wat moet ik me daar precies bij voorstellen?
Kun je zoiets bij de gemiddelde lampenboer kopen? Neon, dan denk ik aan iets van tl of pl.
Is het een richtlampje, of straalt het alle kanten op en moet je het afschermen?
Maar wat jij gebruikt, een flinke neonlamp schrijf je, wat moet ik me daar precies bij voorstellen?
Kun je zoiets bij de gemiddelde lampenboer kopen? Neon, dan denk ik aan iets van tl of pl.
Is het een richtlampje, of straalt het alle kanten op en moet je het afschermen?
De ergernis over de slechte kwaliteit blijft voortduren op het moment dat de vreugde van de lage prijs al lang vergeten is
-
hondajopie
De een zal iets veilig in elkaar zetten, blijft dat er een netsnoer ergens achter kan haken.
Gebruik je een goede kabel zal er niet gauw wat gebeuren, maar als er even gauw iets in elkaar geflanst word met een stukje tweelingsnoer .
Voor de neon lamp, dit is een grote uitvoering van het neonlampje zoals in een spanningzoeker, geeft veel meer licht.
de lamp zit in een behuizing zoals bij een xenon stroboscoop, inclusief lens.
De hoge spanning naar de bougie slaat door het neongas in de lamp zodat deze oplicht.
doordat er geen grote stroom loopt blijft de lamp heel.
gr Joop.
Gebruik je een goede kabel zal er niet gauw wat gebeuren, maar als er even gauw iets in elkaar geflanst word met een stukje tweelingsnoer .
Voor de neon lamp, dit is een grote uitvoering van het neonlampje zoals in een spanningzoeker, geeft veel meer licht.
de lamp zit in een behuizing zoals bij een xenon stroboscoop, inclusief lens.
De hoge spanning naar de bougie slaat door het neongas in de lamp zodat deze oplicht.
doordat er geen grote stroom loopt blijft de lamp heel.
gr Joop.
C310A-C310S-C320A-C320S-C320TT50-C320TS50-C320TS50DX
liefhebber en eigenaar
liefhebber en eigenaar