Guus' C50

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Guuzz
Frequent 4T-MSB visitor

Guus' C50

Bericht door Guuzz »

Dag allemaal!

Mijn naam is Guus, 16 jaar en woon in Tegelen.
Laatst heb ik mijn Chaly gekocht, waarmee voor mij de 4takt hobby moet beginnen. Hij is helemaal origineel uit 1974, alleen een beetje overgeverfd ( :? ). 't Is een duitser, met ongeveer 5000 km op de teller, waarvan trouwens de kabel weg is, dus wie weet :lol:
Ondanks dat hij al een jaar stil heeft gestaan, startte hij vrij vlot. Samen met wat bevriende Puch-gekken er naar gekeken, carburateur schoon gemaakt, en toen liep hij wel lekker. Echter starten blijft een groot probleem :P En met mijn beperkte kennis, word het dan toch lastig..
Met de kickstart lukt het helemaal niet, maar aanlopen lukt na een aantal keer proberen.
Ik krijg het idee dat hij veel te veel benzine krijgt, en dat de carburateur eens goed moet worden afgesteld. Maar zelf heb ik dat nog nooit gedaan (wel veel over gelezen, maar toch). Dus nu ben ik eigenlijk op zoek naar iemand die mij hiermee kan helpen..
Naja, genoeg geluld. Hier wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Heb er nog een paar, maar krijg ze niet gedraaid :x
Laatst gewijzigd door Guuzz op 27 mar 2011 18:13, 2 keer totaal gewijzigd.
NIX schreef:Het is echt een nobudgetschijthuis. Vreselijk.
Jurrien
chaly's angel

Re: Guus' 1974 Honda Chaly

Bericht door Jurrien »

Yeah! Een chalyrijder erbij! Goede zaak!

Weet je zeker dat hij overgeschilderd is? Dit ziet er behoorlijk origineel uit namelijk.

Wat betreft die startproblemen: je kan eens zorgen dat alle onstekingssystemen weer goed massa gaan maken, vaak gaat door allerlei gecorrodeerde plekken een boel energie van de vonk verloren. Verder moet die carburateur echt heel erg schoon zijn, wil hij goed werken. Heb ik van horen zeggen dan. Sommigen vinden dat je die carburateurs gelijk bij het afval moet gooien maar ik vind dat het toch ook wel netjes moet kunnen lopen. Al die inwendige kanaaltjes moeten schoon zijn, misschien kun je hem bij een motorbedrijf langs brengen om eens ultrasoon te laten reinigen.
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
chaly-dude
chaly's angel
Bezit: halve SS50, XL600V Transalp
Contacteer:

Bericht door chaly-dude »

Ziet er prachtig uit.

Het beste kan je de sleutelbos van je sleutel afhalen, bij mijn chaly zit een lelijke plek waar de sleutels altijd tegen het frame aan kwamen bij het rijden. En hangt je ketting niet wat slap?
Guuzz
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Guuzz »

Ben er zelf ook erg blij mee! :P
Ik zal eens naar de ontsteking gaan kijken.
De carburateur is volgens mij goed schoon. Nu wil ik sowieso een grotere, want hij loopt atm 33 km/u...
Las dat er maar weinig zijn die onder dat kapje blijven, dus dat word dan ff zoeken.
En de ketting moet ik idd ff spannen, is trouwens ook wel aan vervanging toe!
Van die sleutelbos is idd een goeie tip!
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

33 km/h is niet best. Dan kun je beter fietsen. Misschien zit er nog een werkende begrenzing in het vliegwiel? Want normaal hoort dit wel 45 te lopen.

In het vliegwiel zit als begrenzing een stel armpjes die op hoge toeren naar buiten vliegen en zo het ontstekingstijdstop verlaten, zodat hij niet harder wil. Als je die armpjes vastzet heb je wat meer vermogen op hoge toeren.

Ik weet dit trouwens niet zeker hoor, misschien weet iemand anders wel of Duitse chaly's met begrenzend vliegwiel zijn geleverd?
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
niek is ik
4T-MSB heilige
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.

Bericht door niek is ik »

jep heeft een begrenzing in het vliegwiel.

Al moet ik zeggen dat die zonder die begrenzing over het algemeen met standaard (ellende) carbje en 50cc niet boven de 40 uit te krijgen is.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
Spherius
chaly's angel
Bezit: Grotestoeremannenmotor

Bericht door Spherius »

wat de heren hier boven zeiden, lijkt ori lak, vliegwiel er af halen en kijken of deze verlaat. Wanneer je vanaf de achterkant er in kijkt, moet de de middelste bus tegen de wijzers van de klok te draaien zijn wanneer deze verlatend (dus begrenzend) is. Waarschijnlijk wel, had ik met mijn beide duitse chaly's ook. Hoewel je met een vast vliegwiel amper de 45 haalt :( .
**Hona is Tjoei**
Guuzz
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Guuzz »

Volgens de Betriebserlaubnis loopt 'ie origineel 35 km/u. Maar dan zal er idd wel een begrenzing in zitten. Moet ik die dan vast laten lassen? Of kan ik er ook een ander vliegwiel in zetten?

btw, door een onverwachte financiële meevaller, wil ik gaan kijken voor een andere carburateur. Welke past bijv. nog onder 't kapje?
Las ook ergens dat je tot 18mm nog wel afgesteld kreeg op een 50cc, klopt dit?
Als ik een andere carbu koop, moet ik dan nog meer dingen veranderen? kabels o.i.d?
niek is ik
4T-MSB heilige

vliegwiel vast lassen, of een schroefje voor blokkade maken... of met ijzerdraadjes, zie je het ook nog...

of een ander vliegwiel scoren als je het origineel wilt houden.

Dan zal hij misschien 40-45 gaan...

originele chaly carbjes zijn niet zo fijn(en ook niet rap)

kwa carb mogelijkheden, tja heel veel mogelijkheden... maar onder het kapje...
kabels moeten veranderen enzo is afhankelijk van wat voor teur je er op zet.
René
Admin
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50

Bericht door René »

Een valstroom kan ook. Alleen past een luchtfilter er niet meer op.
Guuzz
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Guuzz »

:x Nou...
Ik had het e.e.a. besteld, en vandaag aan de gang gegaan.
Eerst de kilometerteller gefixed, toen wilde ik de kleppen stellen. Echter er was geen beweging te krijgen in beide doppen.
Wat kruipolie erop gedaan, een flinke tijd laten intrekken, en toen nog eens geprobeerd. Één dop los gekregen, blijkt de schroefdraad afgebroken :shock:
Nou heb ik wat kracht gezet, maar ik ben geen Popeye wat dat betreft...

Zwaar gepikeerd nagedacht, en tot het besluit gekomen dat ik er iemand bij wil/moet halen met echt verstand van zaken.
De enige brommerzaak hier in de buurt is gigantisch duur, dus ik ben eigenlijk op zoek naar iemand anders die me kan helpen..
niek is ik
4T-MSB heilige

kan je wel helpen, maar dan moet ie toch echt hierheen komen...
overigens ben ik er van overtuigd dat je met wat hulp via dit forum het prima zelf moet kunnen...
lowrider
4T-MSB addict

Bericht door lowrider »

Guuzz schreef::x Nou...Echter er was geen beweging te krijgen in beide doppen.
Wat kruipolie erop gedaan, een flinke tijd laten intrekken, en toen nog eens geprobeerd. Één dop los gekregen, blijkt de schroefdraad afgebroken :shock:
Nou heb ik wat kracht gezet, maar ik ben geen Popeye wat dat betreft...
Als het goed is is de spanning er nu vanaf en zou je het restant klepdop/draad nu simpel uit de kop moeten kunnen draaien/pielen.
Een klepdop kost geen drol, haal de andere ook gewoon los. Wel een passende dop met lange ratel gebruiken.
toerieteller
4T-MSB addict
Bezit: ss50 c50 cd50 c310a

Bericht door toerieteller »

even een klap met de hamer op de dop wil ook wel eens helpen(even laten schrikken).
en als het zaakje doldraait, dan met een grote waterpomptang proberen.
en gaat dat ook niet, dan met een beitel en een hamer aan de buitenkant(PAS OP!! VOOR DE KOP!!!)van de klepdop meppen.
Afbeelding cdi for life! Afbeelding
Plaats reactie