Ik wil graag mijn keuring ervaring met jullie delen. Ik lees op het forum verschillende keuringsverhalen en wellicht heeft iemand wat aan mijn verhaal.
Mijn SS heeft een NL en B1220 keur waarmee ik van te voren een bouwjaarverklaring bij Honda aangevraagd had. Het is niet verplicht (bleek) maar wat je zelf kan voorbereiden is mooi meegenomen!
Mijn keuring is geweest bij het RDW station in Arnhem.
Als eerste werd het framenummer en type keur gecontroleerd. Vervolgens werd door de keurmeester het typekeur opgevraagd uit een database en waren er al wat meer gegevens bekent.
De looplamp werd erbij gepakt en boel werd even van dichtbij bekeken of alles goed vast zat, speling dwars op achterbug, speling in as achter- en voorwiel. Speling in balhoofd door voorrem in te knijpen en brommer naar voren en naar achter duwen. In die richting was het spelingloos, ik had alleen een vast punt in het balhoofd zitten in de rechtuit stand en dat moet er eigenlijk uit.
Spanning van de spaken van voornamelijk achterwiel gecontroleerd en even de bel uiteraard.
Vervolgens op de rollenbank en de snelheid kwam niet boven de 40km/h uit. Waarschijnlijk omdat ik (expres) een hele lage verhouding voor de tandwielen heb namelijk 15t voor en 38t achter hierdoor trekt hij niet door in 4e versnelling. Omdat hij toch liep even licht aan en voor- en achterlicht gecontroleerd.
Mijn brommer heeft:
50cc cylinder
50cc cylinderkop
Verlatend vliegwiel
12mm carburateur
Sproeier 68
Powerfilter
Zaken die bij mij niet gecontroleerd zijn die ik wellicht verwacht had: geluidsmeting, remlicht en expliciet borging van alle assen.
Nu mag hij legaal de straat op! Nogmaals, dit is mijn ervaring en wil niet zeggen dat het bij jou ook zo gaat. Belangrijkste is denk ik dat je brommer er degelijk uitziet en dat je er zorg aan heb besteedt dan kom je al een heel eind.
Succes met je keuring!
Jeroen
ps: kosten hiervan € 146,--
Keuring ervaring Honda SS50 oktober 2009
-
jeroendb
- Frequent 4T-MSB visitor
Keuring ervaring Honda SS50 oktober 2009
Laatst gewijzigd door jeroendb op 15 okt 2009 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Keuring ervaring Honda SS50 oktober 2009
Powerfilter geen problemen/opmerkingen?
En wordt ie nog gewogen tegenwoordig?
En wordt ie nog gewogen tegenwoordig?
-
jeroendb
niet eens gezien door de keurmeester denk ik...Powerfilter geen problemen/opmerkingen?
nee niet gewogen maar dat komt misschien omdat het gewicht al bekend was want die komt uit de typegoedkeuring en was iets van 73kg meen ik te hebben gezienEn wordt ie nog gewogen tegenwoordig?
Jeroen
ps ik zal ook ff de prijs erbij zetten
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Geluidsmeting is bij mij ook nog nooit gedaan. Dat doen ze denk ik alleen bij duidelijk niet originele of hoorbare luide systemen.
Remlicht is niet verplicht op een oude brommer. Moto wel.
Borging idem. Je moet alles wel netjes vastgedraaid hebben.
En het verschilt per locatie. Wat in Arnhem werd goedgekeurd, moest ik in Venlo toch anders doen. Het blijft gewoon mensenwerk. Belangrijkste is dat je de eisen kent en zorgt dat je met een fatsoenlijk ding zonder gebreken aankomt. De meeste keurmeesters zijn erop uit om je brommertje gewoon goed te keuren.
Remlicht is niet verplicht op een oude brommer. Moto wel.
Borging idem. Je moet alles wel netjes vastgedraaid hebben.
En het verschilt per locatie. Wat in Arnhem werd goedgekeurd, moest ik in Venlo toch anders doen. Het blijft gewoon mensenwerk. Belangrijkste is dat je de eisen kent en zorgt dat je met een fatsoenlijk ding zonder gebreken aankomt. De meeste keurmeesters zijn erop uit om je brommertje gewoon goed te keuren.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
Bangbrosbode
- 4T-MSB regular
- Bezit: CD50 + PC50
Maar speling op de spaken gecontroleerd? Hoe kan ik nagaan of mijn spaken wel goed gespannen staan?
They call it home, i call it house
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Even eraan voelen. Losse spaken en rammelende spaken of missende spaken kunnen afkeur zijn.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
bij mij werden ook de spaken gecontroleerd, maar ik had er ook zoon (vehikel oude auto knijptoeter) op zitten en daar heeft hij niet naar gekeken, nu moet ik binnenkort weer een brommer laten keuren, en ik heb hier een fiets bel op zitten, mag dit of moet dit een speciale brommerbel zijn?
"Horsepower loves the absense of weight"
(werkende) fietsbel is prima.Mandarijn schreef:bij mij werden ook de spaken gecontroleerd, maar ik had er ook zoon (vehikel oude auto knijptoeter) op zitten en daar heeft hij niet naar gekeken, nu moet ik binnenkort weer een brommer laten keuren, en ik heb hier een fiets bel op zitten, mag dit of moet dit een speciale brommerbel zijn?
-
niek is ik
- 4T-MSB heilige
- Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
inderdaad, wegen is enkel bij buitenlandse brommers...
verder een herkenbaar verhaal, meten gebeurt vaak tegelijkerhtijd met de rollerbank proef.
verder een herkenbaar verhaal, meten gebeurt vaak tegelijkerhtijd met de rollerbank proef.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
-
Arnold Jouke
Een maand terug heb ik een SS laten keuren.
Met de brommer naar binnen gelopen, framenummer zelf opgelezen, typegoedkeur zelf opgelezen, klaar. 5 minuten werk!
Met de brommer naar binnen gelopen, framenummer zelf opgelezen, typegoedkeur zelf opgelezen, klaar. 5 minuten werk!
In die ruhe liegt der kraft
-
jeroenhonda
- 4T-MSB regular
- Bezit: Chaly en monkey z50j1
Ja voor mij een soort gelijk verhaal. Mijn c50 was ook binnen 10 minuten klaar. Geen snelheidsmeting, geen verlichtingscheck alleen framenummer en of alles een beetje goed vast zat. En dat voor 142 ekkies, afzetters.