Keuring ervaring Honda SS50 oktober 2009

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
jeroendb
Frequent 4T-MSB visitor

Keuring ervaring Honda SS50 oktober 2009

Bericht door jeroendb »

Ik wil graag mijn keuring ervaring met jullie delen. Ik lees op het forum verschillende keuringsverhalen en wellicht heeft iemand wat aan mijn verhaal.

Mijn SS heeft een NL en B1220 keur waarmee ik van te voren een bouwjaarverklaring bij Honda aangevraagd had. Het is niet verplicht (bleek) maar wat je zelf kan voorbereiden is mooi meegenomen!

Mijn keuring is geweest bij het RDW station in Arnhem.
Als eerste werd het framenummer en type keur gecontroleerd. Vervolgens werd door de keurmeester het typekeur opgevraagd uit een database en waren er al wat meer gegevens bekent.
De looplamp werd erbij gepakt en boel werd even van dichtbij bekeken of alles goed vast zat, speling dwars op achterbug, speling in as achter- en voorwiel. Speling in balhoofd door voorrem in te knijpen en brommer naar voren en naar achter duwen. In die richting was het spelingloos, ik had alleen een vast punt in het balhoofd zitten in de rechtuit stand en dat moet er eigenlijk uit.
Spanning van de spaken van voornamelijk achterwiel gecontroleerd en even de bel uiteraard.
Vervolgens op de rollenbank en de snelheid kwam niet boven de 40km/h uit. Waarschijnlijk omdat ik (expres) een hele lage verhouding voor de tandwielen heb namelijk 15t voor en 38t achter hierdoor trekt hij niet door in 4e versnelling. Omdat hij toch liep even licht aan en voor- en achterlicht gecontroleerd.

Mijn brommer heeft:
50cc cylinder
50cc cylinderkop
Verlatend vliegwiel
12mm carburateur
Sproeier 68
Powerfilter

Zaken die bij mij niet gecontroleerd zijn die ik wellicht verwacht had: geluidsmeting, remlicht en expliciet borging van alle assen.

Nu mag hij legaal de straat op! Nogmaals, dit is mijn ervaring en wil niet zeggen dat het bij jou ook zo gaat. Belangrijkste is denk ik dat je brommer er degelijk uitziet en dat je er zorg aan heb besteedt dan kom je al een heel eind.

Succes met je keuring!

Jeroen
ps: kosten hiervan € 146,--
Laatst gewijzigd door jeroendb op 15 okt 2009 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
roow
4T-MSB zombie

Re: Keuring ervaring Honda SS50 oktober 2009

Bericht door roow »

Powerfilter geen problemen/opmerkingen?

En wordt ie nog gewogen tegenwoordig?
jeroendb
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door jeroendb »

Powerfilter geen problemen/opmerkingen?
niet eens gezien door de keurmeester denk ik...
En wordt ie nog gewogen tegenwoordig?
nee niet gewogen maar dat komt misschien omdat het gewicht al bekend was want die komt uit de typegoedkeuring en was iets van 73kg meen ik te hebben gezien

Jeroen

ps ik zal ook ff de prijs erbij zetten
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Geluidsmeting is bij mij ook nog nooit gedaan. Dat doen ze denk ik alleen bij duidelijk niet originele of hoorbare luide systemen.

Remlicht is niet verplicht op een oude brommer. Moto wel.

Borging idem. Je moet alles wel netjes vastgedraaid hebben.

En het verschilt per locatie. Wat in Arnhem werd goedgekeurd, moest ik in Venlo toch anders doen. Het blijft gewoon mensenwerk. Belangrijkste is dat je de eisen kent en zorgt dat je met een fatsoenlijk ding zonder gebreken aankomt. De meeste keurmeesters zijn erop uit om je brommertje gewoon goed te keuren.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Bangbrosbode
4T-MSB regular
Bezit: CD50 + PC50

Bericht door Bangbrosbode »

Maar speling op de spaken gecontroleerd? Hoe kan ik nagaan of mijn spaken wel goed gespannen staan?
They call it home, i call it house
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Even eraan voelen. Losse spaken en rammelende spaken of missende spaken kunnen afkeur zijn.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Mandarijn
4T-MSB regular

Bericht door Mandarijn »

bij mij werden ook de spaken gecontroleerd, maar ik had er ook zoon (vehikel oude auto knijptoeter) op zitten en daar heeft hij niet naar gekeken, nu moet ik binnenkort weer een brommer laten keuren, en ik heb hier een fiets bel op zitten, mag dit of moet dit een speciale brommerbel zijn?
"Horsepower loves the absense of weight"
lowrider
4T-MSB addict

Bericht door lowrider »

Mandarijn schreef:bij mij werden ook de spaken gecontroleerd, maar ik had er ook zoon (vehikel oude auto knijptoeter) op zitten en daar heeft hij niet naar gekeken, nu moet ik binnenkort weer een brommer laten keuren, en ik heb hier een fiets bel op zitten, mag dit of moet dit een speciale brommerbel zijn?
(werkende) fietsbel is prima.
niek is ik
4T-MSB heilige
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.

Bericht door niek is ik »

inderdaad, wegen is enkel bij buitenlandse brommers...

verder een herkenbaar verhaal, meten gebeurt vaak tegelijkerhtijd met de rollerbank proef.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
Arnold Jouke
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Arnold Jouke »

Een maand terug heb ik een SS laten keuren.
Met de brommer naar binnen gelopen, framenummer zelf opgelezen, typegoedkeur zelf opgelezen, klaar. 5 minuten werk!
In die ruhe liegt der kraft
jeroenhonda
4T-MSB regular
Bezit: Chaly en monkey z50j1

Bericht door jeroenhonda »

Ja voor mij een soort gelijk verhaal. Mijn c50 was ook binnen 10 minuten klaar. Geen snelheidsmeting, geen verlichtingscheck alleen framenummer en of alles een beetje goed vast zat. En dat voor 142 ekkies, afzetters. :x
Plaats reactie