C50 -> sloot.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
FTusveld
Frequent 4T-MSB visitor

C50 -> sloot.

Bericht door FTusveld »

Weledelgestelde lezer,

mijn brommer heeft gister een subiete confrontatie gehad met een sloot.
Ik ging te hard door een bocht waar steentjes lagen en voor ik het wist boorde ik mijzelf en mijn brommer 'front-wheel-first' de sloot in.

Ik zeiknat en onder de drap en mijn brommer lag er als de titanic bij alleen een deel van het achterwiel stak nog boven het slootwater uit.
Toen uiteindelijk de brommer eruit getrokken met mijn pa en een sleeptouw en de schade eens bekeken:

De voorvork zit niet meer vast aan het stuur (ik heb ook GEEN idee hoe dat komt?!)
en is door de klap op het voorwiel een flink stuk naar voren verbogen aan de voorkant.
Ook is het spatbord kapot, daar zit een vreemde deuk in, en aangezien het van plastic is gaat dat er moeilijk uit.
Dan het blokje, ik kon eerst niet kicken, begreep niet waarom maar ik heb zo'n idee dat er door het luchtfilter
in het half uur dat hij onderwater lag water in het blokje via de carb in de cilinder is gestroomd
en dat ik daardoor het water aan het compressen was wat natuurlijk niet ontbrandde en niet echt dicht te drukken is.
Ook hoorde ik een vaag geschuur uit het blokje komen, niet raar aangezien het volledige blokje zich in de drap had vastgezogen en er dus overal zand zat!

Nu zijn mijn vragen: Zijn er meer mensen die zo een situatie meegemaakt hebben en tips hebben?
Is het blokje uberhaupt naar de schroot te brengen of valt het allemaal wel mee over het algemeen?
Het gaat trouwens om een Zongcheng 50cc dus met cdi.

:(
"Wat is de kleur van je bougie?"
"Raar."
"XD"
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Foto's!!!

En ja, Nitelife wordt er mogelijk niet graag aan herinnerd, maar die lag een maand of 2 terug ook in de sloot.

Je cilinder was gehydrolocked, zoals je zelf omschreef. Bougie eruit en een keer trappen en dat is over. Verder mag je zelf bedenken in hoeverre je blok nog vol water en bagger zit en of je het beter eerst even kunt aftappen, reinigen en opnieuw vullen met verse olie of dat je eerst alle vuil door alle kannaaltjes moet pompen door het met alle geweld te willen laten lopen. Dat schurende geluid betekent in elk geval dat er ergens metaal op metaal zit en mogelijk ruw metaal op ruw metaal zonder olie of met een olie/zand mengsel.

Ik zou het gewoon even openhalen en inspecteren.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
nitelife
The 4T-MSB is my life!

Bericht door nitelife »

ja mij is dat ook gebeurt... ik vraag me alleen af waarom je brommer een half uur onder water heeft gelegen? ik had mijn brommer binnen 2 minuten weer op de kant staan. blokje maakt gelukkig niet de geluiden die jij omschrijft, alleen wilde die niet starten.

benzine uit de carb laten lopen en toen mijn vonk getest > geen vonk. draadjes gecontroleerd en puntjes opgeschuurt > geen vonk. toen keek ik in mijn bougiekabel en daar lag water in(op het koper). stukje van de kabel geknipt en hij vonkte weer. 10meter aanlopen en naar huis gereden. thuis de olie af laten lopen, zat vol met bagger...

een week later moest ik op zijn reserve en toen deed die ook niets meer. blijkt dat het water wat in de tank is gekomen onder de benzine ligt(dus op de bodem van mijn tank). benzine drijft dus op water. toen ik op reserve ging kreeg die alleen slootwater binnen. even naar de pomp gelopen, de tank daar leeg laten lopen en gevult met benzine. ik rijd er nu nog steeds mee rond, blokje is wel meer olie gaan lekken(pakkingen van het onderblok doen niet meer zoveel sinds ze nat zijn geworden..) maar verder geen extra klachten.
TWD for life!
FTusveld
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door FTusveld »

NIX schreef:Foto's!!!
Zucht.. :lol: Worden geupload zodra me pa thuis is, staan op zijn telefoon die van mij is naar de eeuwige opladers.
NIX schreef:En ja, Nitelife wordt er mogelijk niet graag aan herinnerd, maar die lag een maand of 2 terug ook in de sloot.

Je cilinder was gehydrolocked, zoals je zelf omschreef. Bougie eruit en een keer trappen en dat is over. Verder mag je zelf bedenken in hoeverre je blok nog vol water en bagger zit en of je het beter eerst even kunt aftappen, reinigen en opnieuw vullen met verse olie of dat je eerst alle vuil door alle kannaaltjes moet pompen door het met alle geweld te willen laten lopen. Dat schurende geluid betekent in elk geval dat er ergens metaal op metaal zit en mogelijk ruw metaal op ruw metaal zonder olie of met een olie/zand mengsel.

Ik zou het gewoon even openhalen en inspecteren.
Thanks voor je advies ga hem vandaag nog even inspecteren even de kop eraf en alles doorspoelen in de kop en dan in een oliebadje.
En de rest van het blokje even bekijken!
"Raar."
"XD"
nitelife
The 4T-MSB is my life!

Bericht door nitelife »

owja.. als ik de geluiden zou hebben die jij uit je blok hoort, dan zou ik het blokje wel even nakijken. ik reed trouwens met een versleten c50 blok met puntenonsteking de sloot in, vond het schitterend om dat ding met bloedende klauwen weer aan de praat te krijgen :D
TWD for life!
Marinus84
4T-MSB addict

Bericht door Marinus84 »

nitelife schreef: vond het schitterend om dat ding met bloedende klauwen weer aan de praat te krijgen :D
En ik vind het schitterend om te lezen :)

Dat in de sloot rijden doet me denken aan dat spotje van veilig verkeer nederland waar iemand de sloot in rijdt, en dat je daarna allemaal eenden hoort kwaken en een plons in het water hoort :D
Lejon
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50zk3 "78 "Black Betty" - Op de eeuwige jachtvelden
Skyteam Dax "05 "Lisa" - Geruild
Honda CD50H "Lola" - Geruild
Honda ss50m "75 "Elianne" - Geruild
Honda st50g "72 - Verkocht
Jincheng J1 "98 - Nu in bezit

Bericht door Lejon »

nitelife schreef:owja.. als ik de geluiden zou hebben die jij uit je blok hoort, dan zou ik het blokje wel even nakijken. ik reed trouwens met een versleten c50 blok met puntenonsteking de sloot in, vond het schitterend om dat ding met bloedende klauwen weer aan de praat te krijgen :D
Tis maar waar je op kickt :P
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle"
nitelife
The 4T-MSB is my life!

Bericht door nitelife »

ik ben wel wat gewent. als zo'n oud honda blokje weer begint te pruttelen na wat aandacht kan mijn dag niet meer stuk. je krijgt echt een sterke band met je brommer als je zo moet sleutelen...
TWD for life!
FTusveld
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door FTusveld »

nitelife schreef:ja mij is dat ook gebeurt... ik vraag me alleen af waarom je brommer een half uur onder water heeft gelegen? ik had mijn brommer binnen 2 minuten weer op de kant staan. blokje maakt gelukkig niet de geluiden die jij omschrijft, alleen wilde die niet starten.
Ja ik kreeg mijn brommer niet uit de sloot :lol: De twee agenten die door omstanders gebeld waren trouwens ook niet..
Pas toen mijn pa aankwam en een sleeptouw tevoorschijn haalde en om de brommer bond kon hij hem er uit trekken met de twee agenten,
zo diep was mijn brommer in de sloot geschoten.
Hij zat vanaf de voorkant van het voorwiel gezien tot aan het begin van mijn tank verticaal vastgezogen in de modder..
nitelife schreef:benzine uit de carb laten lopen en toen mijn vonk getest > geen vonk. draadjes gecontroleerd en puntjes opgeschuurt > geen vonk. toen keek ik in mijn bougiekabel en daar lag water in(op het koper). stukje van de kabel geknipt en hij vonkte weer. 10meter aanlopen en naar huis gereden. thuis de olie af laten lopen, zat vol met bagger...

een week later moest ik op zijn reserve en toen deed die ook niets meer. blijkt dat het water wat in de tank is gekomen onder de benzine ligt(dus op de bodem van mijn tank). benzine drijft dus op water. toen ik op reserve ging kreeg die alleen slootwater binnen. even naar de pomp gelopen, de tank daar leeg laten lopen en gevult met benzine. ik rijd er nu nog steeds mee rond, blokje is wel meer olie gaan lekken(pakkingen van het onderblok doen niet meer zoveel sinds ze nat zijn geworden..) maar verder geen extra klachten.
"Raar."
"XD"
niek is ik
4T-MSB heilige
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.

Bericht door niek is ik »

leuk om te lezen, maar erg naar natuurlijk.
Sterkte er mee !

Wat ik ook nog zou doen is toch ''even'' de complete brommer uitelkaar halen en ontdoen van vocht/modder...

je wilt geen water in je wiel lagers, of zand tussen je remschoenen...

enne denk maar zo, heb je later wat te vertellen aan je kleinkinderen
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
Teedee
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Teedee »

Waar je vooral op moet letten is of je drijfstang niet krom is en vooral of je zuiger nog zijn oorspronkelijke vorm heeft. Je hebt gemerkt dat de kickstarter het niet deed, dus waarschijnlijk heb je er al flink kracht op gezet.

Het klinkt raar, misschien ongelofelijk, maar je kunt echt je zuiger en drijfstang mollen op die manier. Meestal valt het wel mee, maar er zijn gevallen bekend van zelfs dikke eencilinders van meer dan 500 cc die op die manier aan gort liepen.

Effe checken dus. Zal wel meevallen, maar je weet maar nooit!
Gedraag je fier en met takt! Ofzo...
Plaats reactie