moeilijker starten
moeilijker starten
Het betreft een zongsheng 4bak 50cc met CDI. Hij liep gewoon prima, alleen wel compressieverlies gehad, pakkingen zijn toe aan vervanging maar dat terzijde. Vandaag moest ik ineens 10000x kicken, conclusie hij wilde niet starten. Toen maar de kleppen gesteld en andere bougie erin gepropt. Toen deed hij het na best vaak kicken met veel gas erbij, terwijl hij gister (en normaal dus) als hij koud is zonder gas 1x kicken en hij doet het. Wat kan er mis zijn?
P.S. Ik heb autospanner erop (of dat denk ik heb namelijk geen stelbout gezien naast schakelasje), ik wil me pakkingen vervangen. Als ik dan me nokkenastandwiel terug wil doen gaat dat dan wel lukken of staat de distributie dan te strak? Zoja hoe kan je dat slapper doen?
Bedankt x
P.S. Ik heb autospanner erop (of dat denk ik heb namelijk geen stelbout gezien naast schakelasje), ik wil me pakkingen vervangen. Als ik dan me nokkenastandwiel terug wil doen gaat dat dan wel lukken of staat de distributie dan te strak? Zoja hoe kan je dat slapper doen?
Bedankt x
CD50
Voor het stellen van een diagnose aan een niet lekker lopende motor moet je je bedenken dat een basic motor maar 2 dingen nodig heeft om te lopen:
1) brandstof
2) vonk
Als er daarnaast nog iets niet lekker is, dan ga je ook naar andere dingen kijken.
In jouw geval lees ik iets over compressie en zou ik dus eerst checken of dat wel in orde is. trekt de motor geen valse lucht en is er geen lekkende of gescheurde pakking (koppakking/voetpakking/inlaatpakking/carb.pakking)? Dit kun je checken door de motor te laten lopen en op het gehoor af te gaan. Hoor je ergens een lekkend of sissend geluid? Of gebruik remreiniger en spuit daarmee op de pakkingen rondom. Reageert de motor daarop, dan trekt ie valse lucht.
Als er echt niet of nauwelijks compressie is, dan zou ik eerst de kleppen stellen en als dat niet helpt de kop en cilinder demonteren. Er kan een klep lekken, een zuiger/cilinder gaar zijn, een zuigerveer gebroken etc.
Zo niet, dan naar stap 1 en 2.
Voor 1)
- benzine aanwezig en goed?
- brandstoffilter niet verstopt?
- luchtfilter niet verstopt?
- carb en sproeier goed?
- klepspeling in orde?
Dit moet allemaal in orde zijn voordat je pas echt diagnose kan gaan stellen:
- draai de bougie eruit en bekijk de kleur. Ga naar de FAQ en zie de handleiding voor het 'lezen' van de bougiekleur. Aan de hand daarvan kun je veel zien.
Voor 2)
- bougie in orde?
- bougiekap/draad niet beschadigd?
- bobine in orde? geen haperingen?
- bobine goed aangesloten op ontsteking en contactslot?
- draai bougie eruit en trap de motor aan met contact aan om de vonk te controleren. krijg je een (goede) vonk?
- controleer de ontsteking en vooral het ontstekingstijdstip. liefst met stroboscoop. indien nodig met voelermaatje het tijdstip afstellen.
Indien dit niet helpt, kliko openen en blok erin kiepen.
1) brandstof
2) vonk
Als er daarnaast nog iets niet lekker is, dan ga je ook naar andere dingen kijken.
In jouw geval lees ik iets over compressie en zou ik dus eerst checken of dat wel in orde is. trekt de motor geen valse lucht en is er geen lekkende of gescheurde pakking (koppakking/voetpakking/inlaatpakking/carb.pakking)? Dit kun je checken door de motor te laten lopen en op het gehoor af te gaan. Hoor je ergens een lekkend of sissend geluid? Of gebruik remreiniger en spuit daarmee op de pakkingen rondom. Reageert de motor daarop, dan trekt ie valse lucht.
Als er echt niet of nauwelijks compressie is, dan zou ik eerst de kleppen stellen en als dat niet helpt de kop en cilinder demonteren. Er kan een klep lekken, een zuiger/cilinder gaar zijn, een zuigerveer gebroken etc.
Zo niet, dan naar stap 1 en 2.
Voor 1)
- benzine aanwezig en goed?
- brandstoffilter niet verstopt?
- luchtfilter niet verstopt?
- carb en sproeier goed?
- klepspeling in orde?
Dit moet allemaal in orde zijn voordat je pas echt diagnose kan gaan stellen:
- draai de bougie eruit en bekijk de kleur. Ga naar de FAQ en zie de handleiding voor het 'lezen' van de bougiekleur. Aan de hand daarvan kun je veel zien.
Voor 2)
- bougie in orde?
- bougiekap/draad niet beschadigd?
- bobine in orde? geen haperingen?
- bobine goed aangesloten op ontsteking en contactslot?
- draai bougie eruit en trap de motor aan met contact aan om de vonk te controleren. krijg je een (goede) vonk?
- controleer de ontsteking en vooral het ontstekingstijdstip. liefst met stroboscoop. indien nodig met voelermaatje het tijdstip afstellen.
Indien dit niet helpt, kliko openen en blok erin kiepen.
---------------------
Smith&Wesson - the original point and click interface
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Een autospanner ontspan je door de plug eronder even eraf te draaien, zodat de olie die hem normaal spant eruit kan lopen als je hem indrukt. Ik bedoel dus niet de olieaftapplug aan de kant van je koppelingshevel, maar de kleinere aan de kant van de ontsteking, recht onder de plunjer van het spanmechaniek.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Onder wat voor brommer hangt dat blok? Is het een SS? Dan haal je het filtertje eruit en blaas je het schoon. m,ag met je mond, maar liever met een compressor.aj90 schreef:Bedankt, ik zal het allemaal even checken, iemand nog een idee hoe je (als het nodig is) benzinekraantje weer kan ontstoppen. Deed het altijd met carb cleaner alleen die is nu op....
Heeft ook iemand antwoord op punt 2 over die distributie?
Die distributie kun je gewoon uit elkaar halen, maar als je blok nog vrij nieuw is, zou ik niet weten waarom!?! Kijk anders ff op van die exploded view tekeningen op bijv. de site van CMS. Dan heb je een idee hoe de autospanner in elkaar zit. Dit voor het geval inderdaad de onderdelen eruit schieten.
---------------------
Hier, op deze link vind je een voorbeeld van hoe het eruit ziet. Stelt nix voor.
http://www.cmsnl.com/honda-st50r-1994-g ... _0400.html
We zijn alleen vandaag zo behulpzaam.
http://www.cmsnl.com/honda-st50r-1994-g ... _0400.html
We zijn alleen vandaag zo behulpzaam.
---------------------
-
Monkeymadness
- 4T-MSB zombie
- Bezit: CT70H K0 1970 ZF-57-61
had je de bougie erin laten zitten?aj90 schreef:Heb bougie en vonk aan kabel gecheckt, allemaal goed. Heb wel als ik met contact paar keer kick dat ik daarna een sissend geluid hoor. Wat betekend dat?
en ben je niet in de war dat je het aanzuigen uit de carb hoort?
Kippenverver schreef:CAPSLOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL
john schreef:les 1: hoe werkt een vrouw:
altijd gelijk geven en dan doen wat je zelf wilt...
Ik heb alles gecheckt, eerst alleen aan de kabel, toen met bougiedop en toen met bougie en het deed het allemaal goed. Dat geluidje zou kunnen maar ging best lang nog door nadat ik had gekickt en is me nooit eerder opgevallen eigenlijk. Als ik trouwens de brommer aanloop, zegmaar in versnelling doorduwen en gas geven doet hij het wel gewoon in een keer maar anders moet ik heel vaak kicken.
CD50