M'n A'tje eet spietjes...

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Eddepet
Frequent 4T-MSB visitor

M'n A'tje eet spietjes...

Bericht door Eddepet »

Sja, heb er al 2 gesloopt. Gelukkig is de spiebaan niet beschadigd.

Snap het niet, vliegwiel zit keihard vastgedraait en nog gebeurt het? Het blok is op basis van een c50, met 52 mm drp 6v racekruk en 52mm cilinder en gelagerde 70 kop. Heeft wel mad veel compressie maar dat mag toch niet uitmaken lijkt me.
Het ringetje zit er ook gewoon onder...

Iemand een idee?
ZF-45-40
MH-TJ-30
MD-94-VP
xMARKx
4T-MSB regular
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1

Bericht door xMARKx »

Locktight???
Timon de Klein
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Timon de Klein »

Hoe is de uitsparing, waar het spietje in moet, op je krukas? Als deze uigelubberd is aan de zijkanten wil het spietje nog wel eens gauw de neiging gaan krijgen af te kanten, en dan gaat hij rollen in die uitsparing.

Groet,
Timon
Eddepet
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Eddepet »

De spiebaan is niet beschadigd ervan gelukkig. Het is een nieuwe kruk, dus dat zou helemaal ruk zijn, maar ik wil het niet riskeren.

Locktite is misschien wel een oplossing, zal hem nog vaster proberen te krijgen en dan incl. locktite... Maar morgen eerst ff nieuwe spietjes halen.

Nahja, het blokje heeft heel even heel goed gelopen dus heb toch even van het spietje genoten :wink:
ZF-45-40
MH-TJ-30
MD-94-VP
hondassfreak
4T-MSB regular
Bezit: C50lac '83
Z50jp '94
E80 21.2cc '66
moto guzzi v50 '78

Bericht door hondassfreak »

een spietje houdt je vliegwiel niet op zijn plaats!
dat doet de conisiteit van je tap en vliegwiel
in principie zou je ook een luciferhoutje kunnen gebruiken (heb ik ook wel is gedaan) je spie is enkel bedoeld voor je timing.

ik zou kijken of er nergen butsen of beschadigingen zitten op je kruktap of in je vliegwiel.

groeten
bart
nitelife
The 4T-MSB is my life!

Bericht door nitelife »

helemaal juist bart.

als je het vliegwiel er weer opnieuw opzet even een schuurpapiertje langs de tap halen en zo alle vijzels weg nemen.

ik heb nog 1 gedachte waarvan ik eigelijk niet weet of het wel kan, maar gebruik je een vliegwiel voor korte tap op een lange tap krukas? orgineel z50a blokken hebben namelijk een platte hitachi onsteking en een c50 heeft die (bijna altijd?) niet.

groeten,
tom
TWD for life!
Eddepet
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Eddepet »

nitelife schreef:helemaal juist bart.

als je het vliegwiel er weer opnieuw opzet even een schuurpapiertje langs de tap halen en zo alle vijzels weg nemen.

ik heb nog 1 gedachte waarvan ik eigelijk niet weet of het wel kan, maar gebruik je een vliegwiel voor korte tap op een lange tap krukas? orgineel z50a blokken hebben namelijk een platte hitachi onsteking en een c50 heeft die (bijna altijd?) niet.

groeten,
tom
Okay, ff goed schoonmaken dus de boel. Ik dacht al dat het spietje alleen voor de timing was, als die moer dus niet vast genoeg zit wordt ie dus gewoon verpulverd! (was echt donkere stof en ik moest de restanten uit de spiebaan vissen)

Ik gebruik het vliegwiel van de c50, hitachi op een hitachi grondplaat van, jawel, hetzelfde c50 blok.
Viel me ook al op dat die van het A'tje anders was, de grondplaat is ook weer anders, net als de kruk dus ;)

Reedt niet hard toen ie losschoot en was gelukkig vlakbij huis aan het testen.. man man wat maakt zo'n minigunz uitlaatje trouwens een woeste herrie!!

Thanks dudes, morgen weer een poging!
ZF-45-40
MH-TJ-30
MD-94-VP
roow
4T-MSB zombie

Bericht door roow »

Met de hand vast, of slagmoersleutel?
Kippenverver
4T-MSB heilige
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk

Bericht door Kippenverver »

Ik heb dat probleem ooit ook een gehad met een bami cdi ontsteking.. Daarmee kreeg ik steeds een afterfire en knalde de spie kapot... Verder zet ik vliegwielen altijd handvast en heb ik nog nooit een spie versleten.
Ga heen en vereenvoudig u!
niek is ik
4T-MSB heilige
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.

Bericht door niek is ik »

nitelife schreef:helemaal juist bart.

groeten,
tom
vliegwiel korte en lange tap zijn niet uitwisselbaar...

wat ik me afvraag of de spiebaan van je vliegwiel nog helemaal goed is ?
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50

Bericht door h5speedje »

1) zet nooit maar dan ook nooit je vliegwiel moer vast met een luchtsleutel; dan weet je zeker dat je jou krukas gaat torderen...niet doen dus

2) als de passing van het vliegwiel/krukas niet goed is kun je idd allereerst de braampjes weghalen met een vijltje..
Als dan het zaakje nog losgaat kun je klepschuurpasta aan de conus smeren en voorzichtig het vliegwiel inschuren op de krukas..

denk er om dan je alle restanten van schuurpasta weghaald.....
denk er om dat er geen schuurpasta stukjes in de motor komen want het vern*** de motor..

Conus en kruktap ontvetten met thinner en dan monteren...
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
Eddepet
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Eddepet »

roow schreef:Met de hand vast, of slagmoersleutel?
Hand, met een ratel en het vliegwiel tegenhouden.

Maar boel goede tips, thanks guys. Ik ga morgen ff kijken of het gaat lukken, de spiebaan is nog helemaal mooi dus daar ligt het sowieso niet aan.
Ik ga morgen het spul eerst helemaal schoonmaken en kijken of er geen meuk in het vliegwiel zelf hangt en of er misschien kleine beschadigingen zijn. Denk dat hier toch het probleem zit, want de moer zat echt wel stevig vastgedraaid..
ZF-45-40
MH-TJ-30
MD-94-VP
racefreak
Frequent 4T-MSB visitor
Contacteer:

Bericht door racefreak »

vliegwiel en krukas conus op elkaar inslijpen met klepslijppasta!
dan ben je er zeker van dat de conussen gelijk zijn.

doe ik al zo'n beetje tien jaar en nog nooit een spie naar de hemelpoort hoeven verwijzen!!!!....
jifu-dax
Frequent 4T-MSB visitor
Contacteer:

Bericht door jifu-dax »

en de moer mag je 64N geven
Eddepet
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Eddepet »

jifu-dax schreef:en de moer mag je 64N geven
soort locktite?
ZF-45-40
MH-TJ-30