Ontkoppel eens alle verlichting en kijk dan of de brommer loopt, dan weet je waar je moet zoeken.(uitsluiten)
Skyteam Dax Euro 4, storingen, stilvallen, OPGELOST !!
-
Novio Jorg
- 4T-MSB regular
- Bezit: Novio
Re: Skyteam Dax Euro 4, storingen, stilvallen,HELP
-
Jackie
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Skyteam ST50-6
Terug in de koplamp de stekker uitgetrokken van de lichtschakelaar.
Als ik op het 'plan' kijk zie ik in de schakelaar bruin en blauw voor grootlicht en bruin en wit voor dimlicht. Ook hier bij draaiende motor geen waarden te meten...
Als ik op het 'plan' kijk zie ik in de schakelaar bruin en blauw voor grootlicht en bruin en wit voor dimlicht. Ook hier bij draaiende motor geen waarden te meten...
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Ook gecheckt of alle contactjes goed in de stekker zitten, soms worden die bij het in elkaar steken (half) naar buiten geduwd. Kun je vanaf de achterkant van de (contra)stekker zien.
-
Jackie
Contactjes zitten mooi op hun plaats inderdaad.
Maar wat zijn deze gekke dingen aub?

Maar wat zijn deze gekke dingen aub?

-
Jackie
Aangezien de knippers en het remlicht werken bij ingeschakeld contact zitten deze op de accu aangesloten, correct?
De koplamp en het achterlicht werken enkel bij draaiende motor dus waar zitten deze dan precies aangesloten?
Er is 1 massakabel (groen) op de accu aangesloten.
Moet er dan ook niet een 2de massa elders aangesloten zijn? Misschien is daar iets mee?
Hetgeen er in het vliegwieldeksel zit van een injectiebrommer, heeft dat iets met uw verlichting te maken mss?
De koplamp en het achterlicht werken enkel bij draaiende motor dus waar zitten deze dan precies aangesloten?
Er is 1 massakabel (groen) op de accu aangesloten.
Moet er dan ook niet een 2de massa elders aangesloten zijn? Misschien is daar iets mee?
Hetgeen er in het vliegwieldeksel zit van een injectiebrommer, heeft dat iets met uw verlichting te maken mss?
- nielspbr
- Mr Kockengen
Lijken wel terminals, die ene heeft een diode, dat zwartgrijze dingetje wat eruit hangt. Wel een beetje dom dat de pootjes zo te zien niet zijn geïsoleerd kan zo lekker kortsluiting maken.
Kijk maar eens in dat mooie schema bij blauw en roodwit
edit correctie, bruinwit.
Het is inderdaad een diode, er staan er twee in het schema, eentje van blauw naar bruinwit en eentje van wit naar bruinwit.
bruinwit is de voeding van het stadslicht en deze wordt gevoed uit
Wit is dimlicht en
blauw is grootlicht
De voeding van blauw en wit komt overigens vanaf bruin.
Bruin komt dan weer vanaf je spanningsregelaar/gelijkrichter. Bij deze regelaar komen drie x geel binnen en Rood(+) Groen(massa) en Bruin vertrekken er.
Het zou kunnen dat Br wisselspanning is ipv gelijkspanning kan ik niet uit het schema halen.
Linksonder, "haedlight self starting controller" heeft die fiets automatisch inschakelende verliching alsdelichtschakelaar op uit(.) staat?
Kijk maar eens in dat mooie schema bij blauw en roodwit
edit correctie, bruinwit.
Het is inderdaad een diode, er staan er twee in het schema, eentje van blauw naar bruinwit en eentje van wit naar bruinwit.
bruinwit is de voeding van het stadslicht en deze wordt gevoed uit
Wit is dimlicht en
blauw is grootlicht
De voeding van blauw en wit komt overigens vanaf bruin.
Bruin komt dan weer vanaf je spanningsregelaar/gelijkrichter. Bij deze regelaar komen drie x geel binnen en Rood(+) Groen(massa) en Bruin vertrekken er.
Het zou kunnen dat Br wisselspanning is ipv gelijkspanning kan ik niet uit het schema halen.
Linksonder, "haedlight self starting controller" heeft die fiets automatisch inschakelende verliching alsdelichtschakelaar op uit(.) staat?
die kleine zwarte dingetjes aan die "gekke dingen" dat zijn diodes. op het schema gaan die naar een controller, en wat die doet weet ik niet...
(@nielspbr, er zat geloof ik nog een dopje overheen, die heeft ie even erafgehaald)
de koplamp en achterlicht(en ook remlicht, want die zit in de duplo lamp van het achterlicht) zitten aangesloten op de dynamo van de motor, dus NIET op de accu, vandaar dat die alleen branden als de motor loopt. en die dynamo geeft wisselstroom, en daarom moeten dat gloeilampen zijn want leds kunnen niet tegen wisselstroom. ALLEEN de knipperlichtjes en de toeter zitten aangesloten op de accu, en daarom zijn dat wel leds, omdat een accu gelijkstroom geeft.
de massa(groen) zit ergens ook aangesloten op het ijzer van je frame, dus het hele frame en blok en alles van metaal aan je brommer is dus massa
kan je nog een wat mooiere foto van het schema maken? met het papier helemaal plat. dan kan die misschien in de FAQ zodat anderen hem ook kunnen gebruiken als ze dat nodig hebben
(@nielspbr, er zat geloof ik nog een dopje overheen, die heeft ie even erafgehaald)
de koplamp en achterlicht(en ook remlicht, want die zit in de duplo lamp van het achterlicht) zitten aangesloten op de dynamo van de motor, dus NIET op de accu, vandaar dat die alleen branden als de motor loopt. en die dynamo geeft wisselstroom, en daarom moeten dat gloeilampen zijn want leds kunnen niet tegen wisselstroom. ALLEEN de knipperlichtjes en de toeter zitten aangesloten op de accu, en daarom zijn dat wel leds, omdat een accu gelijkstroom geeft.
de massa(groen) zit ergens ook aangesloten op het ijzer van je frame, dus het hele frame en blok en alles van metaal aan je brommer is dus massa
kan je nog een wat mooiere foto van het schema maken? met het papier helemaal plat. dan kan die misschien in de FAQ zodat anderen hem ook kunnen gebruiken als ze dat nodig hebben
- nielspbr
- Mr Kockengen
foto is prima te lezen als je hem eerst binnen vist. Blijft mooi scherp bij inzoomen. Ik ken originele schema's die minder goed leesbaar zijn.
ja ik heb hem al, maar het kan mooier 
dit is een mooi duidelijk schema, kleine moeite toch
dit is een mooi duidelijk schema, kleine moeite toch
-
Jackie
Ik maak een betere foto, geen probleem 
Ok, de gekkedingenindekoplamp zijn ook duidelijk
en er zit idd een dopje over hoor.
Een vriendelijke dax-shop helpt me ook vanop afstand. Ze zeggen idd dat knippers en remlicht op de accu zitten. Er zou een defect kunnen zitten in de bedrading tussen spoelen en verlichting of de spoelen zelf...
Ik zou moeten weten of de spoelen mooi 14V produceren door te meten. Uiteraard weet ik weer niet waar dit te doen... aiai
De kabel die vertrekt vanuit het vliegwiekdeksel ben ik ff gevolgd. Deze eindigd in 2 stekkers. 1 met 3 gele draden en 1 met 2 draden: blauwwit en groenwit.
Op het schema zie ik dan dat deze 3 gele draden naar de spanningsregelaar lopen... kan het dan niet zijn dat deze toch stuk is ofzo?
Ok, de gekkedingenindekoplamp zijn ook duidelijk
Een vriendelijke dax-shop helpt me ook vanop afstand. Ze zeggen idd dat knippers en remlicht op de accu zitten. Er zou een defect kunnen zitten in de bedrading tussen spoelen en verlichting of de spoelen zelf...
Ik zou moeten weten of de spoelen mooi 14V produceren door te meten. Uiteraard weet ik weer niet waar dit te doen... aiai
De kabel die vertrekt vanuit het vliegwiekdeksel ben ik ff gevolgd. Deze eindigd in 2 stekkers. 1 met 3 gele draden en 1 met 2 draden: blauwwit en groenwit.
Op het schema zie ik dan dat deze 3 gele draden naar de spanningsregelaar lopen... kan het dan niet zijn dat deze toch stuk is ofzo?
Laatst gewijzigd door Jackie op 28 mei 2022 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Jackie
Betere foto.
Hier staat dan wel op dat ik stock een led dagrijlicht zou hebben alsook led knipperlichten.... klopt toch ook niet helemaal hoor...

Hier staat dan wel op dat ik stock een led dagrijlicht zou hebben alsook led knipperlichten.... klopt toch ook niet helemaal hoor...
ok, bij nader bestuderen van het schema zie ik dat het remlicht idd een led mag zijn want die word gevoed uit de accu. maar het achterlichtje word gevoed direct uit de spanningsregelaar, via bruin. het kan dus een pulserende gelijkstroom zijn, en dan mag dat dus ook een led zijn.
kan je de polariteit van de bruine draad die naar het achterlicht gaat controleren?(doormeten terwijl de motor draait) de multimeter in de gelijkstroom stand zetten, zwarte testdraad op groen en rode testdraad op bruin, en kijken of het plus of min is, of dat het wisselt tussen min en plus. als het plus is dan mag ook dat een led zijn, en het dagrijlicht dan dus ook
de drie gele draden komen van de spoelen. die kan je ieder apart meten met je rode testdraad van je multimeter en met de zwarte testdraad op massa ergens.(meten met draaiende motor)
kan je de polariteit van de bruine draad die naar het achterlicht gaat controleren?(doormeten terwijl de motor draait) de multimeter in de gelijkstroom stand zetten, zwarte testdraad op groen en rode testdraad op bruin, en kijken of het plus of min is, of dat het wisselt tussen min en plus. als het plus is dan mag ook dat een led zijn, en het dagrijlicht dan dus ook
de drie gele draden komen van de spoelen. die kan je ieder apart meten met je rode testdraad van je multimeter en met de zwarte testdraad op massa ergens.(meten met draaiende motor)
-
Jackie
Morgen nog wat verder doormeten dan 
-
Jackie
Ik vraag me ook ineens af hoe en waar ik de spanning voor en na de spanningsregelaar kan meten om te checken of deze nog oké is?
-
Jackie
Ik ben ervan uit gegaan dat de spoelen na te meten zijn als volgt:
-Draaiende motor
-Zwarte pen op een bout in de kader, aarding
-Rode pen telkens op een gele draad van de
stekken van de spoelen
Op elk van de 3 gele draden 0 volt gemeten...
Spoelen kapot? Of fout gemeten?
-Draaiende motor
-Zwarte pen op een bout in de kader, aarding
-Rode pen telkens op een gele draad van de
stekken van de spoelen
Op elk van de 3 gele draden 0 volt gemeten...
Spoelen kapot? Of fout gemeten?