ja idd, maar als het achterlicht dus een led is stel ik me voor dat ook die via de accu gevoed word, want anders wil dat niet. en misschien zit gewoon alle verlichting op de accu, ook de koplamp. moeilijk te zeggen, het is chinees, dus het kan allemaal anders zitten. is er ergens een bedradingschema te vinden?
Skyteam Dax Euro 4, storingen, stilvallen, OPGELOST !!
Re: Skyteam Dax Euro 4, storingen, stilvallen,HELP
-
NIX
- chaly addict
- Bezit: Een hamer
Meet eerst eens of er bij draaiende motor stroom op de draad naar de lichtschakelaar staat als het licht het niet doet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Linkerschakelaar of rechterschakelaar? rechts schakel je (normaal bami) de verlichting aan en uit, links is voor het lichtbeeld.
-
Jackie
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Skyteam ST50-6
Verlichting is niet uit te schakelen, brandt altijd. Enfin, behalve nu natuurlijk... hihi.
Skyteam heeft enkel aan de linkerkant een schakelaar om dim- en grootlicht te switchen
Meten met zo een miltimeter is voor mij hetzelfde als Chinees vertalen.... en NO GO dus....
Skyteam heeft enkel aan de linkerkant een schakelaar om dim- en grootlicht te switchen
Meten met zo een miltimeter is voor mij hetzelfde als Chinees vertalen.... en NO GO dus....
- CheapUrbanBitches
- 4T-MSB regular
- Bezit: Bak bami
Halve A4 getikt en weggegooid.. als je niet wil meten dan moet je 'm lekker wegbrengen naar een zaak en afrekenen.
'It never hurts to help.'
-
Jackie
Het is niet dat ik niet wil meten. Ik begrijp daar ook gewoon niks van....
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Dat is dus anders dan ik met mijn skyteams heb gehad,die had de hoofdschakelaar van de verlichting rechts.Jackie schreef: ↑27 mei 2022 21:11 Verlichting is niet uit te schakelen, brandt altijd. Enfin, behalve nu natuurlijk... hihi.
Multistekker van de linker stuurbediening al nagekeken of alle pinnetjes contact maken? Die zit in het koplamphuis.
-
Jackie
Eigelijk moet ik de bekabeling van de linkerkant van het stuur (lichtschakelaar) volgen om deze te checken in de koplamp? Nog niet gedaan dan, doe ik morgen. Thanks
Heb wel de koplamp open gehad vandaag om te zoeken naar blote draden...dat was niet het geval voor zover ik kon zien.
Heb wel de koplamp open gehad vandaag om te zoeken naar blote draden...dat was niet het geval voor zover ik kon zien.
-
Jackie

Origineel bedradingsschema waar ik niiiiiiks van begrijp
aha, volgens dat schema is het achterlicht dus geen led, daar ga je al...
en waarom kan jij geen stroom meten op de draden van de lichtschakelaar en wel weten dat je accu 12.81volt is? hoe heb je dat gemeten dan?
anyway, haal het achterlicht effe eruit en kijk of het probleem dan verholpen is
en waarom kan jij geen stroom meten op de draden van de lichtschakelaar en wel weten dat je accu 12.81volt is? hoe heb je dat gemeten dan?
anyway, haal het achterlicht effe eruit en kijk of het probleem dan verholpen is
-
Jackie
De brommer kochten we met een led-achterlicht er reeds op, nooit problemen mee gehad...
Een accu meten kan ik nog net, zwart bij zwart en rood bij rood.
Koppel ik het achterlicht af dan heb ik 3 draden:
Bruin
Groen
Groen-geel
Hoe ik hiertussen moet meten is me dan echter een raadsel...

Een accu meten kan ik nog net, zwart bij zwart en rood bij rood.
Koppel ik het achterlicht af dan heb ik 3 draden:
Bruin
Groen
Groen-geel
Hoe ik hiertussen moet meten is me dan echter een raadsel...

die kleuren staan ook aangegeven op het schema, in letters
Br = bruin (achterlicht)
GY = groengeel (remlicht)
G = groen (massa)
dus van je multimeter; zwart aan de massa, en rood aan de draden die je testen wil. (bruin in dit geval)
dat achterlicht hoort er niet op, het schema zegt dat daar een gloeilamp hoort.
kijk, het probleem is dat leds niet van wisselstroom houden, ze zullen misschien nog wel een beetje werken maar de helft van de tijd zitten ze te sperren, en uiteindelijk gaan ze daar stuk van, en als een led stuk is dan gaat ie kortsluiten, waardoor storingen kunnen optreden in de andere electrische voorzieningen, en dat is waarschijnlijk wat er aan de hand is hier. dus, effe dat achterlicht loskoppelen en kijken of de brommer dan normaal start enzo, en de koplamp ook weer gaat branden. dan weet je het zeker
a propos, hoe kom je aan dat schema?
Br = bruin (achterlicht)
GY = groengeel (remlicht)
G = groen (massa)
dus van je multimeter; zwart aan de massa, en rood aan de draden die je testen wil. (bruin in dit geval)
dat achterlicht hoort er niet op, het schema zegt dat daar een gloeilamp hoort.
kijk, het probleem is dat leds niet van wisselstroom houden, ze zullen misschien nog wel een beetje werken maar de helft van de tijd zitten ze te sperren, en uiteindelijk gaan ze daar stuk van, en als een led stuk is dan gaat ie kortsluiten, waardoor storingen kunnen optreden in de andere electrische voorzieningen, en dat is waarschijnlijk wat er aan de hand is hier. dus, effe dat achterlicht loskoppelen en kijken of de brommer dan normaal start enzo, en de koplamp ook weer gaat branden. dan weet je het zeker
a propos, hoe kom je aan dat schema?
-
Jackie
Dat probeer ik vandaag. Bedankt. Waarschijnlijk ook met draaiende motor omdat er anders niks te meten valt aan die draden?
Gewoon voltage meten of amperage?
Dat schema kleeft gewoon achterin de handleiding van die brommer.
En dan zal ik, indien nog nodig, zoals nielspbr aangeeft de multistekker in de koplamp nakijken.
Gewoon voltage meten of amperage?
Dat schema kleeft gewoon achterin de handleiding van die brommer.
En dan zal ik, indien nog nodig, zoals nielspbr aangeeft de multistekker in de koplamp nakijken.
-
Jackie
Achterlicht afgekoppeld en motor gestart.
Geen stroom of spanning te meten tussen groen en bruin.
Ook koplamp blijft gewoon uit....
Doe ik datzelfde met de kabel van het remlicht dan zie ik de batterijspanning bij bedienen remhendel op display verschijnen. Dat is dus wel oké.
Geen stroom of spanning te meten tussen groen en bruin.
Ook koplamp blijft gewoon uit....
Doe ik datzelfde met de kabel van het remlicht dan zie ik de batterijspanning bij bedienen remhendel op display verschijnen. Dat is dus wel oké.
-
Jackie
In de koplamp de stekkerverbinding met de lichtschakelaar nagekeken. Uitgetrokken en ingespoten met elektrospray. Terug ingeplugd.
Brommer gestart en het achterlicht werkte enkele seconden. Daarna terug dood....
Brommer gestart en het achterlicht werkte enkele seconden. Daarna terug dood....