CB50 ontsteking (ondertussen is het probleem kleptiming)

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
ZundappDennis
Frequent 4T-MSB visitor

Re: CB50 ontsteking

Bericht door ZundappDennis »

Eric schreef:Klinkt naar terug tetsen in de carburateur. Dat kan door een klep komen.
Toch wel he? Is dat door een leek als ik te vervangen, als ik een beetje voorzichtig doe en m'n tijd neem?

[Edit] Of af te stellen, natuurlijk.
ZundappDennis
Frequent 4T-MSB visitor

Eric schreef:Uhm...

Heb hem een keer gesteld? Hoe is de compressie????
Nee, ik heb het kleppendeksel er nog nooit af gehaald. Compressie is ook niet anders niet geworden.
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

kleppen ook idd maar eens controleren dan. timing controleren door vliegwiel op t te zetten, dan moet de lijn tussen de twee boutjes waar je nokastandwiel mee aan je nokas zit parallel lopen met het vlak waar je kleppendeksel op rust....of merkteken op het tandwiel midden boven boutje aan de zijkant van de kop....zit verder geen merkteken op de kop.

klepspeling stellen doe je met een voelermaatje 0.05 en een steek of ringsleuteltje 9...ook weer met vw op t, borgmoertjes losdraaien en stift in/uitdraaien tot voelermaatje er net door kan...dan borgmoertje weer vast en nog een checken met voelermaatje....vaak gaat ie bij aandraaien van het borgmoertje nog wat strakker staan...dat is een beetje proberen en gevoel voor krijgen.
grote klappen, snel thuis
ZundappDennis
Frequent 4T-MSB visitor

ildert schreef:kleppen ook idd maar eens controleren dan.
Hmm, dan moet toch m'n blok eruit. Wordt de eerste keer. Is er nog iets waar ik specifiek op moet letten, of tips? Tot zo ver in ieder geval erg bedankt voor jullie inspanning!
ZundappDennis
Frequent 4T-MSB visitor

Heb maar even gezocht naar een workshop manual voor de CB50J. De link op Hondaheaven werkt niet maar als je zelf op de gelinkte site zoekt vind je de Duitse handleiding (PDF alert!):

http://www.cy50.de/CY-Menue/CY-Service/ ... 0-XL50.pdf

Misschien handig voor de mensen die er naar op zoek zijn :D

[Edit!] Open 'm net, de handleiding is (gelukkig) in het Engels! Mooi zo, ben niet zo'n ster in Duits.
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

blokje hoeft er toch niet uit?...als ik naar je zundapje kijk ben je er met alleen de tank er af halen.
alleen dat zwarte dekseltje boven op de kop hoeft er af he...zit met twee boutjes aan de bovenkant in de kop geschroefd...die loshalen, en je kunt je kleppen stellen en timing checken.
grote klappen, snel thuis
bart beekhuizen
The 4T-MSB is my life!
Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
Contacteer:

Bericht door bart beekhuizen »

volgens mij hoeft het blok er niet uit nee.
Afbeelding
ciebie
4T-MSB zombie
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project

Bericht door ciebie »

Doet ie het al!?
ZundappDennis
Frequent 4T-MSB visitor

Het is weer een tijd geleden, maar hier gaat 'ie:

Ik heb m'n cilinderkop eraf getrokken en de kleppen netjes geschuurd. Ook was het niet al teveel moeite om alles weer terug op z'n plek te krijgen, maar ik zit met het volgende probleem:

Waarschijnlijk vernachel ik de nokkenastiming, want nu klapt het ontbrande mengsel weer terug door de carburateur (terwijl m'n kleppen pas in hun zitting zijn geschuurd). Ik monteer de nokkenas en zijn tandwieltje volgens de werkplaatshandleiding (zie de link die ik eerder plaatste, op de pagina IV. Engine 2. Cylinder head/Valves). Daar staat dat ik de gaatjes in het tandwiel parallel moet hebben met de rand van de cilinderkop, met het vliegwiel op T en de nokjes naar beneden toe (zodat de kleppen beide dicht staan). Dat heb ik gedaan, maar hij klapt terug! Iemand enig idee wat ik verkeerd doe? (Even voor de duidelijkheid, er staat verder geen markering of wat dan ook op het nokkenastandwiel.)

Alvast bedankt!

[Edit] Oh ja, nog iets geks, als ik hem afstel zoals in de werkplaatshandleiding staat dan raakt de zuiger de uitlaatklep! Hij MOET dus wel anders, maar hoe?
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Re: CB50 ontsteking (ondertussen is het probleem kleptiming)

Bericht door NIX »

Check eens of het vliegwiel niet over de spie is geschoten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
ciebie
4T-MSB zombie
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project

Bericht door ciebie »

er staat een klein rondje op je tandwiel, deze moet helemaal boven aan staan als de boutjes gelijk staan met de kop, dan kijk je naar je vliegwiel.. staat deze op T dan is ie goed!;)
ZundappDennis
Frequent 4T-MSB visitor

NIX schreef:Check eens of het vliegwiel niet over de spie is geschoten.
ciebie schreef:er staat een klein rondje op je tandwiel, deze moet helemaal boven aan staan als de boutjes gelijk staan met de kop, dan kijk je naar je vliegwiel.. staat deze op T dan is ie goed!;)
Zal vanmiddag even kijken naar het vliegwiel, en dat rondje op het tandwiel! Dat is me pas gisteravond laat opgevallen. Maakt het qua timing nog iets uit of dat rondje boven of onder zit?
Saik0
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Mooi lulverhaal over 50 honda's die ik nooit gehad heb.

Bericht door Saik0 »

Ja, dat maakt uit ;) Boven dus.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
john schreef: 03 mei 2019 11:59 zonder vering gaat je rug naar de tering.
Plaats reactie