12v -> 220v omvormer

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
john
4T-MSB zombie
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50

Bericht door john »

hoe kan je dat onderbouwen dan?
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...
stangenstoter
4T-MSB regular

Bericht door stangenstoter »

vorige week ook toevallig bezig geweest met zoeen Mobitronic met een piekvermogen van 300Watt; dacht die ook leuk voor op brommervakantie te kunnen gebruiken maar dat ding verbruikt bij een minimale 220 afname (telefoonlader bijvoorbeeld..) al zon hoge stroom dat het amper uit zou kunnen.. zal binnekort wel even wat belaste circuitjes nameten maar ik vrees het ergste..
BC/MC "De Ruige Rukkers" 8-)

A C50 can be any color, as long as it's FLAT BLACK.
stangenstoter
4T-MSB regular

oh voor ik het vergeet; zag laatst bij de action ook van die cilindrische omvormers liggen, meende voor een kleine 20 euro zelfs dus vergeet die poepfords maar..

john
4T-MSB zombie
ATC70
woody c50

Bericht door john »

je moet even verder kijken onderin vorige pagina. die is ook zo duur, en heeft een piekvorming van de helft van jouwe.
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...
irmin
4T-MSB addict

Bericht door irmin »

ik neem aan dat je de omvormer eigenlijk alleen wil omdat dat tof is.

Batterijen opladen, telefoon opladen, radio aansluiten etc. werkt al prima op een 12 volt 7 ampere accu (proefondervindelijk ondervonden door mij persoonlijk).
nu wil je dezelfde dingen doen via een omvormer naar 220.
Maar om een omvormer fatsoenlijk te laten werken moet je ook een zwaardere accu monteren......, terwijl alles al rechtsreeks mogelijk is vanaf een lichtere 12 V accu.

en de echt leuke dingen die je kan met een omvormer en niet direct vanaf 12 V, zijn pas mogelijk met een serieuze (zeg 65 ampere) accu. Maar die krijg je niet in je brommer gepropt en ook niet echt lekker opgeladen aan je lichtspoeltje.

Ik snap heel goed dat een 220 stopcontact aan je brommer gewoon een gave gadget is en er super uit ziet. Maar ik vrees dat je vanuit technisch oogpunt beter (en goedkoper) uit bent met 12V laders, radio etc.
cracque frontal
Henk Veen
4T-MSB regular
Bezit: C50c C50dv Novio

Bericht door Henk Veen »

Stel dat alle omvormers een rendement van 100% hebben, dan maakt het niet uit of je eerst van 12 naar 220 gaat en dan weer terug. Het vermogen dat afgenomen wordt is dan gelijk aan het vermogen nodig om de batterijen te laden. Wat in ieder geval niet waar is dat als er 80W op staat, ie ook 80W gebruikt. Je kunt er max 80W op aansluiten. Dus de vraag is: wat is het rendement van de omvormer en de lader. Dat is een kwestie van proberen. Maar zelf zou ik kiezen voor een lader die op 12V kan worden aangesloten.
Larss50

Bericht door Larss50 »

Dus eigenlijk gewoon een sigarettenaanstekeraansluiting( :P ) op je brommer maken. Kan je onderweg nog smoken ook :!:
Nicholas
Frequent 4T-MSB visitor

Bericht door Nicholas »

Als je je stroom omvormt blijft het vermogen toch hetzelfde?
als ge naar 220 volt gaat, zakt u ampèrage gewoon maar het vermogen blijft constant, de vraag is dus of je batterij genoeg vermogen levert om je dingetjes op te laden, dan zou het volgens mij moeten werken (als de omvormer niet te verlies geeft)

vermogen dat je batterij kan geven: voltage * ampèrage
stangenstoter
4T-MSB regular

Nicholas schreef:als de omvormer niet te verlies geeft
helaas doet ie dat juist wel..

john
4T-MSB zombie
ATC70
woody c50

Bericht door john »

het zit zo,

ik ben dus 5 weken weg van huis zonder stroom maar wil wel me videocamera accu's opladen.

nu had het makkelijk geweest om het via deze manier te doen. henk veen heeft mij met zijn beredenatie overgehaald dit niet op deze manier te doen.

maar nu ga ik het anders doen.

ik wil een omvormer maken die 7,2 volt geeft en 1,2 A. gelijkstroom.

hoe doe ik dat. dit moet makkelijk kunnen met een brommer accu
stangenstoter
4T-MSB regular

vroegah zat ik nogal eens op www.circuitsonline.net ; staan zat simpele spanningsregelaars op die je zo voor een paar euro in elkaar kan solderen..

plofkop
Moderator
Bezit: SS50 KO en een Chaly

Bericht door plofkop »

Je kan beter opzoek gaan naar een laad circuit van de video-accu die je open sloopt en aanpast. Het laden van accu's is namelijk helemaal niet zo lastig als het lijkt. Het principe is erg simpel... Je zet er een spanning over die groter is dan de maximale spanning die de accu heeft en vervolgens mag je niet over de laadstroom heen gaan. Dus wat je nodig hebt is een stroombegrenzer.

Dat is de simpelste variant.... de moelijke varianten van laadcircuits bepalen de laadstroom aan de hand van resspanningen en laadspanningen etc...

Wat moet je doen... als je video-accu nu minder dan 12 volt is en je lader een spanning afgeeft minder dan 12 volt. dan is het simpel. Sloop alles van je lade af dat van 230 volt een lagere spanning maakt en gelijk richt en sluit hem aan op je accu... klaar ben je.
Brommert
4T-MSB addict
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7

Bericht door Brommert »

Of je zoekt gewoon naar een 12V lader voor je accu's, deze zullen er vast wel zijn. Ik heb er voor de accu's van mijn Nikon ook 1 gevonden, terwijl Nikon ze zelf niet heeft, maar gelukkig zijn er ook bami merken die die zooi maken en dan zijn ze ook nog eens lekker goedkoop. Een lader kopen is een stuk makkelijker en dan weet je zeker dat het werkt en je accu's niet stuk gaan, als je dan echt geen lader kunt vinden kun je altijd nog wat in elkaar gaan solderen.

Over wat voor camera (merk type) praten we eigenlijk, want dan kunnen we mee zoeken naar een geschikte lader.

En is die 7,2 volt en 1,2 A de output die op je huidige lader staat?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding
john
4T-MSB zombie
ATC70
woody c50

Bericht door john »

Brommert schreef:Of je zoekt gewoon naar een 12V lader voor je accu's, deze zullen er vast wel zijn. Ik heb er voor de accu's van mijn Nikon ook 1 gevonden, terwijl Nikon ze zelf niet heeft, maar gelukkig zijn er ook bami merken die die zooi maken en dan zijn ze ook nog eens lekker goedkoop. Een lader kopen is een stuk makkelijker en dan weet je zeker dat het werkt en je accu's niet stuk gaan, als je dan echt geen lader kunt vinden kun je altijd nog wat in elkaar gaan solderen.

Over wat voor camera (merk type) praten we eigenlijk, want dan kunnen we mee zoeken naar een geschikte lader.

En is die 7,2 volt en 1,2 A de output die op je huidige lader staat?
een jvc ditale videocameratje.

en idd dat is de output. van de oplader
john
4T-MSB zombie
ATC70
woody c50

Bericht door john »

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30

deze zou dus werken. hij heeft wel 7,5 bij 2A . kost dat me accu?

lijkt me leuker om hem zelf te maken.
Plaats reactie