Kwaliteit van moderne Honda

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
Jurrien
chaly's angel

Kwaliteit van moderne Honda

Bericht door Jurrien »

Ik heb in de zomer van 2023 een crf50 gekocht. Gloednieuw bij de dealer. Om een beetje rond huis te rijden met de kindjes.
We pakken hem niet zo veel, volgens mij heb ik na aankoop nog maar één keer de benzinetank bijgevuld. Het brommertje zou dus echt als nieuw moeten zijn. Heeft altijd binnen gestald gestaan en heeft (bij mij) nog nooit regen gezien.

Nou was helaas het achterbandje lekgereden op een stekel van een meidoorn. Eerst merk ik al dat ik flink moest tikken om de achteras er uit te krijgen. Blijkt redelijk vol roest te zitten. Wtf?
Vervolgens heb ik het bandje (Cheng Shin made in China :roll: ) er af en zie ik dat op de binnenkant van de velg ook al wat roest zit (daar vergeten een foto van te maken en het bandje zit er alweer op).
Dat verwacht je toch niet van een originele Honda?? (ook al staat overal made in china op..)

Afbeelding
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
hypercub
The 4T-MSB is my life!
Bezit: CY50 R&P

Re: Kwaliteit van moderne Honda

Bericht door hypercub »

Welkom in de nieuwe realiteit.
Bij mijn ouwe meuk kan je dat soort dingen tenminste verwachten.
Gaan de kids binnenkort voor een XR80?
Life is too short for lousy coffee.
gerbrandicus
Astrealover

Bericht door gerbrandicus »

Gevoelsmatig haak ik ook af bij die Chinese Sundiro Honda's. Dus met de zilveren voorvork. Dan fluistert de rede: Ach, Honda zal toch niet gek zijn? Zal toch allemaal wel goed geregeld zijn. Maar het hart zegt dan: Neem beter die (gebruikte) Japanse, want het scheelt echt.
En het scheelt echt. Die gekke imi cilinderkop alleen al met die rauwe Chinese look.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Alles wordt gewoon droog gemonteerd. That's it.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Jurrien
chaly's angel

Bericht door Jurrien »

gerbrandicus schreef: 22 aug 2026 21:30 Gevoelsmatig haak ik ook af bij die Chinese Sundiro Honda's. Dus met de zilveren voorvork. Dan fluistert de rede: Ach, Honda zal toch niet gek zijn? Zal toch allemaal wel goed geregeld zijn. Maar het hart zegt dan: Neem beter die (gebruikte) Japanse, want het scheelt echt.
En het scheelt echt. Die gekke imi cilinderkop alleen al met die rauwe Chinese look.
Ik wist niet eens van het verschil. Als ik dat had geweten had ik in 2023 toch iets beter tweedehands gezocht. :(
hypercub schreef: 22 aug 2026 16:58 Welkom in de nieuwe realiteit.
Bij mijn ouwe meuk kan je dat soort dingen tenminste verwachten.
Gaan de kids binnenkort voor een XR80?
Haha. Ze zijn 1 en 4 jaar, dus nog niet nodig. En een grotere gaat eigenlijk al te hard voor ons tuincrossbaantje.
NIX schreef: 23 aug 2026 00:27 Alles wordt gewoon droog gemonteerd. That's it.
Ja maar dan nog, het is verzinkt (as) en verchroomd (velg). Zou niet nu al mogen roesten, ook al is het droog. Of zou uit kostenbesparing de oppervlakten die niet in het zicht zitten een dunnere laag krijgen?
NIX schreef: 20 sep 2023 09:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Jurrien schreef: 23 aug 2026 10:04
Ja maar dan nog, het is verzinkt (as) en verchroomd (velg). Zou niet nu al mogen roesten, ook al is het droog. Of zou uit kostenbesparing de oppervlakten die niet in het zicht zitten een dunnere laag krijgen?
Dat en de processen zijn niet meer wat ze waren. Overigens roesten de 70's/80's velgjes van onze C's, SS'jes en CB/XL/XR ook behoorlijk. Gek genoeg vaak harder dan vergelijkbare Yamaha's.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

dat is op mijn werk ook zo. En bij m'n neefkes hun werk krak hetzelfde. Vetten kosten geld en daarop wordt dan bespaard. Er wordt niet meer gedacht aan de "technieker" achteraf.
Jurrien schreef: 23 aug 2026 10:04Ja maar dan nog, het is verzinkt (as) en verchroomd (velg). Zou niet nu al mogen roesten, ook al is het droog. Of zou uit kostenbesparing de oppervlakten die niet in het zicht zitten een dunnere laag krijgen?
Chroom is niet meer wat het was. Omdat gewoon heel veel zaken niet meer mogen gebruikt worden van producten. Zelfde als verzinken... het oude gele verzinken mag ook niet meer. Het nieuwe gele, zoals chinezen en Honda nu ook gebruiken, is geler en is ook niet zo weersbestendig als het oude.

Het is niet altijd de keuze van de producent, soms moeten ze zich schikken naar regels en jah... dan krijg je als eindklant gewoon mindere kwaliteit.
Plaats reactie