Inlopen PC50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Jorian5000
4T-MSB beginner
Bezit: Honda pc50 uit 1968

Inlopen PC50

Bericht door Jorian5000 »

Hallo Brommer jongens en meisjes.
ik heb een vraag over het inlopen of inrijden van mijn brommer.

Ik had begin deze zomer een vastloper met mijn PC50 OHV. ik de afgelopen tijd het blok herbouwd.

Ik heb onder anderen de volgende onderdelen vervangen:
  • Nieuwe zuiger met zuiger veren
    Nieuwe Cilinder
    Nieuwe krukas en zuigerstang
    "Nieuwe" knokken as
    Nieuwe lagers
    Nieuwe contact puntjes
Hij doet het weer. klinkt goed. loopt lekker. ik heb vast 5km voorzichtig gereden.
Ik lees online veel verschillende verhalen over hoe in te lopen.
ik kom van alles tegen, van meteen vol gas, tot 1000 km voorzichtig rijden.

Wat is jullie advies?

Groetjes,

Jorian
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Re: Inlopen PC50

Bericht door MrSinga »

meteen vol gas is nooit OK, zelfs niet met een reeds ingereden motor.

Ik ga voor altijd mooi warm rijden en dan kortere tijden eens hoger in toeren gaan. Bij motor a la dax/SS50/... is dat dan ook genoeg schakelen door verschillende toerenzones.

De manier van x-km's deze snelheid, dan x-km's die snelheid en dan vanaf x-km's zoveel sneller lijkt me gewoon onlogisch. Stond zo in het boekje van m'n 1e singa'tje. Wat een grap was dat, mocht 45kmh rijden en zou de 1e 250km ofzo maar 20kmh mogen rijden?
Bij m'n 1e motodax wijze van warm rijden en dan kortere tijden eens hogere toeren heeft me geen lui motortje opgeleverd en reed erg goed (tot een naaldlager in de carters het begaf, foutje dat al die 1e gen DX90-motoren hadden).
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Re: Inlopen PC50

Bericht door Dennoz »

vooral de eerste 50 km goed rustig warm rijden , niet te veel toeren maken en het liefts ook niet meteen die 50 km achter elkaar. warm laten worden en af laten koelen.
daarna af en toe gas geven en laten afremmen wat korte pieken in de snelheid en weer terug laten zakken , je zuigerveren zullen zich met de cilinder in dezelfde vorm moeten slijten en dat geld ook voor de zuigerveren in de groeven. en dat gas geven kan steeds langer gaan duren .
als je het met een gietijzer cilinder serieus aanpakt zal je ongeveer 500 km bezig zijn, en als hij dan eenmaal ingelopen is ook altijd nog netjes warm rijden.
Hop hop gas dr op
Plaats reactie