Aanlopend vliegwiel
Aanlopend vliegwiel
Hallo fourstrokers,
Ik zit met het volgende: nieuwe Hitachi ontsteking van Leertouwer op een SS50 gezet, oud Hitachi vliegwiel er op. Het vliegwiel schuurt nu langs de spoelen (en vonkt daardoor niet). Krukas is recht/geen speling, spiesje prima, grondplaat ontsteking zit er recht in en het ligt dus aan de combi van het vliegwiel en de ontsteking. Inmiddels wat over dit probleem gelezen en het schrijnt vaker voor de komen als een oud Hitachi vliegwiel en een nieuwe Hitachi ontsteking worden gecombineerd.
Hoe dit op te lossen? Heb gelezen dat het afvijlen van het metaal van de spoelen van de ontsteking kan helpen. Lijkt me niet ideaal. Afgezien van het gruis van het vijlen dat overal gaat zitten komt het volgens mij ook erg nauw. Te veel afvijlen is weer niet goed. Zijn er alternatieven anders dan een Hitachi vliegwil kopen dat hopelijk beter past?
Ik zit met het volgende: nieuwe Hitachi ontsteking van Leertouwer op een SS50 gezet, oud Hitachi vliegwiel er op. Het vliegwiel schuurt nu langs de spoelen (en vonkt daardoor niet). Krukas is recht/geen speling, spiesje prima, grondplaat ontsteking zit er recht in en het ligt dus aan de combi van het vliegwiel en de ontsteking. Inmiddels wat over dit probleem gelezen en het schrijnt vaker voor de komen als een oud Hitachi vliegwiel en een nieuwe Hitachi ontsteking worden gecombineerd.
Hoe dit op te lossen? Heb gelezen dat het afvijlen van het metaal van de spoelen van de ontsteking kan helpen. Lijkt me niet ideaal. Afgezien van het gruis van het vijlen dat overal gaat zitten komt het volgens mij ook erg nauw. Te veel afvijlen is weer niet goed. Zijn er alternatieven anders dan een Hitachi vliegwil kopen dat hopelijk beter past?
- iclaudius
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: Mezelf
Re: Aanlopend vliegwiel
Je schrijft dat het niet vonkt omdat ie aanloopt. Dat is niet de reden dat ie niet vonkt! Natuurlijk moet er niks aanlopen. Aan je vliegwiel is niet veel te doen, wel aan de spoelen, die zouden iets (zal niet veel zijn ) afgevijld /geslepen moeten worden( je zou kunnen zien waar ie aanloopt)...daarna zou alles in orde moeten zijn.
-
Davyke
- Frequent 4T-MSB visitor
- Bezit: Honda st50
Honda st50 op 12V en verlaagd
Honda amigo
Zhenhua Dax 50cc
Bullit heritage 50cc - Locatie: Kempen
En het vliegwiel uitdraaien? Is dit mogelijk?
-
ildert
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Er zit een beetje speling op de montage van de spoelen. Je kunt wel zien waar ie aanloopt, anders de koppen ff kleuren met een stift ofzo. Als je weet waar ie aanloopt, die kop ff los draaien en iets naar binnen gedrukt weer vast zetten.
grote klappen, snel thuis
Hij vonkt niet omdat hij echt te veel aanloopt, rond draaien is lastig. Maar dat afvijlen, tot hoever moet dat? Ik las online ergens dat er een maximale afstand mag zijn tussen het vliegwiel en de spoelen.iclaudius schreef: ↑23 jul 2026 23:28 Je schrijft dat het niet vonkt omdat ie aanloopt. Dat is niet de reden dat ie niet vonkt! Natuurlijk moet er niks aanlopen. Aan je vliegwiel is niet veel te doen, wel aan de spoelen, die zouden iets (zal niet veel zijn ) afgevijld /geslepen moeten worden( je zou kunnen zien waar ie aanloopt)...daarna zou alles in orde moeten zijn.
Ik zag op een van de spoelen een 1 kant duidelijk waar hij aanloopt. Heb toen inderdaad de kop los gedraaid en naar binnen geduwd en weer aangedraaid, maar helpt niets.
- iclaudius
- The 4T-MSB is my life!
Het vliegwiel mag nét niet de spoelen raken 2 a 3 mm zou in orde moeten zijn. Ildert’s idee is een goede.kijk waar ie aanloopt, en pas dat aan tot ie vrij kan draaien.Zorg ervoor dat je geen slijpsel van je werkzaamheden in je vliegwiel krijgt.gaat er heel lastig weer uit
Dank je wel "Iclaudius", ik ga het proberen. Ik heb trouwens mooie herinneringen aan I, Claudius (de serie). Dat was op de middelbare school een aantal weken op de dinsdag verplichte kost, maar voelde vooral als een uurtje ontspanning. En bovendien ook leuk om te zien.
- iclaudius
- The 4T-MSB is my life!
Haha dat is lachen, mijn eigen naam is Claus, en ook op mijn middelbare school werd ik I Claudius genoemd: ik kon die Claudius van de serie goed nadoen (hij stotterde nogal) wel grappig dat je dit opmerkt.
Even terug naar je vliegwiel. Je kan ook een slijpmachiene gebruiken,( heb ik ook al eens gedaan) maar als alles nieuw is kan ik me het voorstellen dat je dat gewoon niet wil. Heb je niet een ander vliegwiel liggen?
Even terug naar je vliegwiel. Je kan ook een slijpmachiene gebruiken,( heb ik ook al eens gedaan) maar als alles nieuw is kan ik me het voorstellen dat je dat gewoon niet wil. Heb je niet een ander vliegwiel liggen?
-
MrSinga
- 4T-MSB zombie
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
zeker dat het een correct samengestelde kit is? Want aanlopen wil zeggen dat je bv een combo met vliegwiel hebt die net niet klopt.Daniel schreef: ↑23 jul 2026 20:31 Hallo fourstrokers,
-
hypercub
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: CY50 R&P
Heb je toevallig de verkeerde hitachi grondplaat? Op de site van Leertouwer staan er 2, eentje 83,5 en eentje 84,5 mm
Life is too short for lousy coffee.
Dat is een goeie, niet aan gedacht. Is een 84, het vliegwiel 83. Kan de ontsteking niet meer omruilen, want lag al ruim een jaar hier op de plank..
Zit het verschil in de grondplaat of vallen de spoelen ook iets groter uit? Ik zit er nu aan te denken om niet te gaan vijlen, maar alles wat op de 84 grondplaat zit geschroefd over te plaatsen op de 83. Past dat?
Zit het verschil in de grondplaat of vallen de spoelen ook iets groter uit? Ik zit er nu aan te denken om niet te gaan vijlen, maar alles wat op de 84 grondplaat zit geschroefd over te plaatsen op de 83. Past dat?
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Zijn die spoelen niet wat naar binnen te plaatsen, het is maar een halve mm per kant.
(Ik neem even aan de het er gewoon 2 zijn.
ps. bij een 83mm vliegwiel gebruik je liefst de spoelen van de 83mm grondplaat.
(Ik neem even aan de het er gewoon 2 zijn.
ps. bij een 83mm vliegwiel gebruik je liefst de spoelen van de 83mm grondplaat.
-
hypercub
- The 4T-MSB is my life!
- Bezit: CY50 R&P
Meten is weten.Daniel schreef: ↑25 jul 2026 21:49 Dat is een goeie, niet aan gedacht. Is een 84, het vliegwiel 83. Kan de ontsteking niet meer omruilen, want lag al ruim een jaar hier op de plank..
Life is too short for lousy coffee.
- iclaudius
- The 4T-MSB is my life!
Of het oude spul terugplaatsen, of de nieuwe spoelen passend maken, lijkt mij de enige oplossing.Is wel vervelend dit