Blokje weer helemaal in elkaar gezet. Dit is ook te bekijken op mijn YouTube-kanaal:
https://youtu.be/DZAZOcBHAPg.
Het spuiten van de carterdelen bleek een teleurstelling. Het werd niet mooi en was bovendien niet hetzelfde grijs als de ontstekingsdeksel. Dus er maar weer afgehaald en dan maar flink laten glimmen die hap!
Nadat ik het blokje in elkaar had en onder de CD hing, lekker fris kannetje olie erin, na 3x kicken liep hij! Wel even zonder klepdekseltje bij de inlaat klep om te kijken of de oliepomp ook tot leven kwam. En na een klein minuutje stationair draaien was er overal olie. Ik laat hem nog een minuut of 2 stationair draaien en ineens hoor ik diep in het blok een harde tik/klap en begint er toch potdikke weer hetzelfde rateltje terug te komen! Meteen motor uitgezet. Olie afgetapt, ja hoor, leek wel metallic...
Weer een nieuwe bus olie erin. Voorzichtig gestart, behalve de harde tik leek hij verder goed te lopen. Toch maar rustig een rondje door de buurt rijden om te kijken of het wellicht minder werd als hij wat warmer werd. Maar helaas. Blokje er maar weer onderuit, rechter carterhelft eraf. Dikke stukken metaal in het oliefilter. De tik klonk mij zeer bekend in de oren, dat riekte naar big-end lager speling. Blok gesplitst, krukas eruit en ja hoor. Verdorie. 4taktwinkel gebeld; ja, raar verhaal, ik weet het. Na paar minuten stationair draaien wederom het big-end lager van een originele gereviseerde krukas naar z'n grootje. "Stuur maar op, dan gaan we kijken".
Ik begreep van iemand die veel revisies heeft gedaan, dat het een enkel keertje weleens voorkomt dat bij het ruimen een klein randje achterblijft wat dan bij de eerste bewegingen wegslaat en dan is er meteen weer speling. Natuurlijk wel balen als een stekker, want als de 4taktwinkel al een nieuwe gaat opsturen, dan heb ik wederom een nieuwe pakkingset nodig, etc. etc. Nog ff los van alle verzendkosten.
Enfin, CD staat nu wederom in de schuur te wachten op onderdelen. Balen, maar het is niet anders.