Brommer volledig reviseren

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Re: Brommer volledig reviseren

Bericht door NIX »

Een voortandwiel dat slijt is normaalgesproken een versleten en opgerekte ketting. Die vreet ook je achtertandwiel op. Koop een wat duurdere ketting. Die cheapass dingen rekken al als je naar de verpakking kijkt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
LittleNub_OP
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Honda CB50S 1980

Bericht door LittleNub_OP »

Oh?
Ik dacht dat de tellers helemaal niet te reviseren waren aangezien ze helemaal dicht zitten (denk ik dan).

Maar ligt het echt aan de toerenteller of de tellerkabel, ik heb laatst een nieuwe ingezet maar het probleem blijft.

Heeft het te maken dat de kabel te scherpe bochten maakt?

Ik heb ook een deukje op de kmph teller ring (het buitenste gedeelte, komt door een ongeval met een fietser die dacht geen richting aan te geven :(

Ik ben ook van plan om een kitaco 82cc kit erop te maken dus de kop hoeft (nog niet) gereviseerd te worden.
Leuke Honda CB50S dagelijkse scheur machine
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Bericht door ildert »

Dat trillen van de naald zit vaak in de teller. Wat nog wel eens helpt is een druppel dunne olie in de aansluiting van de teller. Dus teller er ff af, op zn kop en dan tussen het draaiende deel een beetje olie. Niet te veel want dan zie je straks de naald niet meer :oops:

Die tellers zijn idd geseald, maar zijn wel open te werken. De metalen rand kun je aan de achterkant open plooien en dan kan de rand en het glas ed er af. Als dat er af is kun je bij het mechaniek en de naald.

LittleNub_OP schreef: 19 nov 2025 09:42 Oh?
Ik dacht dat de tellers helemaal niet te reviseren waren aangezien ze helemaal dicht zitten (denk ik dan).

Maar ligt het echt aan de toerenteller of de tellerkabel, ik heb laatst een nieuwe ingezet maar het probleem blijft.

Heeft het te maken dat de kabel te scherpe bochten maakt?

Ik heb ook een deukje op de kmph teller ring (het buitenste gedeelte, komt door een ongeval met een fietser die dacht geen richting aan te geven :(

Ik ben ook van plan om een kitaco 82cc kit erop te maken dus de kop hoeft (nog niet) gereviseerd te worden.
grote klappen, snel thuis
LittleNub_OP
Frequent 4T-MSB visitor

We zijn weer een stukje verder, het motorblok worden de kleppen opnieuw geslepen en ik heb besloten om hem terug naar een 6V systeem te bouwen.

Recentelijk ook een CB50F nok op het pad gelopen dus ik ben zeer benieuwd hoe dat gaat lopen I.P.V een XR80 nok.
weet iemand die een vermogenstestbank heeft waarmee ik even kan meten hoeveel KW hij produceert met de F nok, ik haalde de 2.8KW met de XR80 nok en 12v CDI.

alleen waar ik nu echt tegenaan loop is:
Mijn brandstof tank heeft echt een flinke deuk rechts voor op de voorkant, hoe kan ik dit maken?

Vanuit de vuldop een stok vanbinnen de deuk eruit drukken met een vlam erbij?

Ik moet hem waarschijnlijk opnieuw spuiten, probleem 2 is: De sticker set voor de zwarte cb50S.
Ik kan die stickers maar niet vinden! weet iemand waar ik het beste kan zoeken?

Het frame is mooi gepoedercoat, maar in het proces ben ik de instructie sticker kwijtgeraakt en het gouden type plaatje. kan ik hier nog een vervanging van vinden?

Nogmaals bedankt voor alle adviezen!
ildert
The 4T-MSB is my life!

Bericht door ildert »

Welke zwarte is het, die met de oranje stickers op de tank of de zilveren?

Voor de eerste zijn de stickers bij macht shop te vinden. https://macht-shop.de/produkt/aufkleber ... zes-model/

Voor de tweede heeft dre ooit de rode laten maken bij Pelders in Drunen, ik dacht dat die transparant waren voor de niet zilver delen, dus dat zou dan ook op een zwarte werken.

https://pelders.nl/

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ildert op 27 feb 2026 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
LittleNub_OP
Frequent 4T-MSB visitor

Ildert, het is inderdaad de oranje!

en die zwarte cb is heel toevallig mijn cb die op 4taktwinkel staat ;)

Hartstikke bedankt, ik zou het nooit kunnen vinden!
ildert
The 4T-MSB is my life!

Bericht door ildert »

Haha, nou mooi. De mijne staat ook nog steeds online in een winkel :oops:

Graag gedaan!
ildert
The 4T-MSB is my life!

Bericht door ildert »

Btw vermogen, de standaard cb50s heeft een vermogen van 6pk+ dat is 4.nogiets kw.
LittleNub_OP
Frequent 4T-MSB visitor

Oja, ik zoek de japanese stickers. Ik zie dat ze daar in het engels vertaald zijn.

Enig idee?
ildert
The 4T-MSB is my life!

Bericht door ildert »

Afbeelding

Volgens de parts list is het deze. Je hebt het Sa model in het zwart, dan moet je de NH-0 sticker hebben, das de witte.

Nog te koop bij cms, staat alleen geen plaatje bij.

https://www.cmsnl.com/products/mark-dri ... -147-000za
LittleNub_OP
Frequent 4T-MSB visitor

Waar vindt jij dat mooie boekje Ildert!

Heb jij die zelf in de collectie of is hij nog te koop ergens.
ildert
The 4T-MSB is my life!

Bericht door ildert »

Die heb ik zelf, als ik een brommer koop koop ik meestal de parts list en als het lukt het werkplaatshandboek ook. De online partslists zijn niet altijd compleet of niet altijd beschikbaar. Met google lens zijn ze prima te lezen de japanse boeken.

Meeste is wel te vinden op jauce. Zon boek is 3000yen over het algemeen, omgerekend incl alle verzendkosten etc komt dat op ca 30-40e.

https://www.jauce.com/search/cb50+catalog
LittleNub_OP
Frequent 4T-MSB visitor

inmiddels de brommer halverwege in mekaar! :D :mrgreen:

Het blok heeft veel meer compressie dan eerst en het originele 6v systeem vonkt goed, alleen nog wat kleine 6v lampjes bestellen en een toeter. Alleen weet ik niet meer waar ik de weerstand moet monteren, weet iemand waar?

Ik ben zo zo zo benieuwd hoe hij gaat lopen met de CB50F nok i.p.v een XR80 nokkenas!
Natuurlijk moet ik de carberateur ook goed afstellen, hier ben ik niet heel ervaren in dus tips en tricks zou fijn zijn.
Ook door de uitstekende hulp en adviezen van jullie en Ronald van GRP maakt dit project mogelijk :mrgreen:

Nog een paar dingen nog en dan kan ik eindelijk weer rijden, het heeft even geduurd! En zeker met deze brandstofprijzen :roll: :oops:

De brandstof tank doe ik op een andere datum uitdeuken, ik heb al nieuwe stickers gekocht. ;)
ildert
The 4T-MSB is my life!

Bericht door ildert »

Wat voor carb? Ik zweer zelf bij de ori pc07 carbs voor cb, die werken erg netjes op de cbs.

Qua afstelling, let op je vlotter. Ten eerste op lekkage, veel zijn er lek. Leg hem of haar ff in een bakje heet water en kijk uiteraard of er bellen uit komen. Dan de afstelling van het niveau....20mm uit mn hoofd.

Verder moet alles goed schoon en open uiteraard. Stel de gasnaald en luchtschroef op de standaard,....dan warm rijden en kijken wat en of er wat mis is. Valse lucht symptomen testen met remmenreiniger, als je daar niks mee vindt kan het ook gewoon te arm luchstel zijn.

Begin gewoon met de #85 sproeier, als je daar niet mee uitkomt eerst terug naar vlotter niveau. Die komt vrij precies en beinvloedt alles. Als dat niet goed is kun je sproeiers wisselen wat je wilt, maar kom je er nooit.
LittleNub_OP
Frequent 4T-MSB visitor

Het type nummer van de carb weet ik niet uit mijn hoofd, moet ik even bekijken als ik thuis ben.

Het is wel een 18/19mm carb, keihin ook en iets met pc013?

Ik zal deze tips onthouden voor als de brommer loopt!

Edit: het is een PC 03A carburateur, ik denk inderdaad rond de 18mm. Wordt vaak gevonden op een honda xr75 volgens internet :idea:
Plaats reactie