Sachs Madass cockpit aansluiten

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Mikej34
4T-MSB beginner
Bezit: Sachs MadAss

Sachs Madass cockpit aansluiten

Bericht door Mikej34 »

Op mijn sachs madass ontbrak het cockpit display. Deze heb ik gelukkig op Marktplaats kunnen kopen en wil ik hem aansluiten.
Het is wat gepuzzel met draden maar ik kom er redelijk uit op één ding na.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weet iemand wat de functie is van dit kleine zwarte stekkertje?
Deze vind ik niet op mijn Madass. Heeft iemand enig idee waar die vandaan zou moeten komen?
Wellicht kan ik deze los kopen
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Re: Sachs Madass cockpit aansluiten

Bericht door wim V8 »

Zou m starten en kijken wat t wel en niet doet.
Simpel.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Mikej34
4T-MSB beginner

Bericht door Mikej34 »

wim V8 schreef: 22 feb 2026 14:36 Zou m starten en kijken wat t wel en niet doet.
Simpel.

Gr. Wim.
Dat is wat tricky. Ik moet dan kabels knippen en anders aansluiten. Als het niet werkt moet alles weer terug. Het is nogal een gepriegel van kabeltjes.

Maar ik ben er, denk ik, uit. Het moet de kabel zijn van het voorwiel remschijf naar de cockpit.
Afbeelding

Nu nog zoeken of ik hem ergens in Nederland kan kopen. Via Uk kost hij 30 euro. Als het niet anders kan, dan is dat zo maar eerst maar even zoeken.
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Is dat remblokjes slijtage indicatie?

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
Mikej34
4T-MSB beginner

Bericht door Mikej34 »

wim V8 schreef: 22 feb 2026 18:04 Is dat remblokjes slijtage indicatie?

Gr. Wim.
Nee een snelheidsmeter. Bevestiging moet ik nog uitzoeken. Volgens mij op de remschijf.
nielspbr
Mr Kockengen
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.

Bericht door nielspbr »

Een hall sensor, Ik zou eens in de buurt van je schijfrembouten gaan kijken of er ergens een magneet in een schijfrem(bourt) zit.
(Lijkt mij de simpelste oplossing dat sachs daar ergens een magneetje heeft verstopt.)
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Ah, ja op die manier.

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
MonkeyMike
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Skyteam PBR

Bericht door MonkeyMike »

Zo'n sensors kan je voor een paar euro kopen op Aliexpress. Zoek maar eens op "motorbike speed sensor" of iets in die richting. Misschien zit er een een ander stekkertje op maar dat kan je prima fixen met bullet connectors.

Als het goed is zitten er 3 draadjes op het stekkertje. Klopt dat? Op de foto kan ik dat niet zien.
Mikej34
4T-MSB beginner

Bericht door Mikej34 »

MonkeyMike schreef: 23 feb 2026 16:57 Zo'n sensors kan je voor een paar euro kopen op Aliexpress. Zoek maar eens op "motorbike speed sensor" of iets in die richting. Misschien zit er een een ander stekkertje op maar dat kan je prima fixen met bullet connectors.

Als het goed is zitten er 3 draadjes op het stekkertje. Klopt dat? Op de foto kan ik dat niet zien.
Dank je, ik zal eens zoeken. Ik dacht dat er twee draadjes op zaten maar ik zal nog eens goed kijken.
Blijft dan wel de gok, welk draadje moet op welke connector van mijn display. Of kun je dat gewoon proberen en gaat er niets kapot?
hypercub2
4T-MSB regular
Bezit: 2x CY50 R&P

Bericht door hypercub2 »

Hier een link naar het werkplaatshandboek van de madass (208 pagina`s, en heb ze niet allemaal gelezen):
https://www.handleidi.ng/sachs/madass-5 ... eiding?p=1

Pagina 201 gaat over elektriek.
MonkeyMike
Frequent 4T-MSB visitor

Mikej34 schreef: 23 feb 2026 20:04
MonkeyMike schreef: 23 feb 2026 16:57 Zo'n sensors kan je voor een paar euro kopen op Aliexpress. Zoek maar eens op "motorbike speed sensor" of iets in die richting. Misschien zit er een een ander stekkertje op maar dat kan je prima fixen met bullet connectors.

Dank je, ik zal eens zoeken. Ik dacht dat er twee draadjes op zaten maar ik zal nog eens goed kijken.
Blijft dan wel de gok, welk draadje moet op welke connector van mijn display. Of kun je dat gewoon proberen en gaat er niets kapot?
Een hall effect sector heeft drie pins/draadjes: plus, min, puls. Als de sensor de magneet "ziet" is de puls hoog of laag. Bijvoorbeeld 5v of 0v.
Met een multimeter kan je uitzoeken wat welke draadje doet zonder te knippen.

Kan natuurlijk niet beloven dat het niet stuk gaat. Als je alleen DC volt meet zal het onwaarschijnlijk zijn dat je de boel sloopt.
Mikej34
4T-MSB beginner

Bericht door Mikej34 »

hypercub2 schreef: 24 feb 2026 14:40 Hier een link naar het werkplaatshandboek van de madass (208 pagina`s, en heb ze niet allemaal gelezen):
https://www.handleidi.ng/sachs/madass-5 ... eiding?p=1

Pagina 201 gaat over elektriek.
Dank je
Mikej34
4T-MSB beginner

Bericht door Mikej34 »

MonkeyMike schreef: 24 feb 2026 19:48
Mikej34 schreef: 23 feb 2026 20:04

Een hall effect sector heeft drie pins/draadjes: plus, min, puls. Als de sensor de magneet "ziet" is de puls hoog of laag. Bijvoorbeeld 5v of 0v.
Met een multimeter kan je uitzoeken wat welke draadje doet zonder te knippen.

Kan natuurlijk niet beloven dat het niet stuk gaat. Als je alleen DC volt meet zal het onwaarschijnlijk zijn dat je de boel sloopt.
Mijne is 2 pins. Losse draden voor massa en stroom.
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

Mikej34 schreef: 22 feb 2026 15:51
wim V8 schreef: 22 feb 2026 14:36 Zou m starten en kijken wat t wel en niet doet.
Simpel.

Gr. Wim.
Dat is wat tricky. Ik moet dan kabels knippen en anders aansluiten. Als het niet werkt moet alles weer terug. Het is nogal een gepriegel van kabeltjes.

Maar ik ben er, denk ik, uit. Het moet de kabel zijn van het voorwiel remschijf naar de cockpit.
Afbeelding

Nu nog zoeken of ik hem ergens in Nederland kan kopen. Via Uk kost hij 30 euro. Als het niet anders kan, dan is dat zo maar eerst maar even zoeken.
Lijkt sterk op wat er bij Koso gebruikt wordt (ook bv Takegawa want die gebruiken Koso tellers). Denk dat bij m'n schoonbroer z'n baanlegale Thumpstar ook zo'n kabel zit (display is alvast vrij gelijkaardig en no nonsens aansluiten). Batterij eruit gehaald en zo'n Kitaco powerpack in gestoken en die teller blijft wel werken
MonkeyMike
Frequent 4T-MSB visitor

Een sensor met twee pins ken ik niet. Blijkbaar iets anders dan een hall effect.

Is het een schakelaar die door een magneet open en dicht gaat? :idea:
Plaats reactie