Honda CB50J aansluitschema

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Wzhondacb50j
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Cb50J uit 1980

Honda CB50J aansluitschema

Bericht door Wzhondacb50j »

Goedemiddag,
In een ultime poging om een oplossing te vinden post ik even de tekening van de huidige aansluiting(en) van de CDI en ombouw naar 12v van de brommer van mijn zoon. Met diverse tips vanuit dit forum leek een oplossing voorhanden, alleen de brommer start nu niet meer (heel kort en dan valt hij weer uit). Ik hoop dat er iemand is die ervaring heeft met deze ombouw en onderdelen (laadspoel met witgele uitgang dus geen 2 separate wit en geel) en een 6pins cdi zoals op de tekening/foto is weergegeven.

De witgele heb ik inmiddels aangesloten zoals eerder iemand op dit forum adviseerde (dus splitsen en aansluiten op geel van kabelboom en vervolgens ook aansluiten op geel van spanningsregelaar). Daar heb ik spanning gemeten (toen brommer nog wel startte) en op zich leek dit te werken:
-alleen op witgeel vanuit laadspoel oplopende AC spanning tot > 40v
-na aansluiten op wit en geel naar spanningsregelaar meet ik bij de ingang van de spanningsregelaar op deze 2 punten ca. 12 - 20v AC.
-op rood vanuit spanningsregelaar naar accu meet ik 12,7v DC

Afbeelding

Ik hoop op een laatste ingeving van iemand, anders ben ik bang dat we de brommer maar moeten verkopen en iets anders zoeken wat wel werkend te krijgen is.
ildert
The 4T-MSB is my life!
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50

Re: Honda CB50J aansluitschema

Bericht door ildert »

Wat voor rectifier heb je? Foto?

Een vier polige moet je zo aansluiten, zie plaatje. Let ook op de pinning.

Ik zie trouwens in jouw plaatje ook geen verbinding aan massa van de rectifier? Er hoort ook een pin aan de massa te zitten

Afbeelding
grote klappen, snel thuis
Wzhondacb50j
Frequent 4T-MSB visitor

Ik heb de regelaar met schroef vastgezet en daar aan massa gezet. Is idd zoals op je tekening, waarbij ik de zwart witte op de min van accu heb gezet. Afbeelding
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Pfff
Wat is nu de zin van een derde! topic over dit?
Niet zo makkelijk teruglezen steeds om te kijken wat je al eerder deed en/of al geprobeerd hebt.

:idea:
Gewoon naar viertaktwinkel rijden met je originele ontsteking en kap en vliegwiel. Zeggen wat je wilt hebben. Nieuwe spullen meenemen, monteren, rijden.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
ildert
The 4T-MSB is my life!

Bericht door ildert »

Hij heeft de juiste spullen Wim, het zit alleen niet goed genoeg aangesloten.

Er mist nog 1 verbinding.

Die aarde aansluiting aan je rectifier is niet goed zo. Er moet er ook een de pool waar je nu de min van de accu aan hebt zitten. En de min van de accu moet dus ook aan aarde.

Die zwartwitte is je accu min nu?
Wzhondacb50j
Frequent 4T-MSB visitor

Dank Ildert voor reactie.
(Klopt idd dat het derde poging is om tot een oplossing te komen. Spullen heb ik gehaald en separaat getest en dat zou moeten werken. Alleen heb ik nog niet het ei van columbus kunnen vinden t.a.v. aansluitschema want alles wat ik kan vinden / kan lezen lijkt net weer anders doordat laadspoel geen witte en een gele uitgang hebben en/of er sprake is van een 6 pins cdi.)

Maar de zwartwitte vanuit de spanningsregelaar gaat nu inderdaad rechtstreeks naar de min van de accu. Begrijp ik je goed dat de deze zwartwitte vanuit spanningsregelaar dan beter rechtstreeks op de massa gezet kan worden en de min van de accu ook op een verbinding op de massa?

Patrick
ildert
The 4T-MSB is my life!

Bericht door ildert »

Ja die pool moet aan massa anders werkt de regelaar niet goed. En de accu zit met de min ook aan de massa
Wzhondacb50j
Frequent 4T-MSB visitor

ok, dan heb ik net aangepast en weer gestart.
Brommer loopt, alleen meet ik nu op rood uit spanningsregelaar 26-27v AC en 12,5v DC? Dit hoort niet lijkt me.

Kan dit veroorzaakt worden door een kapotte accu? Dit omdat deze pas helemaal leeg was en ik hem wel weer heb opgeladen, maar mss dat hier een mankement in zit waardoor de spanningsregelaar deze waarde afgeeft?

Ik ben blij met iedere hulp; ben geen ervaren techneut dus wellicht dat ik teveel of onlogische vragen stel, maar hopelijk zijn er experts die op basis hiervan ons verder kunnen helpen:)
ildert
The 4T-MSB is my life!

Bericht door ildert »

Je meter op ac zetten zegt niet dat er ac op de leiding staat alleen dat je op de ac manier meet.

Als wilt zien of er ac spanning op rood staat heb je een oscilloscoop nodig. Op rood staat gelijkspanning, ga daar maar even van uit. Die 12.5 volt is aan de lage kant als je een beetje gas geeft trouwens.

Wat meet je nou aan de ac kant, dus geel? Dat zou nou ook goed moeten zijn. Hier moet je de meter wel op ac zetten uiteraard, en niet dc.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Eindelijk zit de massa aangesloten zoals ik al diverse malen heb uitgelegd. Accu en licht zitten zo goed en als hij loopt, de CDI blijkbaar ook.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Wzhondacb50j
Frequent 4T-MSB visitor

Hartelijk dank weer voor alle hulp / reacties.
Hij rijdt weer op zijn brommer en het lijkt het te blijven doen. Mogelijk dat accu nog niet bijlaat en dat dit komt doordat deze vervangen moet worden door een eerdere foutieve aansluiting. Als accu niet (voldoende) bijlaat, zal ik dat nog gaan vervangen en dan hoop ik dat hij veel veilige km's kan gaan maken.
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

:) toch zin gehad dat 3e topic.
Veel plezier met het brommertje.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Plaats reactie