Bij het RDW-keuring klaar maken van mijn CB50 (type K1 uit 1973, Zie foto’s onder bericht “Bouwjaar CB50 aantonen”) wilde ik mijn voorwiel geheel demonteren/nazien want het draaide niet soepel. Ook Ildert had een schadeprobleempje gehad met het demonteren van de lagers en afstandshouder van een zelfde K1.
Dit type afstandshouder, in onderdeellijsten “collar” genoemd), zal ik in dit verhaal vanwege zijn vorm maar “deegrol” noemen. (Zie foto 1). Gemonteerd zitten de beide lagers op de “handgreepjes” geklemd.
Deze deegrol is bestemd/geschikt voor de 10 mm vooras van de K1. Er is aan dit type afstandshouder nieuw of 2e-hands niet aan te komen, dus er erg zuinig op zijn en zeker niet met schroevendraaier, doorslag o.i.d. en hamer op naaf, afstandshouder en/of lagers gaan rammen om te demonteren!
Gezocht op internet naar een soort trekker of pers om de lagers en deegrol er netjes uit te krijgen. Noppes….
Dan maar zelf wat verzinnen en voilà, na een slapeloze nacht de navolgende “deegroltrekker” in elkaar geprutst. (Zie foto 2 e.v.)
DEEGROLTREKKER, met de navolgende onderdelen:
- Een M10 – draadeind, lengte 15 cm;
- Aan een uiteinde 2 stuks M10 -moeren tegen elkaar klem gedraaid (mag ook een bout zijn met deze maten);
- Een stalen busje/buisje, uitwendig doorsnede 12 mm, inwendig 10 mm, (wanddikte dus 1 mm,) met een lengte van pakweg 1,5 cm tegen de bouten opschuiven;
- Een oude (of nieuwe) gatenboor, diameter 44 mm, op het draadeind plaatsen. Eerst even de diepte en/of scherpte van de gatenboor met de slijptol terugbrengen tot pakweg 3 cm. Het uiteinde met de tandjes heb je niet meer nodig. Het zwarte gatenboortje op de foto is van zwakke kwaliteit, de gele en rode zijn veel sterker ( en langer ) en moeten ingekort worden.
Een heel grote dop ( > 40 mm) van een dopsleutelset of afsluitdop o.i.d. voor een buis zou ook kunnen, als het wiellager er maar ruimte in overhoudt om niet klem te komen zitten.
- Een grote, stevige opsluitring om de rug van de gatenboor te verstevigen;
- Een moer M10, om de zaak op spanning te kunnen draaien.
WERKWIJZE demonteren:
- Verwijder de vooras en het voorwiel (de toerenteller en remklauw kunnen aan de brommer blijven hangen);
- de remschijf (zit bij K1 dus links) eraf en de afstandsbus met rubberen afdichting verwijderen;
- Werk voor de zekerheid (je weet nog niet zeker wat voor soort afstandsbus gemonteerd is) bij de demontage van rechts naar links, dwz. steek de trekker van rechts naar links door de naaf. Dit gezien vanuit zitpositie op de bromfiets. De gatenboor, ring en moer komen er dus aan remschijf-zijde op (links), aan kilometerteller-zijde zit dus het busje en dubbele boutkop;
- Alles invetten en/of WD40 erop om de weerstanden zo laag mogelijk te houden. (draadeind en moer worden aardig warm);
- Een passende sleutel links en rechts op de moeren en draai nu maar rustig tegen elkaar in;
- In feite perst het buisje/busje nu de afstandsbus MET het rechter lager in het opvangbakje (gatenboor);
- Het linker lager blijft dus nog zitten, maar kan nu, door de trekker langs de andere kant in de naaf te brengen, er ook uitgedraaid worden. (Nou vooruit dan, de “tikkers” onder ons zouden dit lager nu ook heel voorzichtig met hamer en schroevendraaier naar links er uit kunnen tikken….
WERKWIJZE monteren:
- Het zal kortgezegd zeer duidelijk zijn: het monteren gaat precies in omgekeerde volgorde met dezelfde deegroltrekker….
P.S. 1:
Er komt nogal wat kracht op het buisje, het kan dus wat vervormen en in de binnenring van het lager blijven steken. Dat is er met een M12 bout dan weer gemakkelijk uit te tikken en te hergebruiken. Deze trekker valt op dat punt te verbeteren, door een M12-bout met een glad gedeelte onder de kop, tot op 1,5 cm af te draaien tot doorsnede 10 mm en op het lange stuk weer M10-draad op te tappen, zodat het lange eind met draad weer door de afstandshouder kan.
P.S. 2:
Honda heeft de zelfde wielnaaf kennelijk ook voor andere modellen gebruikt, maar dan voorzien van 12 mm- wielas !! Dit valt op te maken door de aanwezigheid van een 3-tal vaste “geleidevinnen” in de linker helft van de doorgang van de naaf. Onze “deegrol” in de K1 heeft daar geen last van en raakt ze niet eens.
Echter, ik stel me voor, dat in een ander model met een 12 mm-as ook een andere afstandshouder wordt gebruikt, zoals bijvoorbeeld bij CMS de collar, Fr. Axle onder nr. 129 in de tekening. (Zie CMS H00063.6437/44620051000). En deze afstandshouder zal met zijn kraag halverwege tegen deze vinnen stuiten!! Vandaar goed opletten welke richting je in moet draaien, slaan of wat dan ook. In ieder geval blijkt in de K1 de “deegrol” via beide richtingen uit en in de naaf te kunnen worden verwijderd en geplaatst.
P.S. 3:
Het lijkt me nu niet moeilijk meer om ook voor andere typen afstandsbussen een passende “trekker” te bedenken……..