Eerste aankoop zit met vragen.

Hier kun je praten over je honda.
Plaats reactie
maniadax-owner
4T-MSB beginner
Bezit: skyteam dax 50cc

Eerste aankoop zit met vragen.

Bericht door maniadax-owner »

Hey iedereen

nieuw hier en heb een vraag.
Reeds een maand geleden heb ik mijn eerste Skyteam dax gekocht.
Ben enorm blij met mijn aankoop maar omdat ik hem via een veiling heb gekocht zit ik met enkele problemen.
info
-woon zelf in Antwerpen België
-skyteam dax 50cc

1). er zitten geen sleutels bij (maar heb begrepen dat ik of nieuwe sloten kan steken of een sleutel kan laten maken aan de hand van een sleutel nummer?)

2). de verschillende papieren die erbij horen heb ik niet, maar heb zelf al eens opgezocht wat ik hieraan kan doen en zou via het vin nummer nieuwe kunnen aanvragen. (als ik dit correct heb verstaan)

3). deze dax zou als "pronkstuk" gediend hebben op het hoofdkantoor van een winkelketen, hij zou dus al lang stilstaan en er zou dus (bijna) nooit mee gereden zijn, er staat maar 3km op de teller. en voor zover ik weet heeft er zelfs geen benzine in gezeten. (heb het zadelslot al gedemonteerd en ben zo al aan de tank geraakt.)

4). op eerste zicht niet echt een probleem op te merken aan het motorblok zelf hoewel er een buisje los zit een soort toevoer denk ik, en schade aan de luchtfilter (de naad op deze foto https://webshop.lucdebondt.be/product/s ... rfilter-2/) het verbindingspunt is namelijk "gescheurd".

dan heb ik enkel nog de vraag wat ik het best kan doen, breng ik hem ergens binnen voor een volledig nazicht en eventuele reparaties? Ik ga er vanuit dit best wel te doen, maar vraag me af wat voor een bedrag ik hier neer voor zal moeten leggen. gezien ik nergens een prijs voor "groot onderhoud" terugvind. Weet zelf ook wel dat het allemaal afhangt van wat er juist allemaal moet gebeuren maar zou er graag een idee van hebben, ben namelijk student en dan heb ik een richtlijn om iets bijeen te sparen.

En vroeg me af of er iemand een goede "garage/monteur" zou kunnen aanraden in Antwerpen.

Alvast bedankt
M.V.G maniadax-owner

Afbeelding
Laatst gewijzigd door maniadax-owner op 14 apr 2025 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Re: Eerste aankoop zit met vragen.

Bericht door NIX »

Ii zou eerst de papieren in orde maken. Daar kan een Belg je beter bij helpen dan ik (NL). Een slotenset is geen probleem, een filterbuis is geen probleem, Ik zou wel de brommer eerst een beurt (laten) geven. Juist omdat hij nooit heeft gereden en omdat je geen idee hebt of er bijvoorbeeld uberhaupt olie in zit. Ik gok dat de accu ook dood is. Geen idee hoe de tank en carb erbj staan. Dat moet dus eerst even gecheckt voordat je het ding gaat aantrappen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Leuk, doe eens een paar nette foto's van je Skyteam? Toch wel belangrijk.
Die zul je ongetwijfeld bij de hand hebben.
Dan kunnen we ook een beetje mee/inleven met je brommer.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
MonkeyMike
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: Skyteam PBR

Bericht door MonkeyMike »

Als je een beetje handig bent kan je zelf aan de slag. Zo moeilijk is het allemaal niet. Hieronder een lijstje met dingen om aan te pakken.

Het contactslot kan je eenvoudig vervangen met een andere. Als het goed is zit er een stekkertje aan.

Vervang de motorolie. Koop olie voor een viertakt motorfiets. Dus geen motorolie voor de auto!

Maak de carburateur schoon. Het zal ook geen slecht idee zijn om de benzineslangen te vervangen.

Vervangen de remvloeistof als je een schijfrem hebt.

Stop er een nieuwe accu in.

Controlleer de banden op uitdroging, scheuren. Misschien zelfs beter om ze te vervangen.

Op youtube kan je over vrijwel alles een filmpje vinden. Veel klus plezier!
MrSinga
4T-MSB zombie
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes

Bericht door MrSinga »

maniadax-owner schreef: 13 jan 2025 20:02 Hey iedereen

nieuw hier en heb een vraag.
Reeds een maand geleden heb ik mijn eerste Skyteam dax gekocht.
Ben enorm blij met mijn aankoop maar omdat ik hem via een veiling heb gekocht zit ik met enkele problemen.
info
-woon zelf in Antwerpen België
-skyteam dax 50cc

1). er zitten geen sleutels bij (maar heb begrepen dat ik of nieuwe sloten kan steken of een sleutel kan laten maken aan de hand van een sleutel nummer?)

2). de verschillende papieren die erbij horen heb ik niet, maar heb zelf al eens opgezocht wat ik hieraan kan doen en zou via het vin nummer nieuwe kunnen aanvragen. (als ik dit correct heb verstaan)

3). deze dax zou als "pronkstuk" gediend hebben op het hoofdkantoor van een winkelketen, hij zou dus al lang stilstaan en er zou dus (bijna) nooit mee gereden zijn, er staat maar 3km op de teller. en voor zover ik weet heeft er zelfs geen benzine in gezeten. (heb het zadelslot al gedemonteerd en ben zo al aan de tank geraakt.)

4). op eerste zicht niet echt een probleem op te merken aan het motorblok zelf hoewel er een buisje los zit een soort toevoer denk ik, en schade aan de luchtfilter (de naad op deze foto https://webshop.lucdebondt.be/product/s ... rfilter-2/) het verbindingspunt is namelijk "gescheurd".

dan heb ik enkel nog de vraag wat ik het best kan doen, breng ik hem ergens binnen voor een volledig nazicht en eventuele reparaties? Ik ga er vanuit dit best wel te doen, maar vraag me af wat voor een bedrag ik hier neer voor zal moeten leggen. gezien ik nergens een prijs voor "groot onderhoud" terugvind. Weet zelf ook wel dat het allemaal afhangt van wat er juist allemaal moet gebeuren maar zou er graag een idee van hebben, ben namelijk student en dan heb ik een richtlijn om iets bijeen te sparen.

En vroeg me af of er iemand een goede "garage/monteur" zou kunnen aanraden in Antwerpen.

Alvast bedankt
M.V.G maniadax-owner
1: eenmaal zadel open is, is het kinderspel om slotjes te vervangen. Wel wat werk maar dat is perfect mogelijk

2: Wel dat kan een probleem worden. Er is geen skyteam importeur meer in België en daar wringt het schoentje. Je moet het COC papier krijgen om die te kunnen inschrijven.
In juni 2021 is de verdeler van Skyteam in België gestopt met het invoeren van deze brommers
. Je kunt proberen bij APS (Antwerp Pitbike Store) langs te gaan want zij verkochten/verkopen die. Maar ik heb er geen goed oog in. Tenzij die al ooit ingeschreven geweest is dan kan het wel lukken, zoniet wordt het wss een no go.

3-4: leuk maar bon, dan ga je die wel in orde moeten zetten om te kunnen rijden. En ik zou daarmee wachten tot nummer 2 opgelost is. Want zou stom zijn paar 100den euro's kosten te laten doen en dan toch te horen te krijgen... ja ge krijgt die niet op de baan.
Plaats reactie