even voorstellen

Wil je je voorstellen? Plaats hier je gezicht. Voor als je (nog) geen foto's van je brommer hebt.
willem.66
4T-MSB beginner
Bezit: spartamet

even voorstellen

Bericht door willem.66 »

Ik ben Wilco, 50+ en woon in de noordkop.
Ik ben spartamet rijder ( 5stuks) maar sinds de helmplicht ben ik opzoek naar meer snelheid.
Ik heb vroeger een Honda c320 s gehad en heb daar vele KM mee afgelegd.
Ik hoor vaak dat dit niet het meest betrouwbare type is.
Ik wil graag een 4-takt Honda kopen, wie kan mij vertellen wat een goede betrouwbare keuze is.
Ik heb +/- 2000,- euro te besteden.

Groeten Wilco
Larsvm
Frequent 4T-MSB visitor
Bezit: C70 50cc
Skyteam Cobra

Re: even voorstellen

Bericht door Larsvm »

Hoi Wilco,
Ik zou voor een C50 gaan, deze hebben het meest gangbare motorblok wat praktisch onbreekbaar is. Het belangrijkste bij dit model is dat het achterspatbord niet verrot is, wat bij velen wel het geval is. Onderdelen ervan zijn goed beschikbaar. Ze zijn over het algemeen goedkoper dan bijv een ss50.
https://link.marktplaats.nl/m2135291936 ... ialbuttons
lil
4T-MSB zombie
Bezit: teveel

Bericht door lil »

ik zou ook een c50 aanraden, maar dan het nieuwe type (NT) van na 1984, die hebben verbeterde lagers, 12 volt systeem met CDI, en achterspatborden die niet doorgeroest zijn.
qua wetgeving zijn de gunstigste uit de bouwjaren zo van 1985 t/m 1996. vanaf 1997 gelden extra regeltjes.
zo'n ding zou niet meer moeten hoeven kosten dan 1000 tot 1200, en met kenteken nog een 300 extra. die richting ergens.

je moet natuurlijk kopen wat jij wil, er bestaan meer hondamodellen, kijk es naar het aanbod op de sites van de bekende viertaktwinkels om te zien wat er zoal aan modellen is, maak je keuze, en dan ga je rustig op je gemakkie overal op zoek naar zo'n model voor een fatsoenlijke prijs, want duur zijn die winkels wel. wellicht vind je wat op marktplaats.

een c320 is een leuke honda ook hoor. heb ik ook gehad en dat ding reed altijd prima.
wim V8
4T-MSB heilige
Bezit: . .
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Demm Turismo 4 tempi 1959
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

willem.66 schreef: 23 jul 2024 19:22
Ik heb vroeger een Honda c320 s gehad en heb daar vele KM mee afgelegd.
Ik hoor vaak dat dit niet het meest betrouwbare type is.

Ik wil graag een 4-takt Honda kopen, wie kan mij vertellen wat een goede betrouwbare keuze is.

Groeten Wilco.

Hallo Wilco, mooi dat je een Honda wilt.

Ja natuurlijk, de Honda C320 is natuurlijk wel zeer betrouwbaar,
maar dat ligt vooral aan hoe de staat van de bromfiets is wanneer je opstapt.
Dat is eigenlijk het enige wat ik daarover zeggen kan. En natuurlijk hoe je de bromfiets behandeld.
Dat geldt verder voor alle Honda's.
Je rijdt zo'n brommer met gevoel voor, en bekend zijn met de techniek die zo'n Honda C320 in zich heeft,
maar ook wetende dat de 320's inmiddels 60 jaar oud zijn. Én je moet sleutelen aan de Honda leuk vinden.
Één bijna onvindbaar stroomdraadje met slechts op een plekje geen isolatie dat af en toe massa raakt kan al het plezier al behoorlijk bederven.
De verkoper zei dat hij al jaren zonder enige mankementen er op rijdt, is vaak gelogen. Ja jarenlang, 2x per jaar 10km.

Koop altijd eentje die compleet is. Alles moet er op zitten zoals die origineel was, en het moet heel zijn. Onderdelen vinden die goed zijn kan lastig zijn. Dan doel ik op onderdelen die echt Honda zijn. Maar er is nog wel aardig wat origineel 2e hands in omloop hoor.
Kijk, bijv. een nieuwe chrome spaak of velg etc etc is geen probleem natuurlijk.

Het motorblok is makkelijk te reviseren.
De meeste strandde met simpele mankementjes zoals een vuiltje in de brandstoftoevoer, lekke band, oude en/of defecte ontsteking,
gebroken kabel etc etc.

Het simpelst is eentje kopen die mooi en vooral compleet is en dan gaan kijken/proberen of de brommer echt zo goed is als de verkoper zei.
De C320 is handgeschakeld met trappers en terugtraprem maar wel halfautomaat.
Een zelfde soort model maar dan met voetschakeling en voetrempedaal is de S50 - S65 - S90
laatste twee zijn eigenlijk motorfietsjes.(rijbewijs)

Koop je zonder kenteken, dan moet je uiteraard nog langs de rdw voor een keuring: 220,- en een plaat 25,- (23-5-'24 zelf gedaan).

Ja, en de C50 is natuurlijk zeker een cult Honda om te bezitten en te rijden. Daar staan er altijd wel van op markplaats.
Halfautomaat, 3bak voet, 6volt (ouder type). Of 4bak voet CDI ontsteking 12volt (nieuwer type) zoals hierboven al eerder vermeld.
Je voeten en onderbenen blijven droog door de beenkap ;) en eenmaal een groot windscherm gemonteerd zoals een scooter dan blijf je vrijwel helemaal droog 8-)

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

Zover het voorwoord....
Hop hop gas dr op
willem.66
4T-MSB beginner

Bericht door willem.66 »

Bedankt voor je snelle reactie, heb je misschien connectie met deze brommer / eigenaar?
Dan weet ik gelijk iets over de toestand.
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

als je perse een c320 wil is dit misschien wel een intressante; https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 69-brommer

ziet er goed genoeg en compleet uit. maar vooral heeft ie dus origineel de wat zeldzamere plastic spatborden en de graag gewilde voorvork met bussen. echt geen slechte dit. alleen uitlaat is denk ik niet origineel.
Dennoz
The 4T-MSB is my life!
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec

Bericht door Dennoz »

Zou toch voor de c50 gaan , meer kansen op een leuke degelijke scoot.
Hop hop gas dr op
NIX
chaly addict
Bezit: Een hamer

Bericht door NIX »

Zowel C50als C320 zijn prima dingen, gemaakt voor de eeuwigheid en daarop getest door 16-jarige "ingenieurs".

Los van de compleetheid geldt voor een C50 dat de frames per definitie rot zijn (tenzij uit Japan geimporteerd, die zijn soms best hard en soms zijn tussentypes en vierkante Nieuwe Types ook best hard (en soms onbegrijpelijk rot).

320's hebben soms last van olieverbruik. Krukas met olielikker op de drijfstang is soms een issue en anders de kop (lekkage langs klepstelen). Ook rokend kom je met zo'n blok trouwens niet snel stil te staan.
Laatst gewijzigd door NIX op 17 aug 2024 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Huh, en is meteen verkocht die honda c320 uit de adv. link.

Heb jij die gehaald Wilco?

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
lil
4T-MSB zombie

Bericht door lil »

hmm... ik had misschien beter die link prive doorgegeven. met al die irritante haaien die hier stiekum ook rondhangen. maar hij was sowieso toch nog wel enigzins prijzig, met een beetje zoeken vind je vast wel weer een keer zoiets.

na goed, nog maar een andere intressante link gooien dan; https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 980-export
een opknapper, is een late c70 passport. heb je wel een ot c50 vervangingsblok bij nodig om door de rdw te krijgen. maar leuk ding voor niet zo slechte prijs.
ik heb er zelf zo een en die dingen rijden goed hard. 85 met gemak, 95 ook wel haalbaar
willem.66
4T-MSB beginner

Bericht door willem.66 »

wim V8 schreef: 25 jul 2024 20:42 Huh, en is meteen verkocht die honda c320 uit de adv. link.

Heb jij die gehaald Wilco?

Gr. Wim.
Nee ik ben niet de nieuwe eigenaar maar ben wel bezig met wat anders moois.
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Kom maar op.
En,
De blauwe C320 op mp in Lisse lijkt weg mooi.

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
willem.66
4T-MSB beginner

Bericht door willem.66 »

Hier ben ik weer.

Je hebt gelijk gehad Wim V8.
Ik heb die blauwe uit Lisse gekocht.
Helaas, op weg naar huis liep op de laatste kilometers de brommer vast.
Wat eerst op een warmloper leek, bleek bij nader inzien toch een veel groter probleem.
Uit het tandwiel van de nokkas waren 10 tanden uitgebroken.
Ik heb samen met de verkopende partij en zijn monteur een plan van aanpak gemaakt en zijn nu druk doende om de brommer weer op de weg te krijgen.
We hebben al een nieuw tandwiel voor op de nok-as, maar ook het tandwiel op de krukas is zwaar beschadigd.
Nu komt gelijk ook mijn vraag aan een ieder, wie heeft er een tandwiel van de krukas naar nokas tandwiel over?

Het gaat hier om het blok van een C310s/C320s
wim V8
4T-MSB heilige
Honda S90 1966
NSU Prima D 1957
Piaggio Boxer 1 1972
Solex 6000 '72
Fiat 1100R 1968

Bericht door wim V8 »

Jeetje Willem, dat is ook een teleurstelling.
En zo'n mooie C320 is het ook nog. Jammer.
Maar van uit gaan dat de brommer weer top gaat rijden straks.
ps. Bij dezelfde verkoper kocht ik paar maanden terug voor mijn S90 een uitlaat en 2 tankschildjes.

Gr. Wim.

Link naar mijn Honda's:
Plaats reactie